امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
fox قرمز vulpes red روباه

روباه قرمز / Red Fox / Vulpes vulpes
06-11-2013، 07:43 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 07-08-2014، 11:04 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
روباه قرمز / Red Fox / Vulpes vulpes
نام علمی: Vulpes vulpes

نام عمومی: Red Fox ( روباه قرمز )

خانواده: Canidae

[تصویر:  1383756833.jpg]
روباه قرمز / Red Fox / Vulpes vulpes


زیستگاه اصلی : اروپا ، آمریکای شمالی ، آفریقای شمالی ، هندوستان ، چین ، ژاپن و استرالیا

وضعیت بدنی: در کل 27 گونه از این سگ سانان در اندازه های کوچک تا متوسط شناخته شده اند که معروف ترینشان روباه قرمز است. آنچه در نگاه اول در مورد روباه ها به چشم می آید ، پوزه دراز و باریک و دم پر پشتشان است. روباه ها عموما" در بین خانواده سگ سانان ، مثل گرگ ها ، شغال ها ، کایوت ها یا حتی سگ های اهلی از جثه کوچکتری برخوردارند. علاماتی مثلث شکل و سیاه بین چشم ها و بینی شان وجود دارد و نوک دمشان معمولا" رنگی متفاوت نسبت به کل خزشان دارد. باقی مشخصات ظاهری روباه ها به محیط زندگیشان بستگی دارد. برای مثال روباه هایی که در بیابان ها زندگی می کنند ، عمدتا" گوش های دراز و خز کوتاهی دارند یا روباه های ساکن قطب شمال ، گوش های کوچک و خز کلفتی دارند. در این بین مشخصه بارز روباه قرمز ، رنگ قهوه ای مایل به قرمز خزش است و به طور طبیعی انتهای دمش سفید رنگ می باشد. نکته آخر اینکه معمولا" جثه نرها کمی از ماده ها بزرگتر است.

وزن: متوسط وزن نرها به 5.9 کیلوگرم و ماده ها به 5.2 کیلوگرم می رسد.

طول بدن: طول سر و بدنشان بین 45.5 تا 90 سانتیمتر و طول دم بین 30 تا 55.5 سانتیمتر است.

وضعیت زندگی: برخلاف بسیاری از سگ سانان ، روباه ها معمولا" زندگی اجتماعی ندارند. درواقع آنها به تنهایی زندگی می کنند.

شکار و تغذیه: آنها لاشه خوار نیستند و خود به شکار می پردازند. معمولا" جوندگان، طعمه این سگ سانان کوچک می شوند. آنها این توانایی را دارند که قربانی خود را سریع از پای درآورند. روباه ها در عین حال از تنوع غذایی گسترده ای هم برخوردارند. از ملخ گرفته تا میوه و حتی دانه های گیاهی ، همه را می خورند. در کل آنها به خوردن جوندگان ، حشرات ، کرم ها ، میوه ها ، ماهی ها ، پرندگان و تخم جانوران علاقه دارند. روزانه به طور متوسط حدود یک کیلوگرم غذا می خورند و گاهی باقیمانده غذای خود را برای مصرف بعدی ، دفن می کنند.

تولید مثل: غالبا" روباه ها یک جفت اختیار می کنند اما گاهی هم دیده شده که یک نر صاحب چندین ماده است که یکی از ماده ها جفت اصلی است و حضور ماده های دیگر صرفا" برای کمک به نگهداری از توله ها است. گروه روباه های قرمز معمولا" یک نر دارد اما این نر ممکن است گاهی به جستجوی جفت در خارج از گروه نیز بپردازد. فصل تولید مثل بستگی مستقیم به منطقه جغرافیایی دارد. نرها در طول فصل تولید مثل، حالتی خصمانه پیدا می کنند و غالبا" مشغول ستیزه جویی با نرهای دیگر هستند. ماده ها هم ممکن است با نرهای زیادی اوقاتشان را صرف کنند اما در نهایت یکی را بر می گزینند. دوران بارداری روباه ماده حدودا" بین 51 تا 53 روز است اما ممکن است حداقل 49 و حداکثر 56 روز به طول بیانجامد. در هر زایمان معمولا" بین یک تا سیزده توله متولد می شوند که حد متوسط ، 5 توله است. وزن توله ها هم بین 50 تا 150 گرم در نوسان است. توله ها کور بدنیا می آیند اما حدودا" بین 9 تا 14 روز بعداز تولد ، چشم هایشان باز می شود. آنها لانه شان را برای همراهی مادر ، 4 یا 5 هفته بعد از تولد ترک می کنند. در نهایت روباه ها در ده ماهگی به بلوغ می رسند.

طول عمر: بیشتر روباه ها بین دو تا سه سال در وحش عمر می کنند اما قادرند بیش از 10 سال در اسارت به زندگی ادامه دهند.


برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_fox
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Vulpes_vulpes/
www.lioncrusher.com
صفحه مورد نظر در لینک بالا در دسترس نیست
photo: crestwood-dc.org

ندا آریانیا / Tuesday 8 July 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، P@RSA ، shervin ، AlirezA M
17-06-2015، 08:32 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 20-06-2015، 09:54 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: روباه قرمز / Red Fox / Vulpes vulpes
این روباه همه فن حریف و باهوش، خود را به خوبی با شرایط آب و هوایی مختلف وفق داده است و حواس و توان تحمل بسیار زیادی دارد. گاهی در تمام ساعات فعال است اما گاهی نیز فقط شب ها به فعالیت می پردازد و روزها درون حفره متروک جانوری دیگر یا حفره ای که خود حفر کرده است، استراحت می کند.

در غیر فصل تولید مثل، به تنهایی زندگی می کند. صیادی ماهر است و عمدتاً جوندگان را شکار می کند، اما خرگوش ها، خرگوش های صحرایی، پرندگان، حشرات و بی مهرگان نیز شکار او می شوند. در فصل پاییز، میوه ها و انواع توت ها را نیز می خورد. این حیوان در مناطق شهری، برای خوردن آت آشغال به زباله رو می کند.

پس از دوره ای 51 تا 63 روزه، 4 نوزاد به دنیا می آورد. حیوان نر تا زمانی که حیوان ماده بتواند نوزادان را تنها بگذارد یا با آن ها دنبال غذا بگردد، غذا تهیه می کند وبرایشان می آورد.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، Neda Ariania ، AlirezA M




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان