امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
به ادای «پایتخت» دین محیط زیست

ادای دین «پایتخت» به محیط زیست
06-04-2014، 06:28 PM,
#1
ادای دین «پایتخت» به محیط زیست
ادای دین «پایتخت» به محیط زیست
بغض محیط بانان در گلوی «بهبود» شکست



[تصویر:  1396833782.jpg]


یکشنبه شب بغض بسیاری از محیط بانان کشورمان در گلوی «بهبود فریبا» شکست و همین یک سکانس سریال «پایتخت» بهتر از صدها ساعت سخنرانی و همایش و نمایشگاه ندای مظلومیت حامیان محیط زیست ایران را فریاد زد.




زیست بوم /  امسال سومین فصل سریال «پایتخت» در ایام نوروز 93 از شبکه اول سیما در حال پخش است. سیروس مقدم، کارگردان این سریال که به اعتقاد بسیاری از منتقدین «صاحب سبک ترین سریال ساز سالهای اخیر» بوده در کنار تیم توانمند و هنرمند خود با سه گانه پایتخت و ماجراهای معروف «نقی، ارسطو و بابا پنجعلی» که حالا تکه کلامهایشان ورد زبان همه شده است، توانسته از دل موقعیتهایی معمولی و ای بسا در نگاه اول تکراری و نخ نما سریالی خوش ساخت و خوش آب و رنگ را تحویل بینندگان دهد تا دست کم برای دقایقی آن اقلیتی را که در تعطیلات عید نوروز احیاناً در آنتالیا، کیش، شمال و یا هر گوشۀ دیگری از کشور و جهان در سفر نیستند، مجاب کند سر گیرنده هایشان را از سریالهای کلمبیایی، ترکیه ای و کره ای به سمت داخل بچرخانند، بدون آنکه در پایان احساس کنند به شعورشان توهین شده است یا وقتشان را تلف کرده اند و آرزو کنند ای کاش آنها هم به جای خانه نشینی عزم سفر کرده بودند.
 
به نظر می رسد مشکلات محیط زیست ایران به قدری حاد شده و کار آنقدر بالا گرفته که حسگرهای صدا و سیما هم متوجه آن شده و امسال توجه به محیط زیست در دستور کار سازندگان برنامه های نوروزی قرار گرفته است. علاوه بر مستند «حیاط خانۀ ما» اثر مانی میرصادقی، فیلمهای تلویزیونی مانند باور آرامش (که به صورت اتفاقی یکشنبه 10 فروردین بعد از اخبار ساعت 22:30 شاهد پخش آن از شبکه دوم سیما بودم)، همچنین گزارشی از موزۀ تنوع زیستی تهران که ساعت 1 بامداد (!!!) دوشنبه 11 فروردین از شبکۀ خبر پخش شد، موضوع محیط زیست امسال به سریالهای نوروزی هم راه پیدا کرده است. پس هم «آقای مجری» برای کلاه قرمزی و دوستان از بحران خشکسالی و کمبود آب می گوید و آنها را به صرفه جویی در مصرف آب دعوت می کند. هم در سریال «خوب، بد، زشت»، به موضوع  پاکسازی طبیعت و جمع آوری زباله از کوهستان پرداخته می شود  و هم در فصل سوم سریال «پایتخت» زندگی یک محیط بان آسیب دیده در راه حفاظت از «پلنگ مازندران» به یکی از دستمایه های اصلی داستان تبدیل می شود.
 
البته حاصل کار همه جا از کیفیت یکسان و مناسبی برخوردار نیست و احیاناً گاهی به موضوع فقط به چشم نوعی انجام وظیفه برای از سر باز کردن تکلیف پرداختن به محیط زیست نگاه شده است. مثلاً احتمالاً تحمل بازی یکسر «گل درشت» امین حیایی در سکانس مربوط به جمع آوری زباله از کوهستان در سریال ملال آور «خوب، بد، زشت» برای بیش از چند دقیقه بسیار دشوار است. اما دست کم سیروس مقدم و تیم همراهش در سریال پایتخت آنقدر کاربلد بوده اند که کاراکتر محیط بان مجروح و ماجراهای مربوط به او را هم به خوبی در دل داستان خود وارد کنند، بدون آنکه وصله ای نچسب و بیش از حد شعاری به نظر برسد. اگر چه ممکن است برخی به پاره وجوه شخصیت پردازی بهبود فریبا در نقش محیط بان مجروح و یا موضوعاتی مانند بارها یکی دانستن«محیط بان» و «جنگل بان» و ... انتقاداتی داشته باشند، اما باید الزامات کار طنز را نیز در نظر داشت و قطعاً محیط بانهای عزیز کشورمان نیز، برخلاف بسیاری از صنوف که تاب هیچ نوع شوخی و طنز پردازی درباره خود را ندارند، با سعه صدر با آن کنار می آیند.
 
هنوز پخش این سریال ادامه دارد و برای قضاوت نهایی باید تا پایان عید نوروز صبر کرد، اما «پایتخت 3» در قسمتی که یکشنبه 10 فروردین ماه پخش شد، نمره قبولی را از علاقمندان محیط زیست گرفت. در این قسمت که به تجلیل از این محیط بان آسیب دیده در مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال با طرح «یوزپلنگ آسیایی» پرداخته شده بود، به یاد بینندگان آورده شد که صنفی مظلوم و زحمت کشی به نام «محیط بان» هم در این کشور وجود دارند. «مهران احمدی» با بازی درخشان خود در نقش «بهبود فریبا» در این قسمت با برشمردن برخی مشکلات محیط بانان از سختی شرایط کار تا حقوق دور از شأن و منزلت آنها و با یاد کردن از محیط بانان مجروح و از کار افتاده ای که در کنج عزلت و گمنامی به سختی روزگار می گذرانند و آنها که به تاوان ایستادن در برابر شکارچیان غیرقانونی و دفاع از کیان طبیعت و حیات وحش ایران اینک در گوشۀ زندان در انتظار اجرای حکم قصاص هستند، نم اشکی را در گوشۀ چشم بینندگان نشاند.
 
بدون شک یکشنبه شب بغض بسیاری از محیط بانان کشورمان در گلوی «بهبود فریبا» شکست و همین یک سکانس سریال «پایتخت» بهتر از صدها ساعت سخنرانی و همایش و نمایشگاه ندای مظلومیت حامیان محیط زیست ایران را فریاد زد. شاید هرچه فعالین محیط زیست، روزنامه نگاران، سازمانهای غیر دولتی، رسانه های مکتوب و مجازی و مسئولین سازمان محیط زیست برای آگاه سازی افکار عمومی در این باره تلاش می کردند و برای به گوش رساندن مشکلات محیط بانها حنجره پاره می کردند به اندازۀ همین چند دقیقه نقش آفرینی مهران احمدی تأثیرگذار نمی بود و به خاطر نمی ماند.
 
اینکه که به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده است که محیط زیست به یک دغدغۀ مشترک و مهم افکار عمومی تبدیل شود، توجه صدا و سیما به موضوع محیط زیست هم بسیار قابل تقدیر است و امیدواریم تنها به ایام نوروز محدود نشود. همچنین باید به سیروس مقدم و همکارانش در سریال پایتخت دست مریزاد گفت. ای کاش تلنگری که در این سریال دربارۀ اهمال جامعه و مسئولین نسبت به این صنف مظلوم و زحمت کش زده شد، بانی خیری برای توجه بیشتر به حل مشکلات حافظان طبیعت ایران باشد تا از این پس قدمهای مؤثرتری در رسیدگی به این صنف و حمایت همه جانبه از آنها برداشته شود.
 
همچنین باشد که به تصویر کشیدن درد و رنج بهبود فریبا و خانواده اش در این سریال به بیدار شدن وجدان خفتۀ آنها که هنوز طعم گوشت شکار غیرمجاز حیات وحش ایران را زیر دندان و لابه لای سبیلهایشان مزه مزه می کنند و از منطق بدوی شکار و گلوله دفاع می کنند نیز کمک کند.

_______________________________________
برداشت از: پورتال سازمان حفاظت محیط زیست
doe.ir
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، behnam ، MIRMOHAMADI


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جدال 10 دقیقه‌ای محیط بان با خرس قهوه‌ای behnam 0 3,438 14-09-2014، 06:06 PM
آخرین ارسال: behnam
  « پایتخت ۳ » پای درد دل محیط بانان نشست Neda Ariania 0 3,434 06-04-2014، 06:49 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,757 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  رئیس جمهور در پیام نوروزی: در سال جدید تلاش کنیم به محیط زیست‌مان توجه کنیم behnam 0 3,759 26-03-2014، 09:04 PM
آخرین ارسال: behnam
new2 مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1392 shervin 1 4,721 25-03-2014، 09:32 AM
آخرین ارسال: shervin
new11 کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران P@RSA 0 3,712 10-03-2014، 11:11 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر P@RSA 0 3,305 09-03-2014، 08:31 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز P@RSA 0 3,790 09-03-2014، 08:23 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  مقام محیط زیست: شکار برای 5 سال ممنوع می شود behnam 1 4,453 06-03-2014، 07:38 AM
آخرین ارسال: mehran
  بدون تقدیر محیط زیست هم بروی حیوانات اسلحه نمی کشم Neda Ariania 1 4,601 19-02-2014، 10:28 AM
آخرین ارسال: shervin



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان