امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
european meles گورکن badger اروپایی

گورکن اروپایی / European badger / Meles meles
30-03-2014، 12:59 AM,
#1
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles
 نام علمی: Meles meles

اسامی عمومی: European badger ( گورکن اروپایی )

Badger ( در ایران با نام رودک نیز شناخته میشود )

خانواده:   Mustelidae

[تصویر:  1396137110.jpg]
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles

زیستگاه اصلی: بیشتر بخش های قاره ی اروپا و قسمت های غربی تا جنوب غربی آسیا

وضعیت بدنی: گورکن اروپایی گونه ای با رنگ های سیاه و سفید و خاکستری است و دارای یک بدن کوچک ، قوی با دمی کوتاه است. گورکن اروپایی دارای ناخن های بلندی است و حس بویایی و شنوایی قوی دارد.در هر پا دارای پنج انگشت است و پاهای کوتاهتری نسبت به دست ها دارد. پوزه ای عضلانی و انعطاف پدیر دارند که می توانند در کند و گاو از ان بهره بگیرند.چشم های کوچک و گوشهای گردی دارد .بینایی بسیار ضعیفی و دید تک رنگی دارند و فقط می توانند اجسام در حال حرکت را ببینند. دندان های بشدت تکامل یافته ای دارند و دندانهای کارناسیل بسیار تخصصی دارند. قدرت گاز گرفتن بسیار بالایی دارند که حتی در یک مورد استخوان دست یک مرد را کاملا خرد کرده بود .در زیر پایه ی دم و نزدیک مقعد غدد ترشح بو دارند که در مواقع علامت گذاری و احساس خطر مورد استفاده قرار می دهند.

وزن: در طول تابستان، آنها وزنی در حدود 7-13 کیلو گرم دارند ولی با نزدیک شدن به خواب زمستانی در پاییز 15-17 کیلوگرم وزن پیدا می کنند.

طول بدن: 60-90 سانتی متر

ارتفاع: 25-30 سانتی متر

طول دم : 12-24 سانتی متر

وضعیت زندگی: گورکن اروپایی بیشتر اجتماعی  است و به طور متوسط  گروه های  شش تایی از بزرگسالان را تشکیل می دهند ، هر چند گروهای  بزرگتر تا 23 عضو نیز ثبت شده است. اندازه گروه ممکن است به نوع قابلیت های زیستگاه مرتبط باشد. در شرایط مطلوب،گورکن اروپایی محدوده ای در حدود 30 هکتار را به عنوان قلمرو انتخاب می کند ، اما ممکن است در نبود شرایط لازم محدوده ای به بزرگی 150 هکتار را نیز مورد استفاده قرار دهند.  محدوده ی سرزمین های  هر گروه را می توان از روی نشانه هایی مانند مدفوع ها و مسیرهای مشخص شده  به خوبی شناسایی کرد. نرها معمولا بر سر قلمرو با هم درگیر می شوند. در سیستم اجتماعی گورکن اروپایی یک سلسله مراتب بر اساس میزان قدرت و بزرگی در میان نرها حاکم است که معمولا نرهای بزرگ بر نرهای کوچک تسلط دارند. نرهای بزرگ گاهی در طول فصل جفت گیری در اوایل بهار به محدوده های دیگران نیز وارد میشوند و نزاعهایی بر سر تصاحب ماده ها بین نرها اتفاق می افتد. با این حال، به طور کلی، گورکن اروپایی در داخل و خارج از یک گروه مشخص نشان داده که تحمل قابل توجهی در قبال یکدیگر دارند. در اوایل بهار در طول فصل جفت گیری نرها فعالیت بسیار زیادتری نشان می دهند .گورکن های نر آماده با پنجه ها و دندان ها موهای یکدیگر را تمیز و مرتب می کنند که این رفتار ممکناست کارکرد اجتماعی داشته باشد.گورکن اروپایی یک موجود شب فعال است و بعد از غروب خورشید تا اوایل صبح فعال است  ، البته در زمان تولید مثل روزها نیز فعالیت نشان میدهند. پرخاشگری در میان گورکن های اروپایی تا حد زیادی برای دفاع از اراضی و جفت گیری می باشد. هنگامی که مبارزه می کنند گردن و کفل یکدیگر را گاز می گیرند و به تعقیب یکدیگر می پردازند،صدمات وارده در این دعوا می تواند شدید و گاهی اوقات کشنده باشد.در زمان احساس خطر و گیر افتادن بخصوص توسط سگ ها و گرگ ها موهای پشت خود را بلند می کنند و از غدد بو دار خود به همراه دندانهای نیش قویشان برای دفاع استفاده می کنند.در طبیعت لانه های زیر زمینی و پیچیده ای میسازند که به طور موروثی استفاده میشود. این گونه در زمستان با کاهش دما در لانه هایشان در عمق زمین به خواب زمستانی می روند. بخاطر گستردگی پرکنش نسلش در خطر نیست ولی در بعضی نقاط بخاطر تخریب زیستگاه و نا امنی و توسعه ی کشاورزی نسلش از میان رفته است.

 تغذیه:  همه چیز خوار است و از هر چیز در دسترس تغذیه می کند البته عمده غذایش کرمهای خاکی ، گوشت مردار و ریشه ی گیاهان است ولی از جوندگان ، حشرات ، پرندگان ، دوزیستان و خزندگان و گیاهان هم تغذیه می کند.

تولید مثل: جنس ماده در طول سال فقط 4 تا 6 روز فحلی دارد و آماده پذیرای نر است و ممکن است در تمام طول سال رخ دهد، اما اوج فحلی در بهار اتفاق می افتد. بلوغ جنسی در نرها در 12 ماهگی تا 2 سالگی رخ می دهد و شروع تخمک گذاری در ماده ها از نه ماهگی و گاهی تا دو سالکی رخ می دهد.جنس ماده معمولا تک همسر است و فقط با یک نر جفت گیری می کند در حالی که جنس نر دارای چند همسری است. جفتگیری 15 تا 60 دقیقه طول می کشد. حاملگی در حدود 7 هفته طول می کشد و توله ها در لانه زیر زمینی بدنیا می ایند و به طور معمول 1 تا 5 توله در هر دوره بدنیا می آورند.توله ها در زمان تولد 12 سانتی متر طول و 75 تا 137 گرم وزن دارند ، رنگشان صورتی با کرکهای بسیار کم سفید رنگ است ، در 3 تا 5 روزگی ناخن ها رنگ طبیعیشان را بدست می اورند و در 4 تا 5 هفتگی چشم هایشان را باز می کنند و در 12 هفتگی از شیر گرفته میشوند . رنگ توله ها در 6 تا 9 ماهگی مانند بزرگسالان میشود.

طول عمر: به طور متوسط ​​طول عمر در طبیعت  15 سال است.


برگرفته از :
کد:
http://www.iucnredlist.org/details/29673/0

http://durhambadgers.org.uk/page.php?pageid=4

http://badgerwatcher.com/badger-watching-a-guide/

http://www.wildlifeonline.me.uk/european_badger.html

http://en.wikipedia.org/wiki/European_badger

2014/03/30
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، shervin ، wrongturn
30-03-2014، 07:31 PM,
#2
RE: گورکن اروپایی / European badger / Meles meles
[تصویر:  1396254637.jpg]
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles

[تصویر:  1396272604.jpg]
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles

[تصویر:  1396196488.jpg]
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles

[تصویر:  1396250259.jpg]
گورکن اروپایی / European badger / Meles meles
پاسخ
 سپاس شده توسط amin ، P@RSA ، shervin ، Neda Ariania ، wrongturn
16-06-2015، 05:08 PM,
#3
RE: گورکن اروپایی / European badger / Meles meles
این حیوان گروه زی، در گروه های خانوادگی و در حفره های زیر زمینی بزرگی با شبکه ای از راه ها و اتاقک ها و ورودی های متعدد، زندگی می کند. از این سیستم حفره ای، ممکن است نسل های متوالی استفاده کند و هر یک، اضافات یا تغییراتی در آن پدید آورند. موادی که برای پوشش اتاقک های خواب به کار می رود، شامل علف، یونجه و برگ درختان است که حیوان، آن ها را به این اتاقک ها حمل می کند و گاه صبح های زود به بیرون می برد و در معرض هوا قرار می دهد. در اطراف این حفره ها مناطقی برای بازی وجود دارد و محدوده قلمروی هر گروه با آبریزگاه هایی مشخص شده است. 


این گورکن ها معمولاً شب رو هستند و حوالی غروب از حفره های شان بیرون می آیند. موجوداتی بازیگوش اند و جوان ترها و بزرگسالان، با هیاهو و به شکلی افراطی جست و خیز می کنند. چنین بازی هایی، پیوندهای اجتماعی آن ها را تقویت می کند و در زندگی گروهی این جانوران، نقشی حیاتی ایفا می کند.


از کرم های خاکی و نیز جانوران کوچک، ریشه ها، انواع میوه ها به ویژه میوه های مغز دار تغذیه می کنند.



در تابستان ها که فعالیت های اجتماعی به اوج خود می رسد، جفت گیری می کنند اما باروری تخمک ها زمانی صورت می گیرد که پایان آن یا تولد نوزادان در فصل بهار انجام شود. هر نوبت بارداری 2 تا 4 نوزاد در بر دارد.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، Neda Ariania ، wrongturn




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان