امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
نام با cuttlefish pharaoh فرعون sepia مرکبی pharaonis ماهی

ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
14-06-2015، 06:06 PM,
#11
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
از آنجا که بدن نرم تنان فاقد اسکلت بندی است، قادر به شنا کردن نیستند. بیشتر نرم تنان برای جابه جایی خود را به دست حرکت آب می سپارند اما سپیا فاراعونیس برای خودش موتوری دارد که با کمک فشار آب کار می کند. او آب را وارد جبه خود می کند و سپس با فشار از درون لوله ای به نام فانل که در زیر بازوهای دهانی اش قرار دارد، بیرون می دهد و بدین ترتیب، حرکتی در خلاف جهت خروج آب برای خود ایجاد می کند.

سپیا فاراعونیس با کمک ماهیچه های مختلف بدنش، میزان فشار آب را می سنجد و سرعت خود را کنترل می کند. هر گاه این ماهیچه ها را منقبض کند، آب با فشار بیشتری خارج شده و سرعت جابه جایی هم بیشتر می شود. فانل او هم بسیار منعطف است و به راحتی تغییر شکل می دهد. بنابراین سپیا فاراعونیس می تواند با تغییر محل قرار گیری این لوله، مسیر حرکت خود را انتخاب کند. البته ورود و خروج آب به بدن این جانور فقط وسیله ای برای حرکت نیست بلکه برایش نقش تنفسی هم دارد.

فرعون دریا برای به حداقل رساندن سرعت خود هم وسیله ویژه ای دارد. او باله ای در حاشیه بدن خود دارد که به وسیله آن حرکات خود را کند می کند و حتی می تواند بی حرکت در یک جا ثابت بماند. این یک جا ایستادن و شنا کردن به وسیله هماهنگی خارق العاده بین حرکات موزون باله و انقباض ماهیچه های بدن و فانل به وجود می آید. این قابلیت برای او بسیار مهم است و برای شکار و جفت گیری به آن احتیاج دارد.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، Neda Ariania ، P@RSA ، AlirezA M ، shahab24
16-06-2015، 10:57 AM,
#12
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
در بدن سپیا فاراعونیس، اسکلت بندی سفیدرنگی با حفره های ریز و متعدد وجود دارد که درون این حفره ها به وسیله گازهای متعددی چون ازت، دی اکسید کربن و ... پر شده است. وجود گازها در شناوری و حفظ تعادل این جانور، نقش ویژه ای دارد و باعث می شود او انرژی کمتری برای جابه جایی مصرف کند. نام علمی این اسکلت بندی که در بدن تمامی گونه های کاتل فیش وجود دارد Cuttle است که مردمان سواحل ایرانی خلیج فارس به آن <کف دریا> می گویند. علت گذاشتن این نام بر روی این اسکلت، رنگ سفید و سبکی آن است. به محض اینکه یکی از گونه های کاتل فیش می میرد و گوشت بدنش خوراک خورندگان دریا می شود، این کاتل ها که تنها باقیمانده او هستند، مانند کف روی سطح آب می مانند.

یکی دیگر از کاربردهای کاتل، مربوط به دوران جنینی سپیا فاراعونیس است. جنین موجود در تخم سپیا فاراعونیس، برای به دنیا آمدن باید پوسته تخم (کوربون) را بشکافد که این کار را با ضربه زدن توسط خار انتهایی اسکلت بدنش یا همان کاتل انجام می دهد.

از گذشته ها این اسکلت های شناور روی آب، برای آدمیان جذاب بوده اند. هنوز هم از بعضی عطاری های قدیمی می توان سراغ ماسک صورت <کف دریا> را گرفت. این ماسک که مخلوطی از پودر کاتل و آب است، همواره مورد استفاده خانم ها بوده و برای ترمیم پوست، آن را روی صورت می گذاشتند امروزه هم این کاتل ها مصارف خاصی دارند: از اسکلت و بدن این جانور، پودری تهیه می کنند که برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد. دانشمندان بریتانیایی هم به تازگی آزمایشی انجام داده اند و به ارزش های دیگر این کاتل ها پی برده اند. آنها اسکلت کاتل فیش را در محلولی از پیشروهای فوق هادی اکسید باریم مس قرار دادند و در حرارت بالای 900 درجه سانتی گراد توانستند نوع جدیدی از فوق هادی ها را بسازند. ساختار حفره دار و پیچیده این اسکلت، موجب تولید یک ماده فوق هادی سبک وزن می شود که مصارف بسیار زیادی در علوم آزمایشگاهی دارد. اما تمام استفاده آدمیان از این موجود، تنها به اسکلت او منحصر نمی شود. مردمان محلی محل زیست این جانور هم از قدیم با او آشنا بوده اند، به طوری که در جنوب ایران از مرکبی که این جانور با خود حمل می کند، سورمه چشم و مرکب خوشنویسی می ساختند. این رمز را چینی ها هم دریافته بودند و با مرکب او کتابت می کردند که به <مرکب چین> معروف بوده. با پیشرفت علم، مرکب این جانور ارزش دیگری پیدا کرد و هنوز هم تلاش برای یافتن خواص دارویی این جوهر به دلیل آلکالوئیدهای موجود در آن ادامه دارد.




ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، Neda Ariania ، AlirezA M ، mehran ، shahab24
17-06-2015، 09:47 PM,
#13
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
به طور کلی علت اصلی صید ماهی های مرکب، مصرف خوراکی آنهاست. درست است که ماهی های مرکب در ایران جنبه خوراکی ندارند اما این موضوع دلیل نمی شود که صید آنها در کشورمان متوقف باشد چرا که مردم برخی کشورها گوشت این جانور را می خورند. تنها در سال 87، میزان صید ماهی های مرکب در جنوب ایران 935 تن بوده است. جالب است که صیادان تنها در عرض 71 روز با 69 فروند موتور لنج و 159 فروند قایق، این صید را انجام داده اند. این میزان نسبت به سال 86 که میزان صید 836 تن بوده، 11 درصد رشد داشته است. برای همین است که جهت بازسازی ذخایر ماهی مرکب در ایران، صید آن فعلا ممنوع شده است.

صید ماهی های مرکب عموماً توسط انواع ترال های کفی و تورهای محاصره ای، رشته قلاب یا جیگینگ یا انوع کوزه صورت می گیرد اما برای سپیا فاراعونیس، بیشتر از قفس های فلزی به نام <گرگور> استفاده می کنند. بیشترین علت صید آنها در ایران برای صادر کردن به کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه و جنوب شرق آسیاست. از صادرات آن در سال 86، 3 میلیون و ششصد هزار دلار ارز وارد کشور شده است.


یکی از ایرادات اساسی صید ماهی های مرکب در ایران که باید هر چه سریعتر اصلاح شود، استفاده از قفس های گرگور و زمان صید است. صیادان در فصل تولید مثل، اقدام به گرگور اندازی می کنند و چون این قفس ها فلزی و سخت است، مولدهای سپیا فاراعونیس تخم های خود را روی دیواره آن می چسبانند و این تخم ها از بین می روند. در کشورهای جنوب شرق آسیا این تخم ها را از گرگور جدا می کنند و در محل خاصی پرورش می دهند و پس از طی مراحل نوزادی در دریا رهایشان می کنند. متأسفانه در ایران این کار صورت نمی گیرد.




پایان

دکتر همایون حسین زاده صحافی (عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران)
ویژه نامه ایران شناسی سرزمین من
اسفند 1387
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA ، AlirezA M ، mehran ، shahab24




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان