امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
man war جنگجوی مرد of physalia پرتغالی physalis portuguese

مرد جنگجوی پرتغالی / Portuguese man-of-war / Physalia physalis
16-10-2013، 04:57 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 14-09-2019، 08:51 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
مرد جنگجوی پرتغالی / Portuguese man-of-war / Physalia physalis
سلسله: Animalia
 
شاخه: Cnidaria
 
رده: Hydrozoa
 
راسته: Siphonophora

جنس: Physalia
 
نام علمی: Physalia physalis
 
اسامی عمومی: Portuguese man-of-war ( مرد جنگنده پرتغالی )
 
blue bubble, blue bottle, Portuguese Man o' War
 
خانواده: Physaliidae

[تصویر:  1381956791.jpg]
مرد جنگجوی پرتغالی / Portuguese man-of-war / Physalia physalis

 
زیستگاه اصلی: در آب های گرم اقیانوس های آرام، هند، اطلس، آبهای جزایر کارائیب، دریای ساراگاسو و دریای مدیترانه زندگی می کند.
 
وضعیت بدنی: کلنی مرد جنگنده پرتغالی از 4 نوع پولیپ تشکیل شده؛ یک بالون پر شده از گاز به رنگ آبی مایل به بنفش که روی سطح آب دریا شناور می ماند ( پولیپ نئوماتوفور pneumatophore یا شناور ) که بقیه پولیپ ها را حمل می کند. طول این بخش می تواند به 30 سانتیمتر برسد. بادبانی که بصورت طولی، بر سطح فوقانی بالون قرار گرفته، به جانور این امکان را می دهد که بتواند به کمک باد، حرکت کند. این بادبان ممکن است متمایل به چپ یا راست باشد؛ درست مثل انسان هایی که چپ دست یا راست دست هستند. طبیعی است که باد، بالون هایی را که بادبانهایشان مایل به چپ هستند، به سمت راست حرکت می دهد و آنها را که بادبانشان متمایل به راست است، به سمت چپ هدایت می کند. بقیه پولیپ ها به شکل شاخه ای، اطراف دهان جانور و در انتهای بالون قرار گرفته اند. هر شاخه، یک پولیپ مولد ( گونوزوید gonozooid ) و یک پولیپ جهت دفاع و تغذیه ( گستروزوید gastrozooid ) دارد. هر پولیپ مدافع که کار تغذیه را نیز به عهده دارد، با بازو های به شدت زهرالودی پوشیده شده است ( پولیپ بازویی یا داکتیلوزوید dactylozooid ). این بازوها می توانند چندین متر طول داشته باشند. بسیار اتفاق افتاده که آنها با بازوان زهرآگینشان، باعث ایجاد زخم های دردناکی بر بدن شناگران شده اند.
 
وضعیت زندگی: تنها عضو راسته سیفونوفورا است. بر سطح آب اقیانوس ها دیده می شود. آنها در گروه های بزرگی، گرد هم می آیند و این گروه ها به " ناوگان navy " شهرت دارند. این جانوران قابلیت شنا ندارند اما توسط باد حرکت داده می شوند. هر ساله توریست های زیادی توسط جنگجویان پرتغالی گزیده می شوند و به نوعی می توان گفت که صنعت توریسم مورد هدف این جانوران دریایی قرار می گیرد. جالب است بدانید که همه ساله هزینه زیادی هم برای درمان شناگرانی که توسط این جانور گزیده شده اند، صرف می شود. خود این جانور توسط برخی ماهی ها، برخی لاک پشت ها مثل لاگرهد، برخی از انواع اسلاگ های دریایی و سخت پوستان شکار و خورده می شود.
 
شکار و تغذیه: جنگجویان پرتغالی از پلانکتون ها، ماهیان کوچک، سرپایان، لارو های مارماهی ها که خود با بازوانشان شکار می کنند، تغذیه می نمایند. تمام این جانوران، بدن های نرمی دارند و به همین دلیل جنگجویان پرتغالی می توانند آنها را شکار کنند چرا که ساختار بدن این جانوران به گونه ای است که نمی توانند موجودات با بدن سخت را به دام بیاندازند.
 
تولید مثل: جنگجویان پرتغالی تک جنسی هستند یعنی هر کدام یا نر هستند و یا ماده. آنها اسپرم و تخم را در آب رها می کنند. جایی که تخم ها بارور می شوند و رشد می کنند.


 
برگرفته از:
کد:
http://animals.jrank.org/pages/1485/Hydroids-Hydrozoa-PORTUGUESE-MAN-WAR-Physalia-physalis-SPECIES-ACCOUNTS.html
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Physalia_physalis.htmll
http://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_Man_o'_War
http://www.thecephalopodpage.org/MarineInvertebrateZoology/Physaliaphysalis.html
photo: ianimal.ru

ندا آریانیا / Thursday 7 January 2010
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط B@B@K ، Am!r ، shahab24 ، سیروس پیرهادی ، رعنا ملکان ، shervin ، AlirezA M ، wrongturn ، رزا ، P@RSA
30-10-2019، 11:02 AM,
#2
RE: مرد جنگجوی پرتغالی / Portuguese man-of-war / Physalia physalis
این قبیل جانورا خیلی زندگی شگفت انگیزی دارن. شاید برای اینکه کمتر دربارشون میدونیم. مثلا همین که خودش حرکت نمی کنه باد حرکتش میده یا اینکه برخلاف قیافه آروم بی آزارشون بدجوری نیش میزنن.
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان