امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
نام با cuttlefish pharaoh فرعون sepia مرکبی pharaonis ماهی

ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
14-06-2015، 06:06 PM,
#11
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
از آنجا که بدن نرم تنان فاقد اسکلت بندی است، قادر به شنا کردن نیستند. بیشتر نرم تنان برای جابه جایی خود را به دست حرکت آب می سپارند اما سپیا فاراعونیس برای خودش موتوری دارد که با کمک فشار آب کار می کند. او آب را وارد جبه خود می کند و سپس با فشار از درون لوله ای به نام فانل که در زیر بازوهای دهانی اش قرار دارد، بیرون می دهد و بدین ترتیب، حرکتی در خلاف جهت خروج آب برای خود ایجاد می کند.

سپیا فاراعونیس با کمک ماهیچه های مختلف بدنش، میزان فشار آب را می سنجد و سرعت خود را کنترل می کند. هر گاه این ماهیچه ها را منقبض کند، آب با فشار بیشتری خارج شده و سرعت جابه جایی هم بیشتر می شود. فانل او هم بسیار منعطف است و به راحتی تغییر شکل می دهد. بنابراین سپیا فاراعونیس می تواند با تغییر محل قرار گیری این لوله، مسیر حرکت خود را انتخاب کند. البته ورود و خروج آب به بدن این جانور فقط وسیله ای برای حرکت نیست بلکه برایش نقش تنفسی هم دارد.

فرعون دریا برای به حداقل رساندن سرعت خود هم وسیله ویژه ای دارد. او باله ای در حاشیه بدن خود دارد که به وسیله آن حرکات خود را کند می کند و حتی می تواند بی حرکت در یک جا ثابت بماند. این یک جا ایستادن و شنا کردن به وسیله هماهنگی خارق العاده بین حرکات موزون باله و انقباض ماهیچه های بدن و فانل به وجود می آید. این قابلیت برای او بسیار مهم است و برای شکار و جفت گیری به آن احتیاج دارد.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، Neda Ariania ، P@RSA ، AlirezA M ، shahab24


پیام‌های داخل این موضوع
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis - توسط shervin - 14-06-2015، 06:06 PM



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان