امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
دارند؟ هم گوسفندان مگر حقی

مگر گوسفندان هم حقی دارند؟!
14-01-2014، 12:56 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 14-01-2014، 12:59 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
مگر گوسفندان هم حقی دارند؟!
[تصویر:  1389729575.jpg]


گوسفندان را نمی توان رها کرد تا به حال خود باشند و آزادانه بچرند چرا که در یک نقطه ازدحام می کنند و در نهایت بعد از مدت کوتاهی یک زمین لخت و بی علف بر جای خواهند گذاشت.

آنها قادرند ظرف مدت کوتاهی یک علفزار سرسبز را به زمینی گل آلود یا در نواحی خشک به یک زمین خاکی تبدیل کنند. پس، از علوفه ای تغذیه می کنند که دامداران برایشان در نظر گرفته اند. این موهبتی است که بی هیچ منتی به آنها ارزانی می شود تا پروار شوند و روزی به تلافی آنچه در حقشان شده است، جان شیرینشان از آنها ستانده خواهد شد.

این حقی است که خداوند برای بندگانش در نظر گرفته است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ

( اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به قراردادهاى خود وفا كنيد. گوشت چهارپايان براى شما حلال شده است، مگر آنچه حكمش‏ بر شما خوانده مى‏شود، در حالى كه نبايد شكار را در حال احرام جايز شماريد. خدا هر چه بخواهد و مصلحت بداند حكم مى‏كند )


[تصویر:  1389744030.jpg]


بحث بر سر نوع رفتار با حیوانات است.
متأسفانه گویی گوسفندان در هیچ کجای دنیا هیچ حقی ندارند جز اینکه پروار شوند و نیازهای مختلف انسانی از شیر و گوشت و پوست و ... را تأمین کنند.


مراسم پشم چینی گوسفند مرینوس
گوسفند مرینوس پشم خوش کیفیت و پرپشتی دارد. گاهی قسمت های نمناک پوستش بستر مناسبی برای تخمگذاری مگس ها می شود و در همین قسمت هاست که پوست و پشم حیوان لطمه می بیند. در این زمان دامدار بجای مراقبت های ویژه از حیوان با روشی غیر انسانی گوسفند نگون بخت را مهار می کند ( بیشتر به این می ماند که حیوان را گره زده است ) تا این بخش های آسیب دیده پوست را برش داده و بردارد.


[تصویر:  1389731230.jpg]


قسمت ناراحت کننده ماجرا همین جاست. گوسفند کاملا" هوشیار است و این عمل بدون استفاده از داروی بی حسی انجام می شود. چنین صدماتی بیشتر در حوالی دم بوجود می آیند اما گاهی هم روی شانه های حیوان ایجاد می شوند. این روش از سال 1923 تا کنون در حال انجام است آن هم بی هیچ تغییری.



[تصویر:  1389720033.jpg]


به چهره این گوسفند نگاه کنید. صدای دادخواهی اش خواه نا خواه به گوش شما هم خواهد رسید اگر چه خاموش است.



[تصویر:  1389746995.jpg]


صادرات گوسفند

نگاهی داشته باشیم به صادرات گوسفندان آن هم با کشتی.


[تصویر:  1389766191.jpg]


در خبرها آمد که در یکی از این سفرها که نقطه مبدأ آن در خاور میانه بود، از 75 هزار گوسفندی که به کشتی منتقل شدند، 3 درصد بر اثر تراکم بیش از حد و عدم مراقبت های لازم در کشتی تلف شدند.



[تصویر:  1389726184.jpg]


فکر می کنید چه بر آنها گذشت؟! خودتان را در فضای محدود یک کانتینر فرض کنید. هوای گرم. تشنگی و عطشی که لحظه به لحظه بیشتر می شود. فشاری که از هر طرف بخاطر ازدحام بیش از اندازه به شما وارد می گردد. کم کم هوا هم کم می شود. هیچ راه نجاتی ندارید و سرانجام... این همان چیزی است که این بره کوچک و زیبا قبل از مرگ تجربه کرده است.



[تصویر:  1389709220.jpg]


گاهی برخی هم خوش شانس هستند و فرصت می کنند تا هوایی تازه کنند. اما این نفس تازه کردن ها – آن هم در یک تابستان داغ - برای همه گوسفندان پیش نخواهد آمد.



[تصویر:  1389751326.jpg]


بسیاری از این دام ها در نهایت باید از مزارعی که در آن متولد شده و رشد کرده اند راهی مراکز فروش یا کشتارگاه ها شوند اما حقیقت این است که این سفرهای طولانی با چنین کیفیتی آنها را به حدی ضعیف می کند که حتی به سختی می توانند روی پاهای خود بایستند.



[تصویر:  1389705692.jpg]


و این آزارها در سفرهای زمینی هم گریبانگیر این موجودات نگون بخت است. انتقال گوسفندان از یک کامیون به کامیون دیگر آن هم با این وضع!



[تصویر:  1389768707.jpg]


این عمل به کرات باعث شکستگی پای حیوان یا کوفتگی شدید در بدنش شده است. این روش در خیلی از کشورها مشاهده می شود حتی در مملکت خود ما. گویی اصلا" نمی دانند که گوسفند یک موجود زنده است که درد را می فهمد. شاید برایشان عجیب باشد اگر به آنها بگویید این حیوان می تواند احساس کند درست مثل ما.


پای عقبی حیوان بیرون از کامیون آویزان مانده است. مطمئن باشید که حیوان را به این وضع دیده اند اما اهمیت نداده اند. آخر مگر گوسفندان هم حقی دارند!


[تصویر:  1389773199.jpg]


نگاهی به این تصاویر داشته باشید تا سری به مملکت خودمان و کشور همسایه بزنیم:



[تصویر:  1389724596.jpg]

[تصویر:  1389720964.jpg]

انتقال گوسفندان به کامیون

[تصویر:  1389725505.jpg]
سمت چپ: گوسفندان ذبح شده ، سمت راست: گوسفندانی که از ترس به یکدیگر پناه برده اند.
و در نهایت گوسفندی که می خواهد بگریزد و به دوستانش ملحق شود.
به تصویر کوچکی که بالا ، گوشه سمت راست قرار دارد نگاه کنید. دیگر نیاز به توضیح نیست.



[تصویر:  1389720606.jpg]
ذبح گوسفند در معابر عمومی برابر دیدگان بچه ها !
به چهره حیوان نگاه کنید آن هم زیر فشار پای سلاخ ...



--------------------


گوسفند قره گل / قره قل / قراقل / Karakul / QaraQul


نامش به معنی گل سیاه یا دریاچه سیاه است که از زبان ترکی گرفته شده و غالبا" به نام گوسفند ایرانی شناخته می شود. زادگاهش آسیای مرکزی و غربی است. پرورش این نژاد به 1400 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.منطقه پرورش قره گل سياه در ايران، شمال شرقي استان خراسان در منطقه سرخس است.

گوسفند قره گل از نظر اندام به دو دسته درشت اندام، کشيده، پابلند و کوچک اندام، پهن، پا کوتاه تقسيم مي گردد. بطور کلي گوسفند قره گل از نظر نژادي متوسط اندام و ناآرام است که داراي عکس العملهاي سريع در برابر عوامل خارجي است و توانایی زندگی در شرایط بسیار سخت را دارد. این گوسفند علاوه بر توليد پشم، گوشت و شير از محصول با ارزشي بنام پوست بره قره گل برخوردار است. از الیاف زبر و خشن پشم قره گل بالغ در فرش بافی یا نمدمالی استفاده می کنند. تنوع رنگ پشم این گوسفندان از قهوه ای تا خاکستری را در بر می گیرد.



اما چه بر سر بره های قره گل می آید؟!


[تصویر:  1389708417.jpg]


بره های قره گل که در افغانستان با نام چوچه شناخته می شوند درست در زمان تولد و قبل از اینکه مادر آنها را لمس کند و ببوید ، سر بریده می شوند. گاه این اتفاق حتی قبل از تولد بره رخ می دهد یعنی مادر را 15 روز قبل از زایمان می کشند و بعد از دریدن شکمش، جنین زنده را بیرون کشیده و سرش را از بدن جدا می کنند و یا گاهی اینکار را هم نمی کنند و زنده پوستش را می کنند.



[تصویر:  1389705388.jpg]


شاید بپرسید چرا؟ ساده است. چون تاجران این پوست معتقدند که کیفیت پوست حتی قبل از تولد بره بسیار بهتر است تا بعد از تولدش و البته با لمس مادر و لیسیدن توسط مادر این کیفیت از بین می رود و به اصطلاح دیگر آن جلد و گل های خوب را ندارد. آنها معتقدند، خز بره ای که 15 روز قبل از تولد طبیعی ، از شکم مادر بیرون کشیده شده به مراتب از خز بره ای که 5 روز قبل از تولد طبیعی متولد شده، بهتر است. همانطور که اعتقاد دارند بره ای که فقط 5 ساعت از تولدش می گذرد خزش بهتر از بره ای است که سه روز از تولدش گذشته است.



[تصویر:  1389743219.jpg]


جالب است بدانید که در زمان حکومت طالبان در افعانستان ، این عمل ممنوع شده بود. عجیب است که از نظر طالبان ، کشتن چوچه بره ها عمل زشت و قبیحی بود. در آن زمان این کار به شکل غیر قانونی انجام می شد و تجارت پوست بره های قره گل به شکل قاچاقی انجام می گرفت.


[تصویر:  1389762321.jpg]

حتی بعد از سقوط طالبان هم بازار پوست قره قل سرد بود تا اینکه کرزای رییس جمهور افعانستان با کلاهی از پوست بره قره گل در صحنه های بین المللی ظاهر شد. طوری که حتی کلاه قره گل این روزها به کلاه کرزای معروف شده است.


[تصویر:  1389780461.jpg]


شاید با اینکار قصد داشتند تا رونقی به این بازار کساد بدهند و تاحدی هم موفق شدند. اکنون سالانه در حدود 3 میلیون جلد پوست قره گل به اروپا و آمریکا صادر می شود.
با این حال سازمان حمایت از حیوانات در اروپا خرید این پوست را تحریم کرده و به اینصورت خیلی از مشتری های پوست قره گل از لیست خارج شده اند.

این پوست ها به بازارهای جهانی که راه پیدا می کنند هر کدام به مبلغی در حدود 1500 دلار معامله می شوند. از آنطرف کت هایی که با این پوست ها ساخته می شوند قیمتی بین 12 هزار تا 25 هزار دلار دارند. با توجه به کوچکی جثه بره ها گاهی برای دوخت هر کت به بیش از 30 پوست نیاز است.


[تصویر:  1389763745.jpg]


این بهای جان بره ای است که هیچگاه فرصتی برای زندگی به دست نمی آورد. این بهای حق بوییدن و لیسیدن بره توسط مادری است که هیچگاه به او داده نمی شود. به این می گویند معامله پایاپای. شاید باید نامش را بخت سیاه می گذاشتند نه گل سیاه !



[تصویر:  1389694675.jpg]


بحث در این باره زیاد است. فعلا" به این مقدار بسنده می کنیم.





برگرفته شده از:
کد:
http://www.savethesheep.com/
http://en.wikipedia.org/
http://www.liveexport-indefensible.com/
http://www.all-creatures.org/
http://www.hsus.org/
http://www.encyclopedia.com/
http://www.answers.com/
http://www.bbc.co.uk/
http://dbase.irandoc.ac.ir/


منابع خبری افغانستان:
کد:
http://paymandaily.af/
http://www.kabulpress.com/
http://pajhwok.com/

ندا آریانیا / Saturday 29 November 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، P@RSA ، MIRMOHAMADI ، mehran ، سیروس پیرهادی




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان