امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
قرمز bellied red پیرانای pygocentrus nattereri شکم piranha

پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
21-12-2013، 10:40 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 05-10-2019، 12:37 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
نام علمی: Pygocentrus nattereri

اسامي عمومی: Red Breasted Piranha - Red Bellied Piranha - Red Piranha - Natterer's Piranha ( پیرانای سینه سرخ – پیرانای شکم قرمز )

خانواده: Characidae

[تصویر:  1387651682.jpg]
پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri


زيستگاه اصلي:  بومی آمریکای جنوبی است که در حوضه های آمازون، پاراگوئه، پارانا، اسکیبو و همچنین رودخانه های ساحلی شمال شرقی برزیل یافت می شود. در رودخانه های نئوتروپیک آرژانتین، برزیل، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا زندگی می کند.

وضعیت زندگی: آنها از انواع ماهی های مهاجر نیستند اما در دوره های افزایش بارندگی، برای یافتن شرایط مساعد جهت تخم ریزی، سفر می کنند. اغلب بصورت گروهی سفر می کنند و به این روش از خود محافظت می نمایند، اما به ندرت رفتار شکار گروهی را به نمایش می گذارند. ارتباط صوتی بین این ماهی ها رایج است و گاهی همراه با رفتارهای پرخاشگرانه به نمایش گذاشته می شود.  از طریق رسانه ها، پیراناهای شکم قرمز به عنوان شکارچیانی وحشی به شهرت رسیده اند، اما در واقع اینچنین نیست. آنها از ماهی های محبوب آکواریومی هستند. پیراناهای شکم قرمز به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای گسترده تر از سایر پیراناها زندگی می کنند. زمانی که ماهی های این گونه، به سایر مناطق جغرافیایی برده و معرفی می شوند، معمولاً عواقبی منفی برای ماهی های محلی بوجود می آورند. بخشی از این امر، بخاطر رفتارهای پرخاشگرانه پیرانای شکم قرمز است. این رفتارهای پرخاشگرانه گاه با صداهای آکوستیکی که تولید می کنند، مشخص می شود. نکته جالب توجه این است که اکثر مردم گمان می کنند که پیراناها برای شکار کردن بصورت گله ای حرکت می کنند، اما حقیقت این است که آنها برای امنیت خودشان و محافظت از خودشان در برابر شکارچیان، بصورت گروهی زندگی می کنند.

وضعیت بدنی: همانطور که از نامشان پیداست، در دوره بلوغ، سینه و شکمشان رنگی مایل به قرمز پیدا می کند، اما نوجوان ها رنگی نقره ای با خال های تیره تر دارند. این گونه می تواند به وزن 3.9 کیلوگرم و طول 50 سانتیمتر برسد اما به ندرت طول بدنش از 35 سانتیمتر فراتر می رود. بقیه بدن ماهی (غیر از شکم و سینه سرخ) اغلب خاکستری است با پولک های نقره ای. باله دمی ماهی معمولاً پایه ای سیاه رنگ دارد. باله های سینه ای و مقعدی ممکن است رنگی قرمز تا نارنجی داشته باشند. 

رفتار: پرخاشگر. پیراناها بخصوص در سنین نوجوانی گاهی همدیگر را بخصوص از ناحیه باله، گاز می گیرند که اصطلاحا به این رفتارشان "باله زنی" می گویند.

حداكثر اندازه: 12 اینچ / 30 سانتیمتر

تشخیص جنسیت: رنگ قرمز شکم ماهی های ماده کمی عمیق تر و پر رنگ تر است. 

نوع تغذیه: همه چیز خوارند. در وحش از حشرات، کرم ها، سخت پوستان و ماهی ها تغذیه می کنند. گاهی بصورت گروهی و در اقدامی همگرا، به طعمه ای بزرگ حمله ور می شوند و ظرف چند دقیقه آن را می خورند. آنها در دسته های صد تایی می توانند حیواناتی به بزرگی کاپیبارا را بخورند. این حملات معمولاً بسیار نادرند و ناشی از تحریک یا گرسنگی هستند. در حقیقت، پیراناها در زمان فراوانی غذا، صرفا از گیاهان و حشرات تغذیه می کنند. کوچکتر ها در طول روز به جستجوی غذا می پردازند، در حالی که بزرگتر ها در سحر و اوایل عصر به دنبال غذا می روند. آنها در طول روز، در مناطق تاریک تر در کمین طعمه هایشان می مانند. حیوانات ضعیف، زخمی، در حال مرگ یا مرده در اولویت خطر حمله پیرانا هستند. در آکواریوم می توانید آنها را با غذاهای زنده، تازه یا منجمد تغذیه کنید هر چند ممکن است خوراک زنده، ماهی را دچار بیماری کند.  بخصوص که غالباً گلدفیش ها دارای هورومون مهارکننده رشد هستند که پیراناها را تحت تأثیر قرار می دهند. توجه داشته باشید که پیراناها گوشت های فاسد را نمی خورند. از آنجایی که پیراناها در طبیعت ممکن است هر روز غذا نخورند، در اسارت نیز نیاز به تغذیه روزانه ندارند، اما به هنگام گرسنگی، ممکن است یکدیگر را بخورند. در این زمان، کوچکترها و ضعیف ترها، طعمه خواهند بود.

بزرگ ترین تهدید: پیراناهای دیگر، تمساح ها

حداقل حجم آکواریوم: هرچه بزرگتر بهتر اما برای 2 پیرانا دست کم باید تانکی 150 لیتری فراهم کنید.

دکور تانک: از گیاهان (پلاستیکی یا طبیعی) در دکور تانک استفاده کنید.

وضعیت آب: آب را تمیز نگاهدارید. حفظ کیفیت آب برای پیراناها بسیار مهم است زیرا آنها غذا خورهای کثیفی هستند و همین امر باعث کثیفی آب تانک می شود.

درجه حرارت:   آنها می توانند در آبهایی با دمای 15 تا 35 درجه سانتیگراد زندگی کنند و قادرند برای مدتی در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد زنده بمانند. در آکواریوم آنها را در دمای  75 تا 81 درجه فارنهایت / 24 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

تولید مثل: درباره تولید مثل پیرانا در طبیعت، تحقیقات چندانی انجام نشده و عمده اطلاعات در این زمینه مربوط به تکثیر ماهی در آکواریوم است. آنها در یک سالگی قادر به تولید مثل خواهند بود. تخم گذاری معمولاً طی دوره ای دو ماهه در فصل بارندگی اتفاق می افتد اما این امر می تواند بسته به منطقه، متغیر باشد. جنس ماده حدود 5000 تخم روی گیاهان تازه غرق شده، در لانه ای که توسط جنس نر ساخته شده است، می گذارد. جنس نر تخم ها را بارور می کند. بعد از دو تا سه روز، تخم ها هچ می شوند و بچه پیراناهای تازه متولد شده، در پوشش گیاهی مخفی می گردند تا زمانی که آن قدر بزرگ شوند که بتوانند از خودشان دفاع کنند. البته در طول زمانی که در میان گیاهان، مخفیانه زندگی می کنند، در کمین طعمه هم هستند. پیراناها معمولاً دو فصل تولید مثل سالانه دارند. آنها زمانی که آماده جفت گیری می شوند، رنگ قرمزشان را از دست می دهند. در وحش زمانی که پوشش گیاهی را انتخاب می کنند، یعنی آماده تولید مثل هستند، چرا که آنهایی که قصد تولید مثل ندارند، آب های باز را انتخاب می کنند.


برگرفته از:
کد:
http://aqualandpetsplus.com/Tetras,%20Red-Breasted%20Piranha.htm
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/piranha.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Red-bellied_piranha

ندا آریانیا / Saturday 26 January 2008
ویرایش و تکمیل اطلاعات: sunday 29  September 2019
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، P@RSA ، amin ، farhad-2007 ، Escoromeesk ، mehran ، wrongturn ، shervin ، shamim ، رعنا ملکان ، soheil124 ، AlirezA M
27-01-2014، 10:16 AM,
#2
RE: پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
از اعضای گوشتخوار خانواده کاراسیده است.

   
پیرانای سرخ - Red Piranha
...
جثه این ماهی چندان بزرگ نیست ولی در چنان دسته های بزرگی حرکت می کند که در کنار یکدیگر گروه های شکاری هولناکی تشکیل می دهند.

آرواره هایش بسیار نیرومند است و دندان های مثلثی شکلی دارد که بسان تیغ تیز برنده است و به سهولت قطعات گوشت قربانی را از تن جدا می کند.

بر خلاف شهرتی که این ماهی بعنوان یک حیوان خونخوار کسب کرده است، غالبا" از ماهی ها، دانه ها و میوه ها تغذیه می کند و گاهی به حیوانات بزرگتر و معمولا" آنهایی که زخمی شده اند نیز حمله ور می شود و آنها را با تلاش گروهی خود نابود می کند.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، farhad-2007 ، Fantsyday ، Escoromeesk ، mehran ، wrongturn ، shamim ، رعنا ملکان ، soheil124 ، AlirezA M
25-04-2014، 12:01 AM,
#3
RE: پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
مخزن حاوی پیرانای شکم قرمز


[تصویر:  1398403979.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، Fantsyday ، Theovihoojeta ، mehran ، wrongturn ، shervin ، shamim ، رعنا ملکان ، soheil124 ، AlirezA M
22-08-2016، 12:39 PM,
#4
RE: پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
سلام به دوستان ایا تو لیست وارداتی ماهیان ایران هست یا همگی اون هایی که تو بازارن پاکو هستن
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، soheil124
22-09-2019، 08:56 PM,
#5
RE: پیرانای شکم قرمز / Red - Bellied Piranha / Pygocentrus nattereri
میگن اخیراً توی تالاب انزلی پیدا شدن. حتماً کسایی که برای آکواریومشون خریده بودن اونا رو توی تالاب رها کردن oh
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، shamim ، mehran ، soheil124 ، AlirezA M


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت های ظاهری پاکو و پیرانا differences between pacu and piranha Neda Ariania 2 4,983 21-11-2019، 07:53 PM
آخرین ارسال: mehran
  پیرانای ویمپل / wimple piranha / Catoprion mento behnam 1 3,554 12-10-2019، 11:11 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پیرانای پایک / Pike Piranha / Serrasalmus elongatus behnam 1 3,827 12-10-2019، 11:07 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پیرانای آبی ببری / Blue Tiger Piranha / Serrasalmus gouldingi behnam 1 3,949 12-10-2019، 11:03 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پیرانای سبز ببری / green tiger piranha / Serrasalmus manueli behnam 1 3,828 12-10-2019، 10:58 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پیرانای سانچز / Sanchez's Piranha / Serrasalmus sanchezi behnam 0 3,373 25-04-2014، 09:54 AM
آخرین ارسال: behnam
  پیرانای سیاه / Black Piranha / Serrasalmus rhombeus Neda Ariania 0 3,721 21-12-2013، 10:46 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان