امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
palustris mugger گاندو crocodylus

گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
05-11-2013، 10:15 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 05-11-2013، 11:28 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
نام علمی: Crocodylus palustris

اسامی عمومی: Mugger ( گاندو )

واژه ماگر ( mugger ) از ماگار ( magar ) در زبان هندی به معنی هیولای آبی گرفته شده و گاندو ( Gandu ) نامی است که در زبان محلی بلوچی به این کروکدیل داده شده است.

خانواده: Crocodylidae هر چند پوزه پهن گاندو ها بیشتر آنها را شبیه الیگیتور ها کرده است تا کروکدیل ها اما از شکل دندانهایشان می توان به این نتیجه رسید که در واقع کروکدیل هستند.

[تصویر:  1383707209.jpg]
گاندو / Mugger / Crocodylus palustris


زیستگاه اصلی: ایران ، هند ، نپال ، پاکستان و سریلانکا

اندازه در بدو تولد: 25 سانتیمتر

حداکثر اندازه : 4 تا 5 متر

تشخیص جنسیت: نرها بزرگتر از ماده ها هستند.

تغذیه: زمانیکه کوچک هستند از سخت پوستان ، حشرات و ماهی های کوچک تغذیه می کنند و در دوره بلوغ ماهی ها ، قورباغه ها ، سخت پوستان ، پرندگان ، میمون ها و جوندگان در فهرست غذاییشان قرار خواهند گرفت. ندرتا" به انسان حمله می کنند اما بی سابقه هم نیستند ، برای مثال سال 1385در ایران یک کودک توسط ماگر کشته شد.

سن تولید مثل: ماده ها در 6 سالگی زمانیکه طول بدنشان به 1.7 تا 2 متر می رسد و نرها در 10 سالگی زمانیکه 2.6 متر رشد طولی پیدا کرده اند.

تعداد تخم ها: بین 10 تا 48 تخم که بعد از 55 تا 75 روز گاندوهای کوچک متولد می شوند. جنسیت بچه ها را دمای محیط تعیین می کند. از تخم هایی که در دمای 32.5 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند گاندوهای نر و از آنهایی که در دمایی بالاتر یا پایین تر از 32.5 درجه سانتگیراد قرار دارند گاندوهای ماده متولد خواهند شد.


برگرفته از:
کد:
http://www.arkive.org/mugger/crocodylus-palustris/
http://en.wikipedia.org/wiki/Mugger_crocodile
http://crocodilian.com/cnhc/csp_cpal.htm
http://reptilis.net/crocodylia/crocs/palustris.html
http://www.iranzoo.byethost33.com/crocodile/crocodile.html

ندا آریانیا / Tuesday 1 April 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، P@RSA ، AlirezA M ، mehran ، Am!r ، behnam
19-06-2015، 11:46 AM,
#2
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
سلام

مطالبی درباره گاندو دارم که نوشته آقای اصغر مبارکی هست و در مجله همشهری ماه به چاپ رسیده.
به مرور برای دوستان در این تاپیک قرار میدم.

ممنون
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، AlirezA M ، behnam
19-06-2015، 11:52 AM,
#3
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
محلی های جنوب سیستان و بلوچستان تمساح مردابی ساکن در منطقه شان را گاندو می نامند؛ کروکودیلی که برخلاف دیگر اعضای خانواده اش، خجالتی است و با انسان کاری ندارد.


درنده خوی و بی رحم؛ احتمالاً اینها اولین صفاتی هستند که با شنیدن نام تمساح یا همان کروکودیل به ذهن هر کسی می آید. حتما بارها این حیوان مهیب را در تلویزیون دیده اید که ناگهان سر از آب بیرون می آورد و با آن جثه بزرگ و آرواره های قوی خود، آهویی را که در حال رفع تشنگی است با خود به زیر آب می برد؛ اما این تصویری نیست که اهالی سیستان و بلوچستان از کروکودیل دارند. آنها یکی از گونه های کروکودیل را که در منطقه شان زندگی می کند، مایه برکت و موجودی خجالتی می دانند و گاندو صدایش می زنند: جانوری که روی زمین می خزد. این جمله معنی کلمه ای است که محلی ها برای تمساح مردابی در ایران به کار می برند. با اینکه این جانور قرن هاست که در ایران زندگی می کند و رد پای آن را در متون ادبی مانند شاهنامه با نام نهنگ می توان یافت اما بررسی علمی آن در ایران به نیم قرن هم نمی رسد.


ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA ، AlirezA M ، mehran ، Am!r
21-06-2015، 11:01 AM,
#4
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
تا به حال گاندو را از نزدیک ندیده بودم. اولین بار نزدیک به 14 سال پیش بود که به منطقه باهوکلات در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان سفر کردیم تا گاندویی را از <هوتک> به رودخانه سرباز منتقل کنیم. هوتک به استخری گفته می شود که برای جمع آوری آب در سیستان و بلوچستان، کنار هر روستا ساخته می شود. هوتک ها زیستگاه مهم گاندو است و آن سال به خاطر کم آبی، آب هوتک تمام شده بود و باید برای اینکه گاندو زنده بماند، از آنجا به بیرون منتقلش می کردیم.


در این سال ها گاندوها را بیشتر دیده و شناخته ام. آنها خیلی نیاز به آب دارند. عادت ها و رفتارهای عجیب، جالب و منحصر به فرد خودشان را دارند. در عین بی آزار بودن، به وقت احساس خطر، موجودات درنده ای می شوند و علاوه بر تمام اینها، مردم محلی رفتار و حسی ویژه و خاص نسبت به آنها دارند.


آن سال ها دیدن گاندو کار بسیار سختی بود. عمده دشواری ها به شرایط جغرافیایی منطقه و کمبود و پراکندگی زیستگاه های تمساح در ایران بر می گشت. سفرهای ما با حداقل امکانات صورت می گرفت. در تابستان وسیله سفر ما یک لندرور فرسوده و بدون کولر بود. از طرفی آن سال ها جاده اصلی کم بود و برای رسیدن به زیستگاه گاندوها باید از مسیرهایی فرعی عبور می کردیم که فقط محلی ها آنها را می شناختند. در یکی از همین سفرها، 6 ساعت طول کشید تا یک راه تقریباً نیم ساعته را طی کنیم و به برکه ای برسیم که در آن گاندویی زندگی می کرد. چون جاده بیابانی بود، چند بار مسیر را گم کردیم. جاده از خاک پودر مانندی بود که باعث می شد رد ماشین ها را گم کنیم. بعد از 6 ساعت گشت و گذار در بیابان راه را پیدا کردیم. اوضاع بسیار بدی بود. راه برگشتی هم نداشتیم و بنزینمان هم داشت تمام می شد. از ذخیره آبمان هم چیزی نمانده بود و تشنگی امانمان را بریده بود. به روستایی رسیدیم و از یک محلی آب خواستیم. یک لیوان آب خنک برای من آورد. از او پرسیدم که این آب خنک را از کجا آورده؟ گفت از آب برکه. حالم دگرگون شد. من از آب برکه ای خورده بودم که کروکودیل ایرانی در آن زندگی می کرد.



ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، AlirezA M ، Neda Ariania ، mehran ، Am!r ، behnam
23-06-2015، 11:16 AM,
#5
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
کمی امکانات و بدی مسیر، فقط یکی از دشواری های دیدن گاندوست. گاندو اهل آب است و در خشکی احساس خطر می کند و سخت به آفتاب احتیاج دارد. ساعت ها و ساعت ها در آب می ماند و اگر هم بیرون بیاید، معمولاً برای آفتاب گیری یا راهپیمایی های طولانی برای یافتن غذاست و با شنیدن کوچکترین صدایی به داخل آب می رود. دیدن این جانور حتی از راه دور هم کار دشواری است و عکس گرفتن از آن دشوارتر. حساسیت آنها نسبت به حضور انسان زیاد است و با احساس کمترین خطر، غیبشان می زند. ممکن است در فاصله 300 متری آنها کمین کرده باشید، کافی است کوچکترین صدایی از حضور شما بشنود، آن وقت سریع عکس العمل نشان داده و به زیر آب می رود. آنها صدا را از فاصله های خیلی دور - از 700 تا 800 متر آن طرف تر - می شنوند. اینجاست که پریدن تمساح مردابی در آب برای کسی که مدت ها وقت و انرژی گذاشته مساوی با فاجعه است.

برای کمین کردن و شکار حتی یک تصویر از گاندو، اول باید با حال و هوا و رفتار آنها آشنا بود. گاندو ها عادت های خاص خودشان را دارند که دانستن آنها مهم ترین کلید برای دیدنشان است. باید فصل مربوط به هر یک از عادت هایش را دانست و زمان کمین کردن را آموخت. آنها در تابستان بیشتر زیر آبند و در فصل سرما بیشتر برای آفتاب گرفتن به خشکی می آیند. معمولاً می توان از طریق پناهگاه آنها در خشکی یا نقب هایشان، رد رفت و آمد آنان را گرفت.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط AlirezA M ، P@RSA ، Neda Ariania ، mehran ، Am!r
24-06-2015، 10:11 AM,
#6
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
گاندوها تقریبا بیشتر عمرشان را در آب می گذرانند. یکی از دلایلی که آنها را به خشکی می کشاند، عادت آفتاب گیری آنهاست. آفتاب گرفتن گاندو برای خودش ساعت ها و فصل های مختلفی دارد. مثلا در تابستان که هوا خیلی گرم است به ندرت از آب بیرون می آید ولی در فصول سرد، بیشتر می توان او را در حال آفتاب گرفتن دید. این عادت در راستای هضم غذایشان است. عموما خزندگان برای فعال تر شدن گردش خونشان نیاز به گرما دارند تا با افزایش سوخت و ساز و جریان خون بدنشان، غذایشان راحت تر و سریع تر هضم شود.

اما بیرون آمدن گاندوها فقط محدود به روز نمی شود. آنها عادت عجیب و غریب دیگری هم دارند: شبگردی. به دفعات در طول بررسی ها ردپای گاندو را در اطراف برکه یا در مسیرهای متفاوت تعقیب کرده ایم که مشخص شده اثار پیاده روی شبانه آنهاست.

صورت دیگری که شاخص ترین و بارزترین رفتار گاندو در بین تمام کروکودیل ها و راهنمای خوبی برای پیدا کردن آنهاست، عادت نقب زنی است. گاندوها در حاشیه برکه ها یا رودخانه نقب می زنند. نقب ها اکثرا روی دیواره برکه ها یا دیواره کنار رودخانه با فاصله مشخصی از سطح آب و در صورت عدم وجود جای مناسب، در کنار برکه در دیواره تپه های اطراف یا حتی در زیر ریشه درختان حفر می شوند. به همین دلیل، از طریق رد به جا مانده از رفت و آمد آنها به محل نقب، می توان مسیر حرکتشان را رصد کرد. دلیل نقب زنی گاندوها هنوز به روشنی مشخص نیست. همین قدر می دانیم که آنها ساعات گرم یا سرد را داخل نقب سپری می کنند و با خنک تر شدن و حتی تاریک تر شدن هوا از آن بیرون می آیند. اختلاف دمای موجود داخل نقب و محیط بیرون و همچنین نحوه لانه سازی و تخم گذاری این جانور نشان می دهد که گاندو از نقب به عنوان محل تخم گذاری استفاده نمی کند.

نقب گاندو طولانی است و رسیدن به انتهای آن به لحاظ شکل خاص لانه و موقعیت آن بسیار سخت است. امری که تا به حال موفق به انجام آن نشده ایم. البته به احتمال زیاد باید در انتهای تونل فضای کافی ای برای چرخش و استراحت یک کروکودیل وجود داشته باشد. نقب زنی برای گاندوها کاری غریزی است و حتی دیده شده که در یک سالگی هم اقدام به این کار می کنند.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، Neda Ariania ، mehran ، Am!r ، AlirezA M
25-06-2015، 01:07 PM,
#7
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
دیدن صحنه شکار یا غذا خوردن گاندو کار سختی است و باید بخت یارتان باشد تا بتوانید این اتفاق را تماشا کنید. چند سال پیش با همکاران به سمت روستای جور می رفتیم که به طور اتفاقی گاندویی را دیدم که ماهی کپور بزرگی را - در حدود 70 سانتی متر - از آب بیرون آورده و کنارش خوابیده بود. او منتظر بود که تا طعمه اش آفتاب بخورد و گوشتش شل و آماده خوردن شود. جالب اینجا بود که همان طور که ماهی را در آفتاب گذاشته بود، مدام زیر آب می رفت و دقایقی بعد بیرون می آمد و غذا را جا به جا می کرد. نزدیک 2 تا 3 ساعت آنجا نشستیم و این صحنه را نگاه کردیم و از آن عکاسی کردیم.


گاندوها قدرت جویدن ندارند و معمولا لاشه های بزرگ را یا زیر آب نگه می دارند یا زیر آفتاب می گذارند تا گوشت طعمه شل شود و بتوانند آن را به راحتی بخورند. البته این گونه از کروکودیل ها فقط در انتظار شل شدن گوشت شکار خود نمی مانند. گاهی اوقات با تکان های شدید و حرکات سریع و نیرومند سر خود، طعمه را تکه تکه می کنند و این تکه ها را می بلعند.


با اینکه غذای اصلی گونه گاندو، عموما ماهی است اما چیزهای دیگری هم می خورد. نوع تغذیه این جانور، بستگی به منابع غذایی در دسترسش دارد. برای تعیین دقیق نوع تغذیه گاندو در منطقه باهوکلات، چند نمونه مدفوع این جانور را جمع آوری کردیم و علاوه بر بقایای ماهی، پر و پشم و سوسک هم در آن دیدیم که همین موضوع نشان می دهد منوی غذایی این جانور بسیار متنوع است. گاندوها گاهی حتی به سگ های شکاری منطقه باهوکلات هم حمله و آنها را طعمه خود کرده اند. البته محلی ها موردی از حمله سگ ها به گاندویی حدود یک متر را هم گزارش داده اند. گویا گاندو در برکه کم آبی زندگی می کرده و همین موضوع باعث شده تا دسترسی سگ های گرسنه به این جانور آسان شود و او را بخورند. این گونه اتفاقات به ندرت رخ می دهند چرا که کروکودیل ها اصولا دشمنی ندارند و هر نوع جانداری را که بتوانند، می خورند. در بین گاندوها حتی عادت به مردار خواری هم دیده شده است. احشام مردم محلی و بومی هم از دیگر منابع مهم غذایی تمساح مردابی است که چندان خوشایند مردم نیست.


ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، mehran ، Am!r ، P@RSA ، AlirezA M ، behnam
27-06-2015، 11:34 AM,
#8
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
تا سال ها که برای مطالعه درباره گاندو به منطقه می رفتم، نتوانسته بودم لانه ای را که گاندو در آن تخم می گذارد ببینم. گاندوها مانند تمام اعضای خانواده کروکودیل ها، تخم گذار هستند و تخم های خود را در یک خاکریز یا کپه و یا گودالی شبیه به کوزه یا تخم مرغ بزرگ که روی زمین حفر می کنند، قرار می دهند. حفره ای که گاندو در آن تخم گذاری می کند، خاکی نرم و رطوبتی مناسب دارد و عمق آن به حدود 30 سانتی متر می رسد. اما چیزی که پیدا کردن این لانه ها را سخت می کند این است که مادر بعد از قرار گرفتن تخم ها در خاک، رویشان را با خاک می پوشاند و با حرکات دم خود، آن را کاملاً شبیه محیط اطراف بازسازی می کند.

گاندوی مادر به همین کار بسنده نمی کند و یک یا حتی 2 لانه کاذب هم برای فریب دادن شکارچیان در اطراف لانه می سازد. این لانه ها از نظر ظاهری کاملاً شبیه به لانه اصلی هستند و دشمنان را به راحتی فریب می دهند. بارها برای پیدا کردن لانه ای که گاندو در آن تخم گذاری کرده، به این لانه های جعلی برخورده ام.

اولین بار که موفق به دیدن لانه گاندو شدم، به کمک دیگر همکاران بود. اصولا هر گاندویی برای خود قلمرویی خاص برای لانه سازی دارد. لانه گاندوها به میزان فاصله شان از آب، شکل های مختلفی دارد. محل لانه معمولا در ساحل رودخانه - جایی که ارتفاع و فاصله مناسبی از ساحل داشته باشد - حفر می شود.

یک بار لانه ای در سد شیرگواز دیدم که ارتفاع آن تا سطح آب، بالای 3 متر با شیب خیلی زیاد بود. این نکته که گاندو به راحتی از این شیب خودش را بالا کشیده و در این ارتفاع تخم گذاشته، برای من بسیار جالب بود. البته لانه را زمانی پیدا کردیم که نوزادها از تخم بیرون آمده و به آب رفته بودند و تنها پوست تخم ها به جا مانده بود. تخم های گاندو دو جداره است؛ جدار بیرونی آهکی، سخت و شکننده و جدار زیر آن نازک و به صورت پرده سفید رنگ، مقاوم و قابل انعطاف است. تعداد تخم ها بسته به عواملی مثل تغذیه یا شاید سن مادر، متفاوت است و به طور معمول هر گاندو حدود 20 تا 30 عدد تخم می گذارد. وظیفه مراقبت از تخم ها فقط بر عهده مادر است و گاندوی مادر بعد از تخم گذاری، تا زمان به دنیا آمدن بچه هایش کاری جز حفاظت از لانه ندارد.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، AlirezA M ، Neda Ariania ، mehran ، behnam
29-06-2015، 12:06 PM,
#9
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
بعد از آنکه گاندو مراحل جفت گیری، لانه سازی و تخم گذاری را پشت سر می گذارد، 50 تا 60 روز می گذرد و وقت آن می رسد تا نوزادان گاندو اواخر تیر ماه سر از تخم درآورند اما مادر روی تخم ها را با خاک پوشانده و آنها با توجه به جثه کوچکشان قادر به بیرون آمدن نیستند. پس بچه ها زیر خاک آن قدر مادر خود را صدا می زنند تا مادر لانه را حفر کند و نوزادان را با دهان خود به نزدیک ترین و امن ترین منبع آبی هدایت کند. البته در صورت نزدیک بودن آب، نوزادان خودشان به سمت آب می روند.


بچه گاندوها هنگام خروج از تخم، 25 سانتی متر طول دارند. رنگ بدنشان زیتونی روشن است که لکه های سیاهی روی بدن، دم و پهلوهای خود دارند. این لکه ها همزمان با رشد گاندوها، کمرنگ تر می شوند. در طول مدت رشد نوزادان، مادر دائم در کنار آنهاست و از آنها محافظت می کند. در صورت فراهم بودن غذا و مساعد بودن شرایط، نوزادان تمساح مردابی به سرعت بزرگ می شوند و تا پایان سال می توانند تا یک متر رشد کنند. بچه های گاندو از حشرات و دوزیستان و لارو آنها و بچه ماهی هایی که معمولاً در برکه های منطقه باهوکلات یافت می شوند، تغذیه می کنند. رژیم غذایی نوزادان همراه با رشد، دچار تغییراتی می شود و در نهایت در صورت فراهم بودن، گوشت ماهی، پرندگان یا پستانداران را می خورند.


تا همین 3 - 4 سال پیش، هنوز نتوانسته بودیم بچه گاندوها را برای بررسی در زیستگاهشان پیدا کنیم. این کار برای ما بسیار لازم بود چرا که هیچ گونه اطلاعاتی مثل اندازه و وزن از آنها نداشتیم. سال 84 بود که برای گرفتن نوزادان گاندو به اتفاق همکارانم در حاشیه رودخانه باهوکلات مستقر شدیم. کار بسیار سختی بود اما توانستیم حدود 12 بچه از 3 لانه مختلف را زنده گیری کنیم و برای گرفتن 5 بچه گاندو از لانه، 3 ساعت وقت گذاشتیم. با توجه به اینکه امکانات و وسایل ما همیشه بسیار محدود است، این بچه ها را به روشی خیلی ابتدایی گرفتیم. من دستمال گردنی داشتم که آن را به 4 چوب بستیم و تله ای درست کردیم و در آب گذاشتیم. خودمان هم پشت نی ها مخفی شدیم. بچه گاندوها که می آمدند روی دستمال، می کشیدیم شان بالا و آنها را دانه دانه می گرفتیم. برای بررسی این بچه تمساح ها حدود 7 تا 8 ساعت وقت گذاشتیم و پس از عکاسی، بیومتری و اندازه گیری، آنها را در همان مکانی که گرفته بودیم، رهاسازی کردیم.


ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، AlirezA M ، Neda Ariania ، mehran
03-07-2015، 10:20 AM,
#10
RE: گاندو / Mugger / Crocodylus palustris
روابط بین اهالی محلی بلوچستان و گاندوها همیشه صلح آمیز و توام با احترام بوده است. گویا قرارداد صلحی نانوشته از قرن ها پیش بین آنها وجود دارد تا هیچ کدام با دیگری کاری نداشته باشند. گاهی گاندو برای آنکه از برکه ای در یک روستا به برکه دیگری در روستای دیگر مهاجرت کند، از بین خانه ها عبور می کند. خانه محلی های منطقه، بیشتر به شکلی است که حیاط ندارند. تصور کنید که خوابیده اند و ناگهان صدای عجیبی می شنوند. چشم که باز می کنند، می بینند یک تمساح از محوطه خانه شان رد می شود. اما جالب است که طبق همان قرارداد نانوشته، تا به حال در این نقل مکان، حمله ای از سوی تمساح مردابی نسبت به مردم صورت نگرفته و اهالی هم هیچ وقت به این جانور حمله نمی کنند و به او آسیبی نمی رسانند.

دلیل مهاجرت یا جا به جایی گاندوها، پیدا کردن آب و تامین غذاست و به همین دلیل گاندوها جایی می روند که آب باشد. محلی ها هم گاندو را مایه برکت و به خصوص پر آبی می دانند و  درباره اش می گویند: <هر جا که گاندو باشد، آب هم هست>. به همین دلیل مردم منطقه نه تنها گاندوها را مهاجم نمی دانند بلکه با آنها بسیار بزرگوارانه برخورد می کنند. درست است که گاندو وقتی غذایی گیرش نیاید به احشام آنها حمله می کند، اما این کار او دیگر برای مردم، بحثی عادی و مرسوم است. آنها می دانند که حیوان گرسنه است و نمی تواند تشخیص دهد که شکارش اهلی بوده و متعلق به روستاست.

اما قرارداد صلح بین اهالی و این جانور درنده خو حد و مرزی دارد. نزدیک شدن به حریم گاندو می تواند خطر آفرین باشد و این موضوع را اهالی محلی به خوبی می دانند. کوچک ترین عملی در نقض قرارداد، می تواند به اتفاقی دل خراش منجر شود. در سال 1385 و در زمان خشکسالی بود که در یکی از روستاها برای پسربچه ای اتفاق ناگواری افتاد. چند بچه در برکه ای شنا می کردند که محل زندگی گاندوی بالغی بود. یکی از بچه ها بیش از حد به این جانور نزدیک می شود و گاندو هم پای او را می گیرد و در آب خفه اش می کند. بچه را تکه تکه نمی کند و او را نمی خورد بلکه فقط او را با خود به زیر آب می برد. چون تعداد این حمله ها بسیار کم بوده و در قیاس با جمعیت انسان ها و تعداد این گونه، می توان آن را در حد صفر حساب کرد، باید این گونه اتفاقات را نوعی اشتباه در تشخیص شکار دانست. در منطقه باهوکلات گزارش هایی هم از حمله های خفیفی مانند گاز گرفتگی دست یا پای روستاییان منطقه وجود دارد که قابل چشم پوشی است.

با وجود این، گاندو همیشه آرام نیست و نزدیک شدن بیش از حد به حریمش خطر ساز خواهد بود. عکس العمل های این جانور هنگام احساس خطر بسیار غیر منتظره است. حرکات دم و سرش قوی است و ضربات سر یک تمساح بزرگ به راحتی می تواند ساق پای آدم را بشکند. قدرت فک این جانوران مثل کوسه ها بالاست و با آنکه به راحتی می توان فک آنها را کنترل کرد تا باز نشود، اما وقتی بخواهند آن را ببندند، مهار کردن آن امکان پذیر نیست. من تا بهار سال پیش، تجربه ای از گاز گرفتن تمساح مردابی نداشتم. برای بررسی لانه ها، سمت باهوکلات رفته بودیم. همکارانمان آنجا گاندویی را گرفته بودند و در محل پاسگاه درگس نگهداری می کردند که ما هم به آنجا رفتیم. پایم را روی سرش گذاشته بودم که با سر ضربه ای زد و تا از دندان هایش در پای چپم فرو رفت. خوشبختانه فکش به هم قفل نشد چون به هر اندازه قفل می شد، به همان اندازه از پایم کنده می شد.

ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط AlirezA M ، P@RSA ، Neda Ariania ، mehran


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کروکودیل سیامی / Siamese crocodiles / Crocodylus siamensis behnam 0 3,443 27-08-2016، 09:23 PM
آخرین ارسال: behnam
  کروکدیل / crocodile / crocodylus Neda Ariania 0 3,513 23-11-2013، 09:34 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان