امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
dog tigrinum tiger سگ آبی water سمندر salamander ambystoma ببری

سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander
02-11-2013، 12:12 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 17-11-2013، 01:45 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander
نام علمی: Ambystoma tigrinum

نام عمومی: سگ آبی Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander

خانواده: Ambystomatidae

[تصویر:  1383435654.jpg]
سگ های آبی Water dogs

[تصویر:  1383453673.jpg]
سمندرهای ببری Tiger Salamanders


زیستگاه اصلی: آمریکا ، کانادا ، مکزیک

حداکثر اندازه: کمی بیشتر از یک فوت

غذاها:
حشرات ، ماهی ها ، کرم ها

خلق و خو: علاقمند به تعقیب شکار و قورت دادن آن

برنامه کاری: خودش را با وضعیت موجود تطبیق می دهد.

در محل سکونت: نقب زدن را دوست دارد.

محل امن: در مکان های فرعی ایجاد شده مخفی می شود.

نظافت: دست کم هفتگی

نور: ترجیحا" نور کم

درجه حرارت: درجه حرارت اتاق

زمان تولید مثل: اوائل بهار

تعداد تخم ها: حدود 50


برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiger_salamander
http://aqualandpetsplus.com/Amphibian,%20Water%20Dogs.htm

ندا آریانیا / September 27th, 2007
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، Am!r ، wrongturn ، AlirezA M ، P@RSA ، shervin ، aseman ، mehran ، رزا ، soheil124 ، رعنا ملکان
02-11-2013، 12:26 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 02-11-2013، 12:28 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander
افسانه: در گذشته های دور، مردم تصور می کردند سمندرها قادرند در درون آتش نیز زنده بمانند. این موجودات، زمانی ظاهر می شدند که مردم چوب های تازه را درون آتش می انداختند چرا که آنها در دل چوب ها مخفی می شدند.حتی یک نوع بخاری قابل حمل مخصوص سیمان سازی هم سمندر نام گرفت که البته بخاطر باور به همان افسانه دیرینه بوده است.

طعمه ماهی: در برخی نقاط، سمندرها (البته معمولا" آنها که در مرحله لاروی به سر می بردند) خیلی رایج و ارزان بودند و به عنوان طعمه ماهی فروخته می شدند.

امروزه چندان هم در دسترس و ارزان نیستند: سمندرها، به محل زندگی پرهزینه ای نیاز ندارند، به گرمای خاصی احتیاج ندارند، نور مخصوصی نمی خواهند، غذاهای عجیب و اسرارآمیز لازم ندارند و تا زمانی که آنقدر بزرگ نشده اند که خوی ویرانگریشان هویدا شود، محل زندگیشان را از بین نمی برند. نگهداری از آنان آسان است ولی .... چندان هم در دسترس نیستند.


سمندر ببری Tiger Salamander

[تصویر:  1383382175.jpg]
سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander


Ambystoma tigrinum در تمام نقاط ایالات متحده ، کانادا و مکزیک یافت می شود. سمندرهای نقاط مختلف از نظر ظاهری تفاوت هایی دارند اما تمامی آنها زمینه بدنشان تیره است با خال هایی به رنگ روشن بجز نوع خاکستری آن که خالهای سیاه دارند.

زندگی پنهانی: شما نمی توانید سمندرهای خود را در طول روز (مثل خرگوش) در حال دویدن در حیاط منزل ببینید. نور کامل خورشید بدن آنها را بسرعت خشک می کند و باعث مرگشان می شود. بنابراین آنها گردش خود را همانند دوستان بسیار عزیزشان شبانه انجام می دهند. کرم ها و سمندر ها در یک زمان از مخفی گاهشان بیرون می آیند و این باعث خوشحالی سمندرهاست.

رطوبت: اگر مایل به گرفتن سمندر خود هستید، احتمالا" باید آنها را زیر کنده های پوسیده نزدیک آب پیدا کنید. در پاییز معمولا" زیر برگ های خزان زده درختان که بر زمین ریخته اند مخفی می شوند. برگ ها بدن آنها را مرطوب نگه میدارند.

دوزیستان: همانند سایر دوزیستان، سمندرها نیز زندگیشان را از درون تخم های محصور در حبابهای ژله ای شروع می کنند. بچه های سمندر که با نام سگهای آبی شناخته می شوند، از هر جنبنده کوچکی تغذیه می کنند.

جانوران گوشتخوار: لاروهای سمندر خیلی زود ممکن است به خوردن ماهی، بچه قورباغه و یا حتی همدیگر عادت کنند. آنها با ولع به خوردن بستگان کوچکتر خود می پردازند و اگر آنها را دستی غذا دهید به خوردن کرم ها و گلد فیش ها علاقه نشان می دهند.



سگ آبی Water dogs

[تصویر:  1383415234.jpg]
سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander


بچه های سمندر با نام سگ آبی معروف شده اند. گاهی به آنها توله سگ های گلی Mud Puppies یا سگ های دایناسوری Dinosaur Dogs هم می گویند.

آیا توله سگ های گلی گاز هم می گیرند؟ البته آنها مثل سگ های واقعی گاز نمی گیرند ولی می توانند شما را شگفت زده کنند. آنها دندان ندارند ولی می توانند انگشتان شما را قورت بدهند. نگران نباشید! نمی توانند جراحتی ایجاد کنند.

آیا ماهی را گاز می گیرند؟ آنها اشتیاق زیادی به بلعیدن ماهی های کوچک دارند.

[تصویر:  1383443604.jpg]
سمندر ببری


این سگ دایناسورها وقتی به اندازه 6 تا 8 اینچ / 15 تا 20 سانتیمتر می رسند قادرند یک گلدفیش را قورت بدهند.

هیچ گاه یک سگ آبی را به تانک ماهی هایتان اضافه نکیند. چون در آنصورت دیگر ماهی ای در کار نخواهد بود و درعوض شما صاحب یک سگ آبی چاق و خندان خواهید شد. ضمنا" توله سگ های گلی بزرگتر، سگ های آبی کوچکتر را هم می خورند.

آنها عاشق کرم ها هستند: کرم های خاکی جایگاه ویژه ای در لیست غذایی توله سگ های گلی دارند. آنها همچنین به کرم های سیاه و خونی هم علاقه نشان می دهند (چه زنده، چه منجمد).

[تصویر:  1383479470.jpg]
سمندر ببری


[تصویر:  1383481018.jpg]
سگ آبی


[تصویر:  1383421670.jpg]
سگ های آبی


یک نکته برای تاکید: سگ های آبی یا همان بچه سنمدرهای ببری در واقع هم خانه های مناسبی برای تانک ماهی های شما نیستند. آنها هر جنبنده (و یا حتی غیر جنبنده ای) را می بلعند. بچه سمندرهای خود را در یک تانک مجزا و مخصوص که برایشان تدارک دیده اید، نگهداری کنید. آنها را سیر نگهدارید چرا که ممکن است بر اثر گرسنگی یکدیگر را هم بخورند. سمندرها علاقه زیادی به گاز گرفتن یکدیگر دارند. در این مواقع سریعاً آنها را از هم جدا کنید.

[تصویر:  1383440323.jpg]
سمندرهای ببری


[تصویر:  1383473355.jpg]
سگ های آبی


******************************************

اجازه بدید در اینجا با 3 نوع سمندر دیگه هم آشنا بشیم، بعد به بحث قبلی یعنی سمندر ببری بر می گردیم.

اکسولتل Axolotl: یک نوع دیگر از سمندر است که بسیار شبیه بچه سمندرهای ببری (سگ های آبی) است ولی اکسولتل تا آخر عمر ظاهر لاروی اش را حفظ می کند و در همین حالت تولید مثل هم می کند. در واقع اکسولتل یک سمندر تک زیست (آبی) محسوب می شود.

[تصویر:  1383382331.jpg]
اکسولتل، سمندر آبی / Axolotl / Ambystoma mexicanum



اژدهای آتشین Fire Dragon: بسیار شبیه سمندر ببری است ولی زیباتر و گران تر. ضمنا" به درجه حرارت کمتر از 70 درجه فارنهايت / 21 درجه سانتيگراد نیاز دارد.

توجه داشته باشید که این سمندر نمی تواند همبازی بچه ها باشد چرا که اگر مورد تهدید قرار بگیرد، مواد آلوده و سمی از بدنش ترشح می شود.

[تصویر:  1383398789.jpg]
اژدهای آتشین / Fire Dragon


بخاطر داشته باشید که بعد از دست زدن به این جانور حتما" دستان خود را بشویید. البته بهتر است که او را به حال خود رها کنید.

این سمندرهای اروپایی از رنگ هایی به مراتب روشن تر و درخشان تر نسبت به سمندر های ببری برخوردار هستند.


سمندر خالدار Spotted salamander :


[تصویر:  1383436508.jpg]
سمندر خالدار / Spotted salamander


************************************************** **********


تفاوت نر و ماده: سمندرهای نر معمولا" طول بدنشان درازتر و دمشان بلندتر از ماده هاست. اندام تناسلی شان نیز در فصل تولیدمثل (اوایل بهار) برجسته می شود.

[تصویر:  1383405662.jpg]
تشخیص جنسیت در سمندرهای ببری


در مورد سمندرهای آبی هم به این موضوع توجه داشته باشید.
ماده ها هم در فصل تولید مثل توپر تر و درشت تر می شوند.

محل زندگی بچه سمندرها (سگ های آبی): آنها را به همان صورتی نگهدارید که گلدفیش هایتان را نگه می دارید. آنها به بخاری نیاز ندارند. آب تمیز می خواهند و تانکتان هم اگر بزرگ باشد بهتر است. یک فیلتراسیون خوب، به مقدار زیادی به شما کمک خواهد کرد.

مکان های فرعی در تانک سمندرها: سگ های آبی که زندگیشان به آب وابسته است کم کم به سمندرهای ببری تبدیل می شوند و این یعنی آنها قادر می شوند که در خشکی به زندگیشان ادامه دهند. در این زمان باید تانک آنها را از آب خالی کنید ولی به مکانی مرطوب برای حفظ رطوبت پوست آنها نیاز دارید. بعضی از افراد از گل و لای استفاده می کنند. البته سمندر شما قادر است در چنین مکانی زندگی کند ولی شما دیگر تمایلی به نگاه کردن به او نخواهید داشت. بعلاوه، سمندر شما به این ترتیب فقط با گل و لای تیره ترکیب می شود. بهترین مکانی که می توانید برایش فراهم کنید شامل برگ های مرطوب ، کود گیاهی + خزه و شن و ماسه است.

محل نگهداری سمندر: هر سنمدر به اتاقی حدود یک فوت مربع برای زندگی و گشت زنی نیاز دارد و صد البته اگر مکان بزرگتری برایش فراهم کنید بهتر است.
یک تانک 10 گالنی / 37 ليتري می تواند اتاق مناسبی برای 2 سمندر باشد.

آب: شما می توانید در قسمتی از کف تانک آب بریزید یا یک ظرف تخت برایش تهیه کنید و آن را آب کرده، در تانک قرار دهید. سخت است که چنین ظرفی را با شکلی دکوری برایش تدارک ببینید.

[تصویر:  1383475848.jpg]
سمندر ببری


غارها: محل زندگی سمندر شما اگر بزرگتر باشد بهتر است چرا که می توانید برایش چشم اندازهای زیبایی درست کنید. غارهای سرامیکی یا صخره ای وقتی به تانک شما اضافه شوند، به سمندر شما حس زندگی در یک مکان امن را خواهند داد. این مکان را برایش بسازید آنگاه خواهید دید که چگونه از آن استقبال می کند. سمندر موجودی نیست که در جستجوی نور باشد. او از هر نوری که به طرفش بتابانید، خود را دور می کند.

گیاهان: گیاهان طبیعی خانگی که نیاز به نور کم داشته باشند، اگر به تانک سمندر اضافه شوند، محل زندگیش را زیبا می کنند.

آنها را تمیز نگهدارید: سمندرها مثل بچه خوک ها غذا می خورند. انتظار می رود که سمندرهای خودتان را بطور هفتگی تمیز کنید.

رفقا: خیلی از مردم دوست دارند سمندرهایشان را بصورت جفت نگهدارند. بطور میانگین، همیشه نمی توانید آنها را جفت بیندازید. بعضی از مردم هم دوست دارند که انواع دیگر را با سمندرهایشان بیندازند. خوب است ولی باید انواع دیگر از سمندرهاي شما کوچکتر باشند چرا که ممکن است توسط آنها بلعیده شوند. وزغ ها ، سوسمار ها ، قورباغه های درختی و قورباغه های شکم سرخ از این گروه هستند. اگر نیمی از تانک را از آب پر کنید، آنگاه می توانید بچه وزغ ، سوسمار آبی و یا حتی ماهی ها را در طبقه زیرین که از آب پر شده قرار دهید ولی از ناپدید شدن رفقای سنمدرتان شوکه نشوید.

[تصویر:  1383468069.jpg]
سگ های آبی


کلام آخر: آنها به شما عادت خواهند کرد و از گرفتن غذا از دستان شما احتمالا" لذت خواهند برد ولی حتما بعد از غذا دادن به آنها انگشتان خود را بشمارید.



برگرفته از:

کد:
http://aqualandpetsplus.com/Amphibian,%20Water%20Dogs.htm

ندا آریانیا / September 27th, 2007
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، Am!r ، wrongturn ، AlirezA M ، P@RSA ، shervin ، aseman ، mehran ، رزا ، soheil124 ، رعنا ملکان
15-10-2019، 12:33 PM,
#3
RE: سگ آبی Ambystoma tigrinum / Water dog / سمندر ببری Tiger Salamander
بزرگترین سمندر ساکن خشکی در دنیاست و بدنی ستبر و نیرومند و سری پهن و چشمانی کوچک دارد. رنگ آمیزی و نقوش بسیار گوناگونی دارد.

این سمندر با طیف گسترده ای از زیستگاه ها سازگار می شود. میان بقایای گیاهان نزدیک آب زندگی می کند. در سوراخ خرچنگ خاردار یا پستانداران پناه می گیرد. اغلب شب ها، به ویژه پس از باران های شدید، فعال است و از کرم خاکی، حشرات، موش و برخی دوزیستان کوچک تغذیه می کند.

زمان بندی فصل جفت گیری در نواحی مختلف، متفاوت است، اما معمولاً با بارش باران آغاز می شود. در آب جفت گیری می کند و ماده به صورت توده ای تخم می گذارد. آن گاه تخم ها به گیاهان زیر آب یا بقایای گیاهان می چسبند.



منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، wrongturn ، Neda Ariania ، aseman ، AlirezA M ، mehran ، رزا ، soheil124 ، رعنا ملکان


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سمندر خال دار / Spotted Salamander / Ambystoma maculatum Neda Ariania 2 5,978 23-06-2017، 10:13 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  کور سمندر تگزاس / Texas blind salamander / Eurycea rathbuni Neda Ariania 1 6,004 10-03-2015، 12:14 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  اکسولتل، سمندر آبی / Axolotl / Ambystoma mexicanum Neda Ariania 2 6,998 25-01-2014، 08:54 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  سمندر سرخ / Red Salamander / Pseudotriton ruber Neda Ariania 0 4,614 02-11-2013، 10:44 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  اولم، سمندر غار زی / Olm, Cave salamander / Proteus anguinus Neda Ariania 1 5,951 26-10-2013، 09:41 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  سمندر آبی شکم آتشین / Fire Belly Newt Neda Ariania 2 9,178 21-10-2013، 08:32 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  سمندر مرمرین / Marbled Salamander / Ambystoma opacum Neda Ariania 0 4,534 16-10-2013، 10:20 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان