امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
trichosurus vulpecula possum معمولی دم پاسم common brushtail برسی

پاسم دم برسی معمولی / Common Brushtail Possum / Trichosurus vulpecula
05-11-2013، 08:01 AM,
#1
پاسم دم برسی معمولی / Common Brushtail Possum / Trichosurus vulpecula
نام علمی: Trichosurus vulpecula

نام عمومی:Common Brushtail Possum ( پاسم دم برسی معمولی )

خانواده: Phalangeridae

[تصویر:  1383676970.jpg]
پاسم دم برسی معمولی / Common Brushtail Possum / Trichosurus vulpecula


زیستگاه اصلی : استرالیا و تاسمانیا ( در سال 1840 هم به نیوزیلند ( زلاند نو ) برده شد و خیلی سریع جایی برای خود باز کرد. )

وضعیت بدنی: چشمانی درشت و گوش هایی دراز و گرد دارد. خزش پرپشت اما کوتاه است. دم بلندی دارد و خز دمش هم برس مانند و بلند است. در برخی زیرگونه ها، بلندی خز در کل بدن یکسان است. در کل رنگ خز دم برسی ها بسیار متنوع است. به نظر می رسد این امر بستگی مستقیم به زیستگاه جانور دارد. سه زیرگونه، خاکستری رنگ هستند. یکی از زیر گونه ها خز سرخ رنگی دارد و زیرگونه دیگر هم خزش سیاهرنگ است. با اینحال رنگ زیر بدن همگی شان روشن تر از بقیه بدن است.

طول بدن: از نظر بدنی بین 32 تا 58 سانتیمتر رشد طولی دارد. ( طول دم: 24 تا 35 سانتیمتر )

وضعیت زندگی: همانند بیشتر پاسم ها، عمده فعالیتش در شب اتفاق می افتد و روزها را در لانه اش به استراحت می پردازد. استراحتگاه و لانه این حیوان یا در میان درختان تو خالی است و یا هر جای راحت و مسقفی که امنیت لازم را داشته باشد. این حیوان تنها کیسه دار بومی ای است که از دست اندازی بشر بر زمین های بکر، سود برده است. به زندگی در کنار آدم ها خو کرده و از پس مانده هایشان تغذیه می کند. پاسم های دم برسی اگر چه اساسا" حیواناتی درختی هستند و در مناطق بی درخت دیده نمی شوند اما به راحتی می توانند اوقاتشان را روی زمین هم سپری کنند. آنها همچنین قادرند بنشینند یا روی دو پای خود بایستند. به لحاظ هوشی مانند سگ ها هستند و جانورانی بسیار باهوش محسوب می شوند.

شکار و تغذیه: در شرایط طبیعی از جوانه های نورس، گل ها، برگ ها، میوه ها و نیز برخی حشرات، جوجه پرندگان و پستانداران کوچکی مثل موش تغذیه می کند.

تولید مثل: دو فصل زاد و ولد در طول سال دارند اما بسیار نادر است که ماده ای دو بار در سال زایمان کند. بیشترین تولد ها در پاییز اتفاق می افتند و کمترین ها در بهار. دوره بارداری ماده حدودا" 18 روز به طول می انجامد و تنها نوزاد متولد شده حدود 4 ماه در کیسه مادر می ماند. دوران شیرخوارگی دم برسی کوچک، 6 ماه است و بین 8 تا 18 ماهگی از مادر جدا می شود. ماده ها در دوازده ماهگی ( یک سالگی ) به بلوغ جنسی می رسند در حالیکه نرها برای رسیدن به این سن باید 2 سال صبر کنند.

طول عمر: در وحش حدود 7 سال عمر می کنند. گزارش رسیده که یک دم برسی در اسارت تا 14 سال عمر کرد.



برگرفته از:

کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_brushtail_possum
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Trichosurus_vulpecula
The Encyclopedia of Animals به کوشش علی فاطمیان

ندا آریانیا / Wednesday 11 February 2009
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان