امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
کانگوروی macropus rufus قرمز kangaroo red

کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus
12-06-2014، 01:56 PM,
#1
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus
نام علمی:  Macropus rufus

نام عمومی: 
Red Kangaroo  ( کانگوروی قرمز )

خانواده:  Macropodidae

[تصویر:  1402589197.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus

زیستگاه اصلی:  بخش مرکزی استرالیا
 
وزن: تا 90 کیلوگرم می رسد.

طول بدن: 130 تا 160 سانتی متر در نرها و در ماده ها 85 تا 105 سانتی متر

طول دم :  100 تا 120 سانتی متر در نرها و 65-85 سانتی متر در ماده ها

ارتفاع:  180 سانتی متر در حالت ایستاده

وضعیت زندگی:  کانگوروهای قرمز بیشتر در بخش های مرکزی استرالیا در مناطقی که متوسط ​​بارندگی کمتر از 500 میلی متر است زندگی می کنند. آنها ترجیح می دهند  در زیستگاهایی با دشت های باز با درختان بسیار پراکنده زندگی کنند، اما به ندرت در مناطق بدون سایه و سرپناه و کاملا بدون درختان پراکنده یافت می شود. رنگ خز بدن  معمولا قهوه ای مایل به قرمز در نرها و خاکستری مایل به آبی در ماده ها است، اگر چه این رنگ ها در برخی از مناطق معکوس است و ماده مایل به قرمز و نر به رنگ آبی خاکستری است.کانگروهای قرمز به طور معمول در گله های ده تایی یا بیشتر زندگی می کنند ، که عمدتا از مادر ها و فرزندانشان به همراه یک یا چند نر تشکیل میشود. معمولا در طول روز در زیر سایه های درختان استراحت می کنند تا از گرمای روز به دور باشند و در شبها در خنکا به چرا از علف ها می پردازند.معمولا در یک محدوده خاص هر گله می ماند ولی اگر شرایط سخت شود سفرهایی به طول 216 کیلومتر نیز می کنند تا به زیستگاه مناسب برسند. کانگروهای قرمز در مواجه با خطر معمولا می توانند با سرعت 64 کیلومتر در ساعت روی پاهای خود بجهد و در هر جهش حدود 8 متر به جلو حرکت کند.هر ساله تعداد زیادی کانگروی قرمز توسط دام داران بخاطر رقابت با دام ها  و شکارچیان بخاطر پوستشان کشته میشوند و جدیدا عاملی به شتر نیز به رقیب غذایی این گونه اضافه شده است که در مجموع بقای این گونه را با مشکل مواجه کرده اند.

تغذیه: گیاه خوار است و از  علف ها ، گیاهان دولپه ای تغذیه می کند.این جاندار می تواند بدون نوشیدن اب در صورت وجود گیاهان تازه زنده بماند.

تولید مثل: کانگوروها قرمز نر برای فرصت های جفت گیری با چندین ماده به رقابت می پردازند. نرها سعی خواهند کرد تا به چند ماده به طور انحصاری دسترسی داشته باشند و در این زمان به طور فعالانه ای با نرهای دیگر به رقابت می پردازند.. این رقابت گاهی اوقات شبیه به مسابقات بوکس می شود، که در آن نر به یکدیگر با پنجه ها و پاهی خود ضربه می زنند. پیوند بین ماده و نر دائمی نیست و پس از جفت گیری تمام میشود. جنین نارس بعد از 33 روز از جفت گیری به دنیا می اید و خود را به کیسه ی جنس ماده می رساند و جفت گیری می توانید دوباره یک یا دو روز بعد از زایمان رخ دهد. جنین ها 2/5 سانتی متر و دارای وزن بسیار کم 0.75 گرم هستند.بلافاصله بعد از وارد شدن به کیسه خود را به نوک پستان می چسبانند و شروع به شیر خوردن می کنند . مکیدن باعث میشود تا جنین بعد در یک دوره وقفه در رحم مادر باقی بماند .این در حقیقت راهکاری برای جایگزین کردن در شرایطی مانند مرگ فرزند است. دوره شیر دهی حدود یکسال به طول می انجامد و کانگروی قرمز ماده همیشه یک جنین در کیسه ، یکی در رحم اماده دارد.بلوغ جنسی در 15 تا 20 ماهگی در ماده ها و 20 تا 24 ماهگی در نرها است، اما بلوغ ممکن است در شرایط نامطلوب به تعویق بیافتد.

طول عمر: حدود 22 سال در طبیعت و 16 سال در اسارت

برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_kangaroo

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Macropus_rufus/

http://www.iucnredlist.org/details/40567/0

http://www.theanimalfiles.com/mammals/marsupials/kangaroo_red.html


2014/06/12
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، shervin ، mehran
14-06-2014، 11:34 PM,
#2
RE: کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus
[تصویر:  1402831312.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus

[تصویر:  1402873425.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus

[تصویر:  1402802449.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus

[تصویر:  1402796133.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus

[تصویر:  1402790636.jpg]
کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، shervin ، mehran
04-06-2015، 11:59 AM,
#3
RE: کانگوروی قرمز / Red Kangaroo / Macropus rufus
این کانگورو بزرگترین کیسه دار زنده به شمار می آید. وزن حیوان نر پیر حدود 70 کیلوگرم است. نرها دارای پشم پرپشت و قرمز مایل به حنایی هستند اما پشم ماده ها خاکستری مایل به آبی است. غالباً از آنها با نام جهندگان آبی یاد می شود. 

کانگوروی سرخ در علف زارهای بایر مناطق بیابانی و گله های کوچک زندگی می کند. این گله ها شامل یک نر بالغ و چند ماده است.


این حیوان در گرمای روز، کنار برآمدگی صخره ها یا زیر سایه درختان به استراحت می پردازد و شب هنگام بیرون آمده، در پی خوردن و آشامیدن می رود.


هر چند به اندازه یک گوسفند غذا می خورد، اما غذا را با بازده بیشتری تبدیل به انرژی می کند. گفتنی است که بدن کانگورو 52% و بدن گوسفند 27% گوشت دارد.


زاد و ولد در سراسر سال انجام می گیرد و دوره بارداری 30 تا 40 روز ادامه می یابد. چند ساعت پیش از تولد، مادر پوزه اش را به کیسه می مالد و آن را تمیز می کند. به این ترتیب که دمش را از بین دو پایش رو به سمت جلو می برد، روی زمین می نشیند و کیسه را با دو دست خود باز نگه می دارد و درون و بیرون آن را می لیسد و گاهی تا زمان تولد به این کار ادامه می دهد.


نوزاد تازه به دنیا آمده، تنها 75 صدم گرم یا 750 میلی گرم وزن دارد، یعنی یک سی هزارم وزن مادر. با اینکه تا این اندازه کوچک است، پنجه های دستش به خوبی رشد می کند و از آن برای بالا کشیدن خود به سمت کیسه بهره می گیرد.


به محض آنکه به سلامت درون کیسه جای گرفت، نوک یکی از پستان ها را به دهان میگیرد. نوک پستان همگام با نوزاد رشد می کند و زمانی که نوزاد از شیر گرفته می شود، طول آن به ده سانتی متر می رسد. کیفیت شیر مادر نیز به موازات رشد نوزاد تغییر می کند و در مراحل تکمیلی رشد نوزاد، غنی تر و پر چرب تر می شود.


نوزاد کانگورو حدود 240 روز را درون کیسه سپری می کند و پس از آن تا 120 روز همراه مادر باقی می ماند. در این مدت نیز با وجود آن که شاید برادر یا خواهر کوچکتری داشته باشد، گاهی سر خود را برای مکیدن به درون کیسه می برد.


در شرایط سخت خشکسالی، بسیاری از نوزادان درون کیسه تلف می شوند اما این ضایعه با ذخیره جنین های داخل رحم مادر جبران می شود.


این کانگورو تا همین اواخر به میزان گسترده ای شکار می شد، اما امروزه به شدت تحت مراقبت است.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، shervin ، mehran


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کانگوروی خاکستری غربی / western grey kangaroo / Macropus fuliginosus behnam 1 3,809 14-06-2014، 11:23 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان