امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در شد احیا هکتار «آق از تالاب آستارا 64 سو»

64 هکتار از تالاب «آق سو» در آستارا احیا شد
15-01-2014، 11:45 PM,
#1
64 هکتار از تالاب «آق سو» در آستارا احیا شد
64 هکتار از تالاب «آق سو» در آستارا احیا شد

سبزپرس – گروه محیط طبیعی؛ لیلا مسروری: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از احیای 64 هکتار از تالاب «آق سو» آستارا خبر داد.

«امیر عبدوس» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص پیشینه این تالاب به سبزپرس گفت: تالاب آق سو در گذشته‌ای نه چندان دور با مساحتی در حدود 100 هکتار از جمله  زیستگاه‌های ارزشمند پرندگان آبزی و کنار آبزی استان گیلان و شهرستان آستارا  به شمار می‌امد .
وی افزود: همواره عوامل و عوارضی چه با منشا انسانی یا طبیعی بر تالاب‌ها تاثیر می‌گذارند. مواردی چون کاهش ورودی آب تالاب‌ها، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای زیربنایی در اطراف تالاب، شکار و صید غیر مجاز، ورود آلاینده‌های بیولوژیکی، شیمیایی و فرسایش ناشی از فعالیت¬های بشری و تمدن‌ها، برداشت بی‌رویه مصالح، معادن واستحصال بی رویه محصولات تالاب، تغییر کاربری اراضی اطراف تالاب و راه¬یابی گونه‌های مهاجم وغیر بومی از ان جمله‌اند که متاسفانه تالاب آق نیز از وضعیت مستثنی نبود و بخش‌هایی از آن با پیشروی دریا  به اصطلاح در دریا غرق شد و بخش‌های باقیمانده نیز با رسوبگذاری ماسه‌های ساحلی در بستر این تالاب پر شد که به مرور بر کارکرد اصلی این تالاب سایه انداختند.
عبدوس همچنین با اشاره به اینکه دو رودخانه ورودی این تالاب که هر دو از تالاب استیل عباس آباد سرچشمه می‌گرفتند بر اثر پر شدن تالاب آق سو انحراف مسیر یافته و مستقیم به سمت دریا منتهی می‌شدند گفت: لزوم بازسازی بستر زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجری که به این نقطه استان گیلان می‌آیند از یک سو و فرصت پس روی دریا احیا مجدد این تالاب  را مقدور می‌کرد. لذا با مغتنم شمردن این فرصت با کمک فرمانداری استارا برای احیا این تالاب برنامه ریزی شد.
وی با تقدیر ازتلاش‌های مصرانه «شهروز قلی نژاد» رئیس اداره محیط زیست آستارا و مساعدت «کیوان اسد پور» فرماندار این شهرستان، روند عملیات احیای تالاب آق سو را در قالب سه فعالیت عمده تبیین کرد که مشتمل بر لایروبی رسوبات انباشته در بستر تالاب و استفاده از آن در ایجاد دیواره حفاظتی به منظور پیشگیری از تخریب توسط امواج دریا  همچنین انجام عملیات دیواره سازی و تثبیت آن در نقاطی که تهدید به تخریب توسط امواج هستند عنوان کرد .
وی سومین اقدام عملیاتی در راستای احیای تالاب آق سو را بازگرداندن مجدد مسیر دو رودخانه‌ای که  قبلا به این تالاب می‌ریختند عنوان کرد و گفت: این دو رودخانه در سال‌های اخیر با تغییر مسیر به دریا می‌ریختند که مسیر ورود انها به قسمت‌های عمیق تالاب بازگشایی شد.
عبدوس مساحت احیا شده تالاب آق سو را 64 هکتار اعلام و تاکید کرد: مابقی مساحت این تالاب هنوز در بستر دریا قرار دارد.
تالاب آق سو - که به اختصار آن را تالاب آق هم می‌خوانند –  از جمله مناطق آبی «پناهگاه حیات وحش لوندویل» آستارا است و در پایین‌ترین نقطه حوضه آبخیز دره کوه‌های تالش و در نقطه صفر ساحل دریای خزر قرار دارد. این موقعیت خاص جغرافیایی شرایط محیط زیستی ویژه‌ای با اکوسیستم بسیارغنی به عنوان زیستگاه انواع گونه‌های جانوری، آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر در آن ایجاد کرده است.
می‌توان گفت تالاب آق در کریدور مهاجرتی پرندگان آبزی عرض‌های شمالی واقع است که پس از طی عرض دریای کاسپین، به عنوان نخستین محل دارای آب شیرین بوده که محل فرود و تغذیه دلخواهی برای تجدید قوا و حتی زمستان‌گذرانی این پرندگان مهاجر است.  
نظر به نقش این تالاب در حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی رویشگاه‌ها و علفزارها، درختان و درختچه‌ها و حتی گونه‌های جانوری منطقه با جلوگیری کردن از فرسایش و حفظ خاک مطلوب و جلوگیری از غرقابی شدن ریشه‌ها و بذرها در فصول پرآبی و دادن فرصت برای رویش آنها حتی در فصل زمستان، همچنین نقش آن در ممانعت از تداخل اب شور و شیرین، احیای این تالاب می‌تواند ضمن تضمین تقویت غنای زیست‌بوم منطقه بسترساز فرصت‌های اقتصادی مطلوبی چه به لحاظ شیلاتی و چه تفرجی و اکوتوریسم برای جامعه محلی منطقه باشد.


برگرفته از :

کد:
http://isdle.ir/news/index.php?news=9572
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA ، amin ، Fantsyday


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آبزی غیر بومی در تالاب انزلی wrongturn 2 2,319 25-09-2019، 07:45 PM
آخرین ارسال: wrongturn
  ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت behnam 0 3,977 27-07-2014، 12:27 PM
آخرین ارسال: behnam
  ۸۰ هکتار از اراضی پاک ملی کرخه در آتش سوخت behnam 0 3,259 23-07-2014، 02:10 PM
آخرین ارسال: behnam
  تیمار و رهاسازی یک حواصیل ارغوانی در تالاب سیرخون خواف behnam 0 2,892 16-04-2014، 05:17 PM
آخرین ارسال: behnam
new7 ۱۸میلیون درخت بلوط و یک میلیون هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفته است P@RSA 0 3,625 09-03-2014، 08:39 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  تصویب اختصاص40 میلیون مترمکعب حقابه دیگر به تالاب بختگان تا پایان سال جاری behnam 0 4,089 14-01-2014، 11:19 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان