امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
palustris mugger گاندو crocodylus

گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
27-07-2015، 03:14 PM,
#11
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
درست است که اهالی سیستان و بلوچستان با گاندو رفتار درستی دارند و به او آسیبی نمی رسانند اما این جانور از تهدیدات آدم ها بی نصیب نمانده است. بهره وری و توسعه در بسیاری از موارد به ضرر جانوران و محیط زیست منجر می شود و این موضوع درباره گاندو و زیستگاهش هم صادق است. سد سازی یکی از موارد است. با اینکه ساختن سد، نکات مثبت زیادی دارد ولی باعث می شود تا بیشتر قسمت های دریاچه از نظر اکولوژی یا بیولوژیکی نامناسب شده و این جانور زیستگاه خود را از دست بدهد. اصولا تخریب زیستگاه بزرگترین تهدید برای گاندوهاست. عوامل طبیعی مثل سیل و خشکسالی از مصیبت های دیگر این جانور است. سیلاب های تند و ناگهانی در اثر بازندگی های خاص منطقه که به شدت گل آلود هستند، باعث ایجاد خفگی یا صدمات جسمانی و فیزیکی و باعث مرگ و میر نوزادان می شوند. عکس این موضوع هم باز به ضرر نوزادان گاندو است. کم ابی بیش از حد باعث خشک شدن برکه ها می شود و جای امن را از آنان می گیرد. تبدیل و تغییر زمین های حاشیه منابع آبی، برداشت آب توسط موتور پمپ ها و سمپاشی برکه ها برای مبارزه با مالاریا از دیگر عواملی است که باعث تخریب زیستگاه این جانور می شود.

در آخرین طبقه بندی صورت گرفته توسط اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN عوامل تهدید کننده این گونه بررسی شد و آن را جزء گونه های آسیب پذیر طبقه بندی کردند. بنا بر گزارش گروه تخصصی کروکودیل وابسته به IUCN عمده عوامل تهدید کننده جهانی این گونه، شکار بیش از حد و غیر قانونی و تخریب زیستگاه است.

خوشبختانه در ایران شکار گاندو ها منتفی است چرا که هم تحت حفاظت محیط زیست هستند و هم استفاده ای از آنها نمی شود. جریمه شکار این جانور در ایران 32 میلیون ریال تعیین شده. بنابراین تمساح پوزه کوتاه ایرانی مثل هم گونه خود در پاکستان دچار تهدید شکار نیست.

قبل از سال 1970 میلادی مسئولان هند برنامه حفاظتی و مدونی برای بقای گاندوها تدوین کردند که منجر به جمع آوری تخم و نوزادان و پرورش و رهاسازی آنها در طبیعت شد. این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های حفاظتی برای این گونه بوده و یکی از آرزوهای من این است که آن را در ایران هم اجرا کنم.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، mehran ، behnam ، P@RSA ، AlirezA M
30-08-2016، 10:57 AM,
#12
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
طی 3 - 4 سال اخیر دغدغه ذهنی من و همکارانم این بوده که بتوانم با کمک مردم محلی، مرکزی را دایر کرده و سالانه تعدادی از نوزادان گاندو را جمع آوری کنیم. در سفرهایی که به بعضی از کشورها مثل استرالیا و تایلند داشته ام، با روش های موفقیت آمیز و خوبی رو به رو شدم که نتایج خوبی هم داشته؛ مثلا این کار را به 2 روش انجام می دهند: یا مولدها را نگهداری می کنند که آنها در اسارت تخم گذاری می کنند و نوزادان به سلامت به دنیا می آیند یا اینکه اجازه می دهند تمساح در محیط طبیعی خود تخم گذاری کند و بعد، از نوزادان او نگهداری می کنند تا وقتی که به حدود 70 تا 80 سانتی متر رسیدند آنها را در طبیعت رها کنند.

پرورش تمساح یک صنعت جدید است که امروزه تبدیل به صنعت بزرگی شده و درآمدهای قابل توجهی را نصیب مزرعه داران و کشورها می کند. گونه های مختلفی از کروکودیل در پرورشگاه تکثیر و پرورش پیدا می کنند و بسته به نیاز و اهداف تعریف شده، در سنین مختلف کشتار می شوند. از پوست این کروکودیل ها برای تأمین نیازهای بازار داخل و صادرات پوست و تولید محصولاتی مثل کیف، کفش، کمربند و ... استفاده می شود.

بعضی از این مراکز، بسته به امکانات از مهمترین و مشهورترین مراکز جذب گردشگر هستند که درآمد قابل توجهی را با توجه به تعداد افراد بازدید کننده در طول سال به دست می آورند. این مراکز، بیشتر گونه های کروکودیل موجود در جهان را به تعداد کافی تکثیر کرده و پرورش می دهند و برای اهداف حفاظتی یا اقتصادی آنها را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

فروش اسکلت و جمجمه برای موزه ها، اندام های تاکسیدرمی شده (مثل سر، دم، دست ها)، گوشت، تخم کروکودیل، داروهای سنتی و ... از تولیدات جنبی حاصل از کشتار کروکودیل هاست که درآمد خوبی برای پرورشگاه ها دارد. گوشت، مهم ترین تولید جنبی یک مزرعه پرورش تمساح است که بر حسب موقعیت، می توان آن را به کشورهایی که از آن استفاده می کنند صادر کرد. بعضی بخش ها و اجزای بدن تمساح هم که به عنوان تولیدات ابداعی و جدید، سوغات و یا هدیه به گردشگرها فروخته می شوند، از تولیدات دیگر مزارع پرورش تمساح هستند. برای مثال گردن آویز، دستبند و حاسوئیچی هم از جمله محصولات است که با اجزای بدن کروکودیل ساخته می شوند.

کارگاه پرورش تمساح، مرکز مناسبی برای انجام تحقیقات مختلف علمی روی کروکودیل هاست. تحقیق و بررسی عادات رفتاری، بیولوژی، نحوه تکثیر و پرورش، تأثیر انواع مواد غذایی بر رشد و ... از جمله اموری است که در یک کارگاه پرورش تمساح به آسانی میسر می شود.

البته در اجرای تمام این موارد نباید فراموش کرد که قوانین بین المللی خاصی وجود دارد. تجارت تمساح و محصولات آن در سطح جهانی و بین المللی از طریق کنوانسیون منع تجارت جهانه گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض( سایتیس CITES ) کنترل می شود. روش اعمال مقررات سایتیس درباره تمساح ها بسیار پیچیده تر از اعمال این روش ها در مورد دیگر گونه هاست.

بیشتر گونه های تمساح در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانیده شده اند که اجازه هیچ گونه فعالیت تجارتی و اقتصادی روی این گونه ها را به دولت ها نمی دهد مگر اینکه تمساح ها در اسارت پرورش یافته باشند.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، P@RSA ، Neda Ariania ، AlirezA M ، mehran
30-08-2016، 01:13 PM,
#13
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
سلام نکات بسیار ریز و دقیقی رو ذکر کردین ، در سفری که به منطقه باهوکلات برای عکاسی داشتم با اثرات خشکسالی و تقریبا انهدام بیشتر زیستگاه های این گونه مواجه شدم به خصوص که در این مناطق و اطراف چابهار و توابع آن قصد افزایش تولید میوه های خاص گرمسیری مانند انبه و موز کرده اند ، که با دمای بالای محیط و تبخیر زیاد آب خود اثر دو چندانی در این موضوع دارد.
ایده و طرح شما بسیار دقیق و هوشمندانه است در بیشتر مناطقی که گونه ای بخاطر مشکلات انسانی و طبیعی قادر به افزایش نرخ رشد جمعیت نیست تدابیر ویژه ی در مدیریت حیات وحش انجام می شود ، مثال های فراوانی برای این حرف موجود هست که در اینجا میتوان بخاطر هم خانواده بودن گاریال با این گونه ، مدیریتش در سطح هند و باغ وحش های جهان رو ذکر کرد که بسیار موثر و به طور واقعی نه به حرف به این روش عمل کردند.
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، Neda Ariania ، shervin ، AlirezA M ، mehran
08-09-2016، 03:02 PM,
#14
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
از نخستین بررسی و پژوهش های علمی درباره تمساح مردابی یا ماگر، زمان زیادی نمی گذرد. یکی از گزارش های قدیمی که درباره این جانور موجود است، توسط اسمیت در سال 1931 میلادی نوشته شده که تنها به گونه های ساکن در هند و پاکستان اختصاص دارد و به گونه ساکن در ایران هیچ اشاره ای نشده است. اگر بخواهیم اولین کسانی را که درباره گاندوی ایران کار کرده و گزارش آن را داده اند، بشناسیم، باید به سال های دور برگردیم یعنی به زمانی که سازمان محیط زیست تحت عنوان سازمان شکاربانی ایران تاسیس شد و کارشناسان خارجی برای مطالعه درباره گونه های مختلف جانوری به ایران آمدند. پس اولین گزارش هایی را هم که درباره گاندوی ایران داریم، مربوط به گروهی خارجی است.

یکی از مهم ترین گزارش های موجود درباره تمساح مردابی ساکن در ایران، در سال 1979 میلادی توسط استیون اندرسون نوشته شده است. اندرسون که درباره خزندگان ایران بسیار کار کرده، این گزارش را برای آکادمی علوم کالیفرنیا که در آن زمان کارشناس آنجا در ایران بوده، تهیه کرده است. در این گزارش وقتی درباره تمساح مردابی صحبت کرده و خواسته تا مطالب موجود درباره گونه ساکن در ایران را شرح دهد، به مطالبی از آقایان کیلونن و بولاک در سال 1970 و آقای مینتون در سال 1966 ارجاع داده است. با توجه به این ارجاع، می شود گفت گزارش مینتون، قدیمی ترین گزارش درباره گاندوست.

اما قدیمی ترین گزارش درباره گاندوی ساکن ایران که به زبان فارسی منتشر شده، به مقاله ای در مجله <<شکار و طبیعت>> در سال 1339 خورشیدی برمی گردد. در بخشی از این گزارش آمده: تمساح که به اصطلاح اروپایی کروکودیل و به زبان بلوچی گاندو نامیده می شود، در برکه های رودخانه پیشین و سرباز، مخصوصاً در اطراف باهوکلات زیاد است و یکی در رودخانه پیشین در نزدیکی اردوگاه شکار شد. دیدن این حیوان مهیب باعث تعجب شد زیرا تصور نمی رفت در ایران وجود داشته باشد و همیشه اسم کروکودیل، کشور مصر و رود نیل را به خاطر می آورد.

گزارش های کارشناسان خارجی درباره گاندو، با اینکه در نوع خود بسیار قابل توجه اند، بیشتر حول و حوش تغذیه، کنش این گونه و زیستگاه هایی که خودشان رفته و دیده اند، می چرخد. تنها کسی که از تعداد این گونه در ایران صحبت کرده، رابرت تاک آمریکایی است که در سال 1975 میلادی طی گزارشی احتمال داده که تعداد تمساح های پوزه کوتاه ایرانی به 50 یا حداکثر 100 عدد برسد.



[تصویر:  1473416180.jpg]
این قدیمی ترین تصویر موجود از گاندوی ساکن در ایران است که متاسفانه نام عکاس، محل دقیق و تاریخ عکاسی آن نامشخص است. نکته مورد توجه این است که حتی زنده بودن این جانور هم جای سوال دارد. گردن باد کرده و چشمان بی فروغ او نشان می دهد که احتمالا اولین عکاس از یک گاندوی مرده عکس گرفته.


ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، Neda Ariania ، AlirezA M ، P@RSA ، mehran
15-09-2016، 10:22 AM,
#15
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
فقط یه چیزی هست که اگه تمساحه مرده باشه چطوری دهنش بازه؟   s.m.i.l.i.e.s ._.2.0
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، shervin
21-09-2016، 10:59 AM,
#16
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
علم جانور شناسی و بررسی علمی دقیق گونه ها، علمی جدید است که تاریخ آن به یک قرن هم نمی رسد. گذشته از این مطالعات، ردپای گزارش تمساح را می توان در متون جغرافی و حیوان شناسی قدیمی هم پیدا کرد: تمساح که نامی عربی با ریشه ای مصری است، در زبان فارسی کلاسیک، نهنگ خوانده می شده: "دلیری و بی باکی عقاب در هوا، نهنگ در آب و شیر در بیشه است. نهنگ در خشکی بسیار ذلیل است". این متن که نخستین اشاره به تمساح یا نهنگ در تألیفات دوره اسلامی است را جاحظ بصری در کتاب "الحیوان" خود در حدود 1200 سال پیش نوشته. منظور جاحظ بصری در کتاب "الحیوان" از تمساح در این متن - مانند هرودوت در 2500 سال پیش - تمساح رود نیل است؛ چرا که تا آن زمان، گمان می رفت این جانور تنها در کشور مصر وجود دارد.

شهمردان بن ابی الخیر، 260 سال بعد برای نخستین بار در کتاب "نزهت نامه علائی" به وجود تمساح یا همان نهنگ در مکانی دیگر هم اشاره می کند؛ "جز در رود نیل و دریای هند نباشد". این نویسنده هم چون دیگران، احتمالا بر اساس دیده ها، شنیده ها و خوانده ها درباره این جانور نوشته؛ چرا که متن او هم از نظر علمی ایرادات بسیاری دارد؛ "پای بسیار دارد و نیک رود و سبک دود، ... دهانی فراخ ... و زبانی دراز و قوی دارد". در تعداد زیادی از این کتاب ها، نویسنده به شکل امروزی و کاملاً دقیق به این جانور نپرداخته و در بسیاری موارد از تخیل خود استفاده کرده است: "هر چه بخورد، قی می کند زیرا مسدودالدبر است".

درست است که در متون علمی کهن فارسی، مطالب پژوهشی زیادی درباره تمساح یا همان نهنگ وجود ندارد ولی این جانور در ادبیات ما حضور قدرتمندی داشته است. شاعران، نیرومندی، دلیری، جنگجویی و بی رحمی را همیشه با این جانور مثال زده اند. نمونه اش فردوسی که در بیتی از شاهنامه می گوید: "جهان را مخوان جز دلاور نهنگ / بخاید به دندان چو گیرد به چنگ". اما این تنها استفاده شاعران از این جانور نیست. زندگی نهنگ یا همان تمساح، در بعضی شعرها هم به طرز جالبی به کار گرفته شده. کشل شکار این جانور در این بیت از شعر خرقانی به خوبی مشخص است: "آن پیل مست انگیخته وز دست شسته آمیخته / با بحر دست آمیخته تمساح پیچان بینمش".





پایان

اصغر مبارکی (کارشناس خزندگان سازمان حفاظت محیط زیست)

همشهری ماه 
شماره 22
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، P@RSA ، Neda Ariania ، AlirezA M ، mehran


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کروکودیل سیامی / Siamese crocodiles / Crocodylus siamensis behnam 0 3,443 27-08-2016، 09:23 PM
آخرین ارسال: behnam
  کروکدیل / crocodile / crocodylus Neda Ariania 0 3,512 23-11-2013، 09:34 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان