امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5

[-]
کلمات کلیدی
در حیوانات احادیث و آیات، روایات

حیوانات در آیات، احادیث و روایات
08-05-2014، 04:49 PM,
#1
حیوانات در آیات، احادیث و روایات
.
.
حیوانات در آیات، احادیث و روایات
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط MIRMOHAMADI ، Am!r ، AlirezA M ، mehran
08-05-2014، 05:01 PM,
#2
بی رحمی به حیوان
.
در اسلام بی رحمی حتی نسبت به حیوانات نکوهش شده است. مسلمان حق ندارد حیوانی را بیازارد و یا حتی به آن ناسزا بگوید. (میزان الحکمه، ج 3) و از این رو پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرماید: اگر ستمی که بر حیوانات می کنید بر شما بخشوده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده شده است. (میزان الحکمه ، ج 3)

با این که کشتن حیوانات حلال گوشت برای مصرف از نظر اسلام جایز است، در عین حال ذبح آنها آدابی دارد که تا حد ممکن، حیوان کمتر رنج ببیند. یکی از آداب ذبح این است که نباید حیوان را در برابر چشم حیوانی مانند او ذبح کرد؛ چنان که امام علی (ع) فرمود: گوسفند را نزد گوسفند و شتر را نزد شتر ذبح نکن در حالیکه به او می نگرد. (کافی ، ج 6)

بنابراین ، سر بریدن بچه حیوانات نزد مادرشان به شدت نکوهیده و حاکی از نهایت سنگدلی و بی رحمی است و آثار ویرانگری بر زندگی انجام دهنده آن دارد.

یکی از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط تهرانی نقل قول می کند: سلاخی نزد جناب شیخ آمد و عرض کرد: بچه ام در حال مردن است. چه کنم ؟

شیخ فرمود: بچه گاوی را جلوی مادرش سر بریده ای؟!

سلاخ التماس کرد ، بلکه برای او کاری انجام دهد.

شیخ فرمود: نمی شود. می گوید: بچه ام را سر بریده ، بچه اش باید بمیرد. (کیمیای محبت ، ص 147 - 148)

_________________________
کتاب حکایات دیده های برزخی
تألیف سید محمد حسن جواهری
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، behnam ، MIRMOHAMADI ، P@RSA ، shervin ، farhad-2007 ، AlirezA M ، mehran
10-05-2014، 07:23 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 10-05-2014، 07:32 AM، توسط P@RSA.)
#3
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات

 
موسي‌ (ع‌) و كرم‌ خاكي‌



  حضرت‌ موسي‌ عليهم‌ السلام‌ اتفاقي‌ سنگي‌ را بلند كرد و زير آن‌ كرمي‌ را ديد. در فلسفه‌ خلقت‌آن‌ كرم‌ به‌ انديشه‌ فرو رفت‌. آنگاه‌ حضرت‌ موسي‌ سؤال‌ كرد كه‌ ،خدايا خلقت‌ اين‌ كرم‌ به‌ چه‌ دليل‌ بوده‌ است‌ و چرا آن‌ را خلق‌ كرده‌اي‌؟

وحي‌ آمد كه‌ اي‌ موسي‌ به‌ عزت‌ و جلالم‌ سوگند كه‌ تا اين‌ لحظه‌ براي‌ سومين‌ بار است‌ كه‌ اين‌ كرم‌ ازمن‌ مي‌پرسد كه‌ خدايا موسي‌ را براي‌ چه‌ خلق‌ كرده‌اي‌؟





البته در بعضی از روایات آمده که کرم نبوده بلکه سوسک سرگین غلتان بوده و همچنین آمده که خدا در پاسخ می فرماید: تا به این لحظه این سوسک ( یا کرم) 70 مرتبه از من سوال کرده که این موسی را برای چه خلق کرده ای؟
ا
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، Neda Ariania ، MIRMOHAMADI ، shervin ، behnam ، farhad-2007 ، AlirezA M ، mehran
10-05-2014، 07:31 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 10-05-2014، 07:38 AM، توسط P@RSA.)
#4
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
.
حیواناتی که از رحم مادر متولد نشدند:

گوسفند حضرت ابراهیم

شتر حضرت صالح

خفاش (یا پرنده ای) که حضرت عیسی با گِل ساخت.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، Neda Ariania ، MIRMOHAMADI ، shervin ، farhad-2007 ، AlirezA M ، mehran
10-05-2014، 07:37 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 10-05-2014، 06:10 PM، توسط Neda Ariania.)
#5
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
.
مردی که می خواست زبان حیوانات را بداند



گویند :


مردی بود که در خانه خویش گاو و گوسفند و مرغ و خروسی را نگهداری می کرد.


هر روز مرد می دید که حیوانات با هم در حیاط این ور آن ور می روند و تکان می خورند و صدا می کنند و او هر روز این صحنه را از پنجره حیاط خویش نگاه می کرد و حسرت شنیدن سخنان آنان را می خورد.


روزی او نزد حضرت موسی (ع) رفت و داستان را بازگو کرد و از ایشان توانایی شنیدن سخن حیوانات را طلب کرد.


حضرت به ایشان فرمودند آیا عواقب این کار را هم می پذیری؟ و مرد گفت بله.


هنگامیکه فرد به خانه بازگشت، صدای افرادی را از درون خانه شنید. هنگامیکه داخل خانه شد دید کسی آنجا نیست و به همین ترتیب فهمید که می تواند سخنان حیوانات را بشنود.


از آن روز به بعد فرد از صبح تا شب پای آن پنجره می نشست و سخنان حیوانات را گوش می داد.


روزی تصمیم گرفت به حیوانات غذا ندهد (کم غذا بدهد) تا نظرات آنها را بشنود.


روز اول شنید که حیوانات از آن اوضاع ناراحتند. روز دوم شنید که مرغ و خروس و ... می گفتند که فردا گوسفند قرار است بمیرد و ما غذای خوب می خوریم.


آن روز بسیار خوشحال شد که توانسته صدای حیوانات را بشنود و فوراً گوسفند را برد و به قیمت مناسبی فروخت.


روز های بعد هم به همین صورت سپری شد و هر چند وقتی حیوانی را که قرار بود  فردا بمیرد می فروخت و هر روز حیوانات می گفتند این دفعه که غذا گیرمان نیامد ولی فردا این می میرد و ... و فرد می شنید و آن حیوان را می فروخت.


تا روزی که حیوانات گفتند فردا قرار است صاحبمان بمیرد و ... و به همین ترتیب فرد ناگهان وحشت زده شد و از دستپاچگی به این ور و آن ور می رفت تا به ذهنش رسید نزد حضرت موسی (ع) برود.

پیش حضرت رفت و داستان را بازگو کرد.


حضرت فرمودند من که گفتم مراقب عواقبش باش. و مرد همچنان ناله کنان منتظر کمک بود تا حضرت گفتند تا آنجا که بتوانم از خدا طلب کمک می کنم و فرد را به خانه اش فرستاد.


وقتی فرد به خانه رفت و در را باز کرد دیگر نمی توانست صدای حیواناتش را بشنود و به این ترتیب خوشحال شد و تصمیم گرفت هیچگاه از حالت انسانی خویش در نیاید و به حیواناتش غذا داد و آن ها را به حال خود رها کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، behnam ، Neda Ariania ، MIRMOHAMADI ، shervin ، farhad-2007 ، AlirezA M ، mehran
11-05-2014، 12:23 PM,
#6
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
/
/

چکاوک

 امام رضا (ع) در حدیثی به این مضمون فرمودند:

 گوشت پرنده ، مرغ چکاوک را نخورید و به او دشنام و ناسزا نگویید و او را در اختیار کودکان قرار ندهید تا با او بازی کنند ، زیرا آن پرنده تسبیح خدا را می گوید و در تسبیح اش می گوید: لعنت خدا بر دشمنان آل محمد (ع) باد.
« الکافی: جلد شش ، صفحه 225 »


چهار پایان اهلی

امام صادق (ع) به عبدالملک بن عمرو ، سخنی به این مضمون فرمودند:

من برای تو دعا می کنم. حتی چهار پای تو را نیز در دعایم ذکر می کنم.
« اختیار معرفة الرجال: صفحه 389 »


خروس

از ابی عبدالله (ع) نقل شد:

مرد عابد و سالخورده ای در میان بنی اسرائیل زندگی می کرد ، روزی در حالی که مشغول نماز و عبادت خدا بود نگاهش (در حال نماز) به دو پسر بچه افتاد که خروس زنده ای را گرفته و پرهای او را می کندند و او را آزار و شکنجه می دادند ، ولی آن عابد نسبت به کار آن دو بچه عکس العملی از خود نشان نداده و آنها را از کارشان باز نداشته و همچنان خود را مشغول نماز و عبادت نموده بود ، پس خداوند متعال به زمین فرمان داد تا دهان باز کند و آن عابد سنگدل را در خود فرو برد و او ( تا ابد ) همچنان در حال فرو رفتن در زمین است.
« الامالی للشیخ الطوسی علیه الرحمة: صفحه 669 »


سگ

از پیامبر اکرم (ص) چندین نقل گردیده است:

زنی که در حال گذشتن از بیابانی بود و بسیار تشنه بود ناگهان چاه آبی را مشاهده نمود. سپس به درون چاه رفته و از آب آن چاه نوشید و پس از سیراب شدن از چاه بیرون آمد و بعد از اینکه از چاه بیرون آمد ، سگی را دید که در آن بیابان خشک از شدت تشنگی خاکهای نم دار را می خورد تا بدین وسیله تشنگی خود را بر طرف سازد. وقتی زن شدت تشنگی آن سگ را دید تصمیم گرفت تا دوباره به داخل چاه برود و برای آن سگ تشنه آب تهیه کند و او را سیراب کند. برای این کار به درون چاه رفت و چون ظرفی به همراه نداشت ، کفشهای خود را پر از آب نمود و به دندان گرفت و با کمک دستهایش از چاه بیرون آمد. به این ترتیب آن سگ تشنه را سیراب نمود. پس آنگاه ، خدای متعال کار نیک این زن را سپاس گفت و او را مورد آمرزش و مغفرت خود قرار داد.
« بهار الاتوار للهلامة مجلسی: جلد 65 ، صفحه 65 »


کبوتر

از حضرت امام محمد باقر (ع) این چنین نقل گردیده:

روزی ایشان به همراه ابو امیه انصاری در کجاوه ای نشسته بودند. در این هنگام کبوتر سفیدی خود را به کجاوه رساند و روی گوشه ای از آن نشست. در این حال ابو امیه دست خود را به طرف آن پرنده بلند کرد تا او را از کجاوه دور کند.
در این هنگام امام فرمودند: ای ابو امیه ، بدان که این پرنده که به اینجا آمده به ما پناه آورد. زیرا ماری هر سالی یکبار به لانه این پرنده حمله می کند و جوجه هایش را می خورد و من با دعایی که برایش نمودم ، آن مار را از لانه این پرنده دور ساختم.
« ذکر القماری _ مجمع البحرین: جلد 4 ، صفحه 489 »


گربه

از امیر المؤمنین (ع) نقل گردیده:

روزی پیامبر اکرم (ص) مشغول وضو بودند. در این اثنا گربه ای خانگی به آن حضرت پناه آورد. آن حضرت پی بردند که این گربه تشنه است. پس ایشان ظرف آبی را که با آن وضو می ساختند به طرف گربه نزدیک برده تا آب بنوشد. سپس آن گربه از آب درون ظرف نوشید و پیامبر با باقیمانده آب وضو ساختند.
« النوادر للسید فضل الله الراوندی _رحمة الله تعالی علیه: صفحه 39 »

از علی ابن عبدالله (ع) چنین نقل است که:
زنی مورد عذاب قرار گرفت و این عذاب بدان خاطر بود که آن زن ، گربه ای را به جایی بسته ، تا آنجا که حیوان از فرط تشنگی به هلاکت رسید.
« ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: صفحه 327 »


گنجشک

نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند:

هر شخصی که گنجشکی را بی جهت و بدون دلیل بکشد ، در روز قیامت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت و آن گنجشک دور عرش الهی می چرخد و ناله سر می دهد و از خدا می خواهد که از قاتلش پرسیده شود: برای چه او را بیهوده کشته است؟
« بحار الاتوار: جلد 46 ، صفحه 270 »

احمد ابن محمد حکایتی از اما محمد کاظم (ع) بدین مضمون نقل نموده است:
ماری که به لانه گنجشکی حمله کرده و قصد خوردن جوجه هایش را داشت توسط امام کاظم (ع) به هلاکت رسید.
« دلائل الامة: صفحه 343 »


مرغ

از حضرت محمد (ص) این چنین حکایت کنند:

روزی ایشان از جایی عبور می کردند ، گذرشان بر جماعتی افتاد که مرغ زنده ای را در حالی که او را به جایی بسته بودند، مورد هدف و نشانه گیری تیرهای خود قرار می دادند.
آنگاه حضرت فرمودند: این ها چه کسانی هستند؟! لعنت خدا بر ایشان باد.
« النوادر للسید فضل الله الراوندی: صفحه 33 »


مورچه

حضرت امیر المؤمنین علی (ع) فرمودند:

به خدا سوگند اگر اقالیم هفت گانه را به من ببخشند و در مقابل آن از من بخواهند که پوست جویی را از دهان مورچه ای بیرون بکشم هیچگاه چنین ظلمی را مرتکب نخواهم شد و خدای متعال را به چنین کاری معصیت نخواهم نمود.
« نهج البلاغه: خطبة 224 »
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، MIRMOHAMADI ، Neda Ariania ، P@RSA ، farhad-2007 ، AlirezA M ، mehran
20-05-2014، 10:36 AM,
#7
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
.

نام جانورانی که در قرآن آمده

____________________
کتاب نطق و شعور جانوران
تألیف عباسعلی محمودی


در قرآن کریم به حیوانات و نباتات بطور عام بارها اشاره شده و حتی انواع جانوران طبقه بندی گشته که در آیه زیر تلاوت می کنید: 

وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشي‏ عَلى‏ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشي‏ عَلى‏ رِجْلَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشي‏ عَلى‏ أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ ما يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (45)


خداوند هر جنبنده ای را از آب آفرید و از آنها گروهی هستند که به شکم راه می روند (خزندگان) و گروهی با دو پا (پرندگان) و گروهی نیز با چهار دست و پا راه می روند (چهارپایان). خداوند هر چه را می خواهد می آفریند زیرا خدا بر همه چیز تواناست. (سوره نور آیه 45)

پاره ای از لغاتی که افاده عموم می کند و همه جانوران را شامل می شود، به شرح زیر است:

دابه (جنبنده) که همه موجودات ذی روح را شامل می شود.
طیر (پرنده) که شامل حشره (مانند پروانه، پشه و ...) و مرغ، هر دو می گردد. 
انعام (چهارپایان)
کُل - کل شیء  (همه چیز یا هر چیز) که همه مخلوقات عالم را دربرمی گیرد


تکرار لغات بالا

لغت دابه و دواب (14 مرتبه)
طیر (19 مرتبه)
انعام (32 مرتبه)
کُل (325 مرتبه)

جمعاً 394 بار در قرآن تکرار شده است. 

با وجود این، به نام پاره ای از جانوران در قرآن تصریح شده که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، MIRMOHAMADI ، shervin ، farhad-2007 ، Am!r ، AlirezA M ، mehran
08-07-2014، 10:33 AM,
#8
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
پیامبر میفرمود : کسی که جو را برای اسبش پاکیزه سازد و سپس آن را به حیوان بخوراند پروردگار برای هر دانه جو پاداشی برای او مینویسد. همچنین میفرمود:  یال اسب را نچینید زیرا اسب با یال خود گرم میشود و میفرمود : خدا لعنت کند کسی را که یال اسب را میچیند یا میکند .



پیامبر گرامی اسلام هماره از دیدن کبوتر سرخ لذت میبرد و در خانه اش جفتی کبوتر قرمز بود و نگه داشتن کبوتر و گرامی داشتن او را مستحب میشمرد  . روزی مردی نزد ایشان آمد و از تنهایی شکایت کرد حضرت فرمان داد برای خودش جفتی کبوتر تهیه کند .




در فتح مکه هنگام آمدن از مدینه به مکه ، پیامبر (ص) در کنار آبی سگی ماده را دید که عو عو میکند و توله هایش شیر میخورند. به یکی از یارانش دستور داد که در برابر ان سگ بنشیند تا کسی از سپاهیان اسلام متعض به سگ و توله هایش نشود. پیامبر میفرمود : در شب معراج وارد بهشت شدم صاحب سگی را دیدم که حیوان را سیراب کرده بود و زن بد کاره ای را بخشیده بودند زیرا از کنار سگی گذشته بود که کنار چاه آب کم عمقی از تشنگی له له میزد و در حال مردن بود زن کفشش را درآورد و با کفش خود از چاه آب کشید و حیوان را سیراب کرد و به خاطر همین اورا بخشیدند و همواره میفرمود : هرگز عضوهای جانداری را نبرید گرچه آن حیوان سگی درنده باشد.




پیامبر اکرم (ص) میفرمودند : در باره ی چلچله نیک اندیشی کنید چرا که مانوس ترین پرنده به انسان است و از آشیانه سازی چلچله در خانه هایتان  جلو گیری نکنید .
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط MIRMOHAMADI ، farhad-2007 ، Am!r ، P@RSA ، AlirezA M ، mehran
15-12-2014، 11:57 AM,
#9
RE: حیوانات در آیات، احادیث و روایات
نفرين رسول، بر مُثله كنندگان حيوان ها!

پيامبراعظم (صلى الله عليه وآله)، دوست نداشت كه حتى گوش و دُمِ يك حيوان را ببرند يا آن را اخته كنند، چه رسد به كشتن حيوان! طبق حديثى، رسول رحمت فرمود: لعنت خدا بر كسى كه حيوان ها را مُثله نمايد. در روايت ديگرى آن جناب از اخته كردن اسب ها نهى فرموده است.




پاداش نيكويى به حيوانات از ديدگاه پيامبر(صلى الله عليه وآله)

از رسول اعظم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه فرمود: زنى بد كاره، سگ تشنه اى را ديد كه بر سر چاهى له له مى زند و چيزى نمانده بود كه از تشنگى هلاك شود. آن زن كفش خود را در آورد و آن را به روسرى خود بست و به وسيله آن از چاه آب كشيد و سگ را سيراب كرد. خداوند به خاطر احسان به اين حيوان، گناهان او را آمرزيد.

طبق روايت ديگرى آن جناب فرمود:

زنى تشنه از راهى مى گذشت، چاهى ديد. داخل آن شد، آب نوشيده و بيرون آمد. در كنار چاه، سگى را ديد كه از تشنگى له له مى زد. با خود گفت: حال اين سگ، چون حالِ من است. به داخل چاه برگشت، كفش خود را پر آب كرد و به دهان سگ گرفت تا سيراب شد. خداوند به سبب اين عمل، او را آمرزيد.


در روايت ديگرى آمده است كه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) سؤال شد كه آيا خوبى كردن به حيوانات، پاداش دارد؟ فرمود: «آرى! براى خنك كردن هر صاحب جگرِ تشنه اى، اجرى است».


نوشته اند كه پيامبر اسلام هنگامى كه وضو مى گرفت، گربه اى نزد او آمد، پيغمبر دانست كه آن حيوان تشنه است، ظرف آب را به طرفش برد و گربه آب نوشيد، سپس ايشان نيز وضو گرفت.




منع از دوشيدن تمام شير حيوانات


آن جناب مى فرمودند كه حمايت از هر جاندارى، نزد خدا پاداشى دارد و سفارش مى كردند كه حيوان ها را زياد ندوشند و براى بچه هاى آن ها چيزى باقى بگذارند، پالان را در جاى خود قرار دهند، دهنه تيز به دهان حيوان نزنند، زياد آن ها را بار نكنند و جاى مركب و زير پاى حيوان ها تر نباشد.


يكى از همراهان پيامبر اسلام مى گويد: رسول خدا(صلى الله عليه وآله) گوسفند را دوست داشت. يك روز گوسفندى وارد منزل شد و يك قرص نان را كه نزديك ما بود، برداشت و فرار كرد. فورى برخاستم و به دنبالش دويدم و آن را گرفته و نان را از دهانش برگرفتم.

وقتى آن رسول رحمت (صلى الله عليه وآله) اين حركت را از من ديد، فرمودند: كار شايسته اى نكردى؛ درست نبود كه پشت گردن اين حيوان را بگيرى و بر او فشار بياورى تا آن قرص نان را از دهانش برگيرى!


يكى از ياران پيامبراعظم(صلى الله عليه وآله) مى گويد: يك شتر شير ده را به رسول خدا هديه كردند. ايشان، مرا امر فرمود تا آن را بدوشم. من نيز آن را دوشيدم؛ البته براى دوشيدن آن، بسيار تلاش كردم و سخت آن را دوشيدم، به گونه اى كه وقتى آن جناب زياده روى مرا در دوشيدن ديد، فرمود: اين گونه ندوش! براى بچه او نيز سهمى بگذار.


منبع: rasekhoon.net
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، P@RSA ، AlirezA M ، MIRMOHAMADI ، mehran


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  <<< واگذاری حیوانات >>> Neda Ariania 3 6,234 10-06-2014، 07:36 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
new5 وقف هایی برای حیوانات Neda Ariania 0 3,310 13-03-2014، 07:34 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  زمستان است، مراقب حیوانات باشیم... Neda Ariania 2 5,541 05-02-2014، 02:44 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  میکروچیپ در حیوانات Neda Ariania 0 4,120 06-01-2014، 10:14 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان