امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
capensis hyrax هایرکس ای صخره rock procavia

هایرکس صخره ای / Rock Hyrax / Procavia capensis
06-10-2014، 03:34 PM,
#1
هایرکس صخره ای / Rock Hyrax / Procavia capensis
نام علمی:  Procavia capensis

اسامی عمومی: Rock Hyrax  ( هایرکس صخره ای )

rock badger ،  Rock Rabbit , Rock Dassie

خانواده:  Procaviidae



[تصویر:  1412648918.jpg]
هایرکس صخره ای  / Rock Hyrax  / Procavia capensis

زیستگاه اصلی:  در گستره ای بسیار زیادی توزیع شده است و در کشورهای الجزایر؛ آنگولا، بنین. بوتسوانا. کامرون، چاد. کنگو، مصر،اریتره. اتیوپی. غنا. گینه. گینه بیسائو. فلسطین. اردن، کنیا؛ لبنان؛ لسوتو. لیبی. موریتانی. موزامبیک. نامیبیا. نیجر. نیجریه؛ عمان. عربستان سعودی؛ سنگال. سومالی. آفریقای جنوبی؛ سودان جنوبی؛ سودان. سوازیلند. تانزانیا، توگو. اوگاندا، یمن. زامبیا و زیمبابوه یافت میشود.
 
وزن: بین 3 و 4 کیلوگرم

طول بدن:  45 - 55 سانتی متر

وضعیت بدنی :  بسیار شبیه به یک  خوکچه هندی بزرگ است ، اما با گوشهای گرد و کوچک و بدون دم است. خزی نرم دارند که معمولا قهوه ای یا خاکستری رنگ است، اما می تواند کمی مایل به زرد هم باشد. دارای پاهای کوتاه با چهار انگشت در دست جلو و سه انگشت در هر پاهای عقبی است. .کف پای انها از یک بافت لاستیکی مانند تشکیل شده است که  اجازه می دهداسان تر بر روی سنگ ها و صخره ها حرکت کنند .

وضعیت زندگی: با توجه به ظاهرش که مانند جوندگان است اما تصور بر این است که نزدیک ترین ارتباط را  با بزرگترین جاندار خشکی یعنی فیل دارا است . به طور گسترده ای در سراسر شرق  آفریقا  و حتی تا افریقای جنوبی پراکنده شده اند.این گونه  معمولا در نقاط سنگی  که درارای یک تنوع خوب از پوشش گیاهی از جمله هر  بوته ها و درختان هستند وجود دارد. انها بسیار سازگارند و  می توانند در ارتفاعات مختلف از سطح دریا تا 14000 فوتی بالاتر از آن زندگی کنند. این گونه از شکاف صخره ها به عنوان لانه و مخفیگاه در مقابل شکارچی ها استفاده می کند. این گونه در دسته جاتی با تعداد زیاد و به طور خانوادگی با ترکیب یک نر غالب و چندین ماده و فرزندانشان زندگی می کنند. این گونه با صداهایی صوت مانند با دیگر گروه ها ارتباط برقرار می کنند و با صدای خاصی درمواقع احساس خطر دیگران را از وجودش اگاه می کنند. دشمنان اصلی طبیعی این گونه پرندگان شکاری ، روباه ها و پلنگ ها می باشند ، البته مارهای بزرگ جثه نیز این گونه را شکار می کنند.

تغذیه:
همه چیز خوار است و از گیاهان، علف، میوه و برگ، همراه با تخم پرندگان ، حشرات کوچک و سوسمار های کوچک تغذیه می کنند.

تولید مثل: بارداری حدود 8 ماه است و متوسط ​​زایمان شامل 2 تا 3 بچه است .
نوزادان بسیار سریع رشد می کنند و چند ساعت پس از تولد می توانند بجهند و همین طور بعد از چند روز از تولد شروع به خوردن علف ها نیز میکنند.البته شیر دهی تا چند ماه ادامه دارد .

طول عمر: حدود 5 - 12 سال در طبیعت


برگرفته از:
کد:
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Procavia_capensis/

http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_hyrax

http://www.iucnredlist.org/details/41766/0

http://a-z-animals.com/animals/rock-hyrax-/

2014/10/06
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA ، amin ، shervin ، AlirezA M
27-06-2015، 01:44 PM,
#2
RE: هایرکس صخره ای / Rock Hyrax / Procavia capensis
این جانور بین رخنمون های صخره ای زندگی کرده و بالا رونده چابکی است. اغلب اوقات، روی زمین از علف ها، برگ درختان، گیاهان کوچک و انواع توت ها تغذیه می کند، اما می تواند به آسانی از درخت هم بالا برود و میوه هایی مانند انجیر بخورد. در زمستان هم از پوست درختان تغذیه می کند. بیش تر اوقات روز را در برابر آفتاب یا در سایه دراز می کشد تا دمای بدنش را حفظ کند و شب ها به صورت چند تایی، تنگ هم می چسبند تا کاهش دمای بدن را به حداقل برسانند. جانوری گروه زی است و در اجتماعاتی 50 تایی یا بیش تر به سر می برد.



نرها هنگام جفت گیری تهاجمی هستند و می کوشند برتری شان را به رخ رقیبان و نرهای جوان بکشند. جانور ماده پس از دوره ای 7 تا 8 ماهه، صاحب حداکثر 6 و حداقل 2 تا 3 نوزاد می شود. 

منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، AlirezA M ، Neda Ariania




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان