امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در غیر بومی آبزی انزلی تالاب

آبزی غیر بومی در تالاب انزلی
22-09-2019، 09:08 PM,
#1
آبزی غیر بومی در تالاب انزلی
قربانعلی محمد پور گفت: طی روز‌های گذشته یک ماهی پیرانا در تالاب انزلی صید شده است
که همه چیز خوار است و بومی این منطقه نیست.




 گیل خبر/ تالاب انزلی، عروس تالاب‌های ایران که این روز‌ها با اجرای طرح بایوجمی با چالش مواجه شده بود امروز با چالش جدیدی به نام ماهی پیرانا مواجه شده است. ماهی پیرانا معمولا در امریکای جنوبی و برزیل زندگی می‌کند و صیدش یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف این ناحیه است، نکته منحصربفرد درباره این ماهی این است که می‌تواند حیوانات بزرگ و حتی انسان را هم در زمانی کم بخورد.

 
 
قربانعلی محمد پور، مدیر کل محیط‌ زیست استان گیلان از صید شدن یک ماهی پیرانا در تالاب انزلی خبر داد و افزود: طی روز‌های گذشته یک ماهی پیرانا در تالاب انزلی صید شده است.


 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که این ماهی بومی چه منطقه‌ای است افزود: ماهی پیرانا بومی گیلان نبوده و این ماهی هم قطعا توسط مردم در تالاب انزلی رها‌سازی شده است.


 
مدیر کل محیط‌زیست گیلان در ادامه اظهار کرد: این ماهی همه چیز خوار است و از گوشت و همه چیز تغذیه می‌کند و ممکن است انسان را نیز گاز بگیرد.

 
محمد پور در ادامه در پاسخ به این سوال که ماهی پیرانا بومی چه کشوری است گفت: این ماهی بومی امریکای جنوبی و برزیل است و برای تالاب انزلی گونه مهاجم محسوب می‌شوند و تهدیدی جدی برای تنوع زیستی و اکوسیستم منطقه است.

 
وی در ادامه افزود: این ماهی می‌تواند در زنجیره غذایی مشکل ایجاد می‌کنند و همچنین به سایر ماهیان موجود در تالاب حمله کند و همچنین در طولانی مدت ممکن است به گونه غالب تبدیل شود.


 
وی در ادامه تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم از رها‌سازی این نوع حیوانات در محیط‌زیست منطقه که بومی این حیوان نیست جلوگیری کنند.

 
خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ انسان‌ها به وسیله این ماهی به ثبت نرسیده است. ماهی پیرانا ۲۰ گونه مختلف دارد که از بین آنها ۴ یا ۵ گونه، توانایی خوردن حیوانات بزرگ را دارند، اما با این حال بیشتر وقت‌ها غذایشان ماهی‌های کوچکتر است. ماهی پیرانا در مناطقی خاص از امریکا که آب‌های تازه دارد زندگی می‌کند و آن گونه‌هایی که گوشتخوار هستند در دسته‌های بزرگ به سوی خون کشیده می‌شوند. دندان‌های پیرانا برای تکه کردن و بلعیدن طعمه به صورت مثلثی و بسیار تیز است و در صورت کند شدن جایگزین دندان‌های تازه می‌شود به طوری که دندان‌های کند می‌افتند و دندان‌های جدید دو روز بعد در همان محل در می‌آید. ماهی بالغ را نمی‌توان در آکواریوم نگه داشت، اما برای نگه داشتن پیرانای نابالغ در آکواریوم باید مراقب بود، چون دندان‌های تیز و غیرمعمول خود صاحبش را گاز بگیرد.


 
ماهیان پیرانا از انواع ماهیان گوشتخوار بوده که برخی افراد اقدام به پرورش آنها در آکواریوم‌های خانگی می‌کنند، اما پس از مدتی به علت برخی مشکلات نگهداری این ماهی، آنان را در استخر‌ها و زیستگاه‌های طبیعی رها می‌کنند. این مسئله به خاطر خطرناک بودن این آبزیان، رشد سریع آنها و نیاز به فضای بزرگ‌تر، افزایش بی‌رویه نیاز غذایی این گونه و سایر مشکلات نگهداری ماهیان بالغ پیرانا است. در صورت کمبود خوراک، این ماهیان خطرناک‌تر شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرند افزود: در این حالت این گونه ماهی به سایر حیوانات موجود در زیستگاه حمله می‌کند. این آبزیان در صورت گرسنگی ممکن است دست کسی را که آن را داخل آکواریوم و یا محل زندگی این ماهی فرو کرده است گاز بگیرند.

 
آنچه مشخص است فرهنگ‌سازی عمومی و ممنوعیت رهاسازی این گونه ماهی به استخر‌های شهری و رودخانه‌های استان نخستین گام جلوگیری از این آسیب زیست محیطی است.


 
کد:
http://gilkhabar.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، Neda Ariania ، shamim ، mehran ، soheil124 ، P@RSA ، رعنا ملکان ، AlirezA M ، aseman ، رزا
24-09-2019، 02:04 PM,
#2
RE: آبزی غیر بومی در تالاب انزلی
من شنیده بودم توی بجنورد پیدا شده Exclamation
پاسخ
 سپاس شده توسط soheil124 ، wrongturn ، shervin ، رزا
25-09-2019، 07:45 PM,
#3
RE: آبزی غیر بومی در تالاب انزلی
(24-09-2019، 02:04 PM)mehran نوشته است: من شنیده بودم توی بجنورد پیدا شده Exclamation

بله درسته، اون مال چند سال قبل بود. این مطلب جدیده Shy
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، رزا ، mehran ، soheil124


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مشاهده لاشه یک فک خزری در ساحل بندر انزلی behnam 0 3,624 02-01-2015، 01:12 PM
آخرین ارسال: behnam
  تیمار و رهاسازی یک حواصیل ارغوانی در تالاب سیرخون خواف behnam 0 2,883 16-04-2014، 05:17 PM
آخرین ارسال: behnam
  64 هکتار از تالاب «آق سو» در آستارا احیا شد behnam 0 3,616 15-01-2014، 11:45 PM
آخرین ارسال: behnam
  تصویب اختصاص40 میلیون مترمکعب حقابه دیگر به تالاب بختگان تا پایان سال جاری behnam 0 4,074 14-01-2014، 11:19 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان