امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
ratel capensis راتل mellivora

راتل / Ratel / Mellivora capensis
21-11-2013، 05:26 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 21-11-2013، 06:33 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
راتل / Ratel / Mellivora capensis
نام علمی: Mellivora capensis

نام عمومی: Ratel ( راتل )

این جانور خپل، به خاطر علاقه زیادش به عسل به " گورکن عسل Honey Badger " معروف شده است.

خانواده: Mustelidae

[تصویر:  1383200076.jpg]
راتل / Ratel / Mellivora capensis


زیستگاه اصلی : آفریقا و بخش های غربی و جنوبی آسیا؛ از بلوچستان در شرق ایران گرفته تا جنوب عراق، پاکستان و راجستان در غرب هند

وضعیت بدنی: نر و ماده این جانور از نظر اندازه، تقاوت قابل ملاحظه ای با هم دارند به گونه ای که گاهی حتی نرها وزنشان به دو برابر وزن ماده ها خواهد رسید. پوست فوق العاده زبر این جانور، او را از نیش زنبورها در امان می دارد؛ در عین حال همین پوست به دلیل اینکه روی بدن بسیار شل می ایستد، وسیله دفاعی مناسبی برای اوست به این ترتیب که اگر حیوانی به او حمله کند و پشت گردن او را چنگ بگیرد، می تواند به راحتی در پوست خود بچرخد و حتی مهاجم را گاز بگیرد.

وزن: ماده ها بین 5 تا 10 کیلوگرم وزن دارند در حالیکه وزن نرها به 9 تا 14 کیلوگرم خواهد رسید.

طول بدن: 60 تا 102 سانتیمتر ( طول دم: 16 تا 30 سانتیمتر )

ارتفاع: از زمین تا شانه ها به 23 تا 30 سانتیمتر می رسد.

وضعیت زندگی: گرچه برخی اوقات در روز نیز فعال است، اما غالبا" حیوانی شب رو است و به تنهایی یا با جفت خود زندگی می کند. برای سال ها نام این جانور در کتاب رکوردهای گینس در کنار اسامی حیوانات بی باک ثبت شده بود.

شکار و تغذیه: در آفریقا بین این جانور و پرنده ای کوچک موسوم به " راهنمای عسل Honey Guide " به خاطر ویژگی عسل خواری، مشارکت و پیوندی ایجاد شده است. شیوه کار به این صورت است که هانی گاید صرفا" آواز سر داده، در جلو به پرواز در می آید و " راتل Ratel " را به لانه زنبورهای وحشی هدایت می کند. آنگاه راتل با پنجه های قوی خود، لانه را در هم می شکند و هر دو شریک، غنیمت به دست آمده را بین هم تقسیم می کنند. افزون بر عسل و نوزاد زنبور، از حیوانات کوچک، خزندگان، بی مهرگان، ریشه ها و میوه ها نیز تغذیه می کند و گاهی به حیوانات بزرگتری از قبیل گوسفند و غزال نیز حمله می برد. آنها حتی زمانیکه وحشت زده شوند، می توانند به انسان ها نیز آسیب برسانند.

تولید مثل: این احتمال هست که راتل ها، فصل تولید مثل مشخصی نداشته باشند اما معمولا" بین ماه های سپتامبر و اکتبر اتفاق می افتد. گورکن عسل ماده، در هر نوبت بارداری، 2 نوزاد در یک سوراخ زیرزمینی یا در لانه ای وسط صخره ها به دنیا می آورد. دوره بارداری این راسوی آفریقایی، 6 تا 7 ماه است.



برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey_Badger
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Mellivora_capensis.html
The Encyclopedia of Animals به کوشش علی فاطمیان

ندا آریانیا / Tuesday 23 June 2009
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، behnam




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان