امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
apteryx brown ای mantelli کیوی قهوه kiwi

کیوی قهوه ای / brown kiwi / Apteryx mantelli
13-06-2014، 08:35 PM,
#1
کیوی قهوه ای / brown kiwi / Apteryx mantelli
نام علمی: Apteryx mantelli

اسامی عمومی:  brown kiwi ( کیوی قهوه ای  )

 North Island brown kiwi، Northern Brown Kiwi

خانواده: Apterygidae



[تصویر:  1402704262.jpg]
 کیوی قهوه ای /  brown kiwi / Apteryx mantelli

زیستگاه اصلی:  قبلا در سراسر نیوزلند پراکنش داشت ولی امروزه به چند جزیره و محدوده ی کوچک محدود شده است.
 
وزن:  2.8 کیلوگرم جنس ماده و جنس نر دارای وزن 2.2 کیلوگرم است ، البته نمونه هایی از این پرنده با وزن 3.5 کیلوگرم هم ثبت شده است.

طول بدن: 45-54 سانتی متر

وضعیت بدن :​​ کیوی، پرنده ای بدون پرواز و بدون بال است. پرها به رنگ مایل به خاکستری، قهوه ای تیره یا قرمز مایل به قهوه ای و خاکستری هستند. نوک طولانی و دراز است و دارای پرهای ریز سبیل مانند دور دهان خود هستند. این پرندگان فاقد دم هستند.

وضعیت زندگی:  کیوی قهوه ای در جنگل ها و مراتع نیمه گرمسیری و معتدل زندگی می کنند. آنها ترجیح می دهند که در مناطق بزرگ در جنگل تاریک زندگی کنند، که این  اجازه می دهد تا پرنده به خوبی استتار کنند. آنها طول روز را در  خواب می گذرانند . در زیستگاه های دست نخورده، کیوی لانه ی خود را در  زیر سنگ ها، تنه پوسیده ی درختان و یا در روی زمین بین گیاهان  میسازد. در مناطق آشفته، این پرندگان مجبور به انطباق با حضور انسان  هستند و لانه های خود را در زمین های کشاورزی در زیر  درختچه ها و بوته می سازند. معمولا به طور انفرادی زندگی می کنند و بشدت وابسته به حس شنوایی و بویایی خود هستند ، چون هم شب زی هستند و هم بینایی ضعیفی دارند. این گونه بشدت در معرض انقراض قرار دارد و ان هم بخاطر معرفی گونه های غیر بومی و مهاجم مانند اپوسوم ، راسو ، گربه و سگ به جزیره نیوزلند است که از تخم ها و پرندگان بالغ تغذیه می کنند.

تغذیه: گوشتخوار است و در درجه اول از  کرم ها، حشرات، خرچنگ، دوزیستان تغذیه میکند و حتی در برخی زیستگاه ها از بی مهرگان ابزی و مار ماهی ها نیز تغذیه می کند.

تولید مثل: تخم گذاری یک تا دوبار در طول سال انجام میشود  و در هر بار فقط یک تخم گذاشته میشود و تخم دوم معمولا 6 هفته بعد از تخم اول  گذاشته می شود. نرها وظیفه نشستن روی تخم را به طور کامل خودشان انجام می دهند. دوره انکوباسیون تخم ها 74 و 84 روز  به طول می انجامد که یکی از طولانی ترین زمان ها است. جوجه در زمان خروج از تخم به طور کامل پر دارند و برای اولین بار از لانه پس از حدود یک هفته بدون همراه خارج می شوند. معمولا نرها با یک ماده جفت گیری می کنند ولی اگر ماده ی بزرگتر و بهتری باشد با ان همراه می شوند. جنس ماده ی این گونه در 3 تا 5 سالگی و نر این گونه در 18 ماهگی بالغ می شود.

طول عمر: حدود 20 سال در طبیعت و تا 40 سال در اسارت


برگرفته از:
کد:
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Apteryx_australis/

http://www.birdlife.org/datazone/speciesfactsheet.php?id=9818

http://www.iucnredlist.org/details/22724574/0

http://en.wikipedia.org/wiki/Apteryx_mantelli


2014/06/13
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Escoromeesk ، Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، shervin ، AlirezA M
23-06-2015، 09:00 AM,
#2
RE: کیوی قهوه ای / brown kiwi / Apteryx mantelli
کیوی قهوه ای پرنده ای است بی پرواز و نادر که نماد کشور نیوزیلند به شمار می رود. دارای بال های ابتدایی و رشد نیافته است که زیر پرهای زبر و خشن بدنش پنهان است. پاهایش کوتاه و نیرومند و دارای پنجه هایی قوی است که با آن خاک  جنگل را زیر و رو می کند و به دنبال حشرات، کرم ها و توت ها می گردد. سوراخ های بینی اش در رأس منقار نوک تیزش قرار دارد. ظاهرا حس بینایی اش خوب است و بین دیگر پرندگان بی مانند است. ماده ها از نر ها بزرگ ترند اما از جهاتی دیگر به هم شبیه اند.


ماده درون حفره ای 2 تخم می گذارد و پرنده نر روی آن ها می خوابد. هر تخم 450 گرم وزن دارد که در مقایسه با جثه این پرنده بسیار بزرگ است.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، AlirezA M ، behnam




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان