امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در رخدادهای ترین ایران 1392 سال محیط زیست مهم

مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1392
25-03-2014، 09:32 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 25-03-2014، 09:33 AM، توسط shervin.)
#1
new2  مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1392
مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۲

۱ فروردین ۱۳۹۳



پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با وجود کاهش روند تخریب و واگذاری عرصه های طبیعی پس از تغییر دولت، کشتارهای متعدد حیات وحش، ادامه روند خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و آلودگی هوای شهرهای بزرگ در سالی که گذشت، سال ۱۳۹۲ را به عنوان یکی از تلخ ترین سال های محیط زیست کشور رقم زد.


دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این گزارش به مهمترین رخدادهای محیط زیست کشور در سال ۱۳۹۲ بشرح زیر می پردازد.



تصویر برداری از یک قلاده پلنگ در منطقه الموت
نوروز ۱۳۹۲ از پلنگی جوان در حالی که از درختی در مزرعه سیابنان روستای اندج بالا رفته است توسط افراد محلی فیلمبرداری شد.


نخستین کاراکال مشاهده شده در لرستان از مرگ حتمی نجات یافت
یک قلاده کاراکال که در اثر اصابت ساچمه اسلحه شکاری به شدت از ناحیه دست و پا دچار آسیب دیدگی شده بود، توسط محیط بانان خرم آباد زنده گیری شد. تا آن زمان هیچ گزارش مستندی از مشاهده این گربه سان ارزشمند و کمیاب در استان لرستان ارائه نشده بود.


مرگ شکارچی غیر مجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان تنگ صیاد
محیط بانان منطقه حفاظت شده تنگ صیاد پس از تعقیب و گریز شکارچیان غیر مجاز که یک راس کل وحشی را شکار کرده بودند با آنان روبرو شدند، متخلفین بانشانه رفتن اسلحه شکاری به سمت مامورین تیراندازی نمودند، محیط بانان نیز در دفاع و برای حفظ جان خود تیراندازی متقابل کردند که در این درگیری مسلحانه یک نفر از شکارچیان غیر مجاز کشته شد.


مصدومیت جنگل بان خراسان شمالی با ضربات چاقوی متخلفین
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از مصدومیت یک جنگلبان دیگر در همان منطقه خبر داد. این جنگلبان هنگام مقابله با چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده پس از درگیری با دامداران با ضربات چاقو زخمی شد.


کشتار بی رحمانه بز وحشی آبستن در ارتفاعات پلور
در نخستین روزهای سال ۱۳۹۲ به دنبال شنیدن صدای شلیک ۲ گلوله در ارتفاعات مشرف به دریاچه امامزاده علی در منطقه پلور، اعضا کانون ماهیگیران غیرحرفه ای به عنوان همیاران محیط زیست مستقیما وارد عمل شده و ضمن دستگیری شکارچیان، لاشه یک راس بز وحشی آبستن و دو بزغاله که از شکم مادر خارج شده بودند از متخلفین کشف و ضبط میگردد.


دو نفر از محیط بانان پارک ملی دنا هدف گلوله شکارچیان قرار گرفتند
در جریان تعقیب و گریز شکارچیان در پارک ملی دنا متاسفانه دو نفر ازمحیط بانان  به نام های آقای علی افشار مسئول پارک ملی دنا از ناحیه مچ دست و آقای وحید ترحمی از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.


اظهارات عجیب استاندار فارس: ۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند!
حسین صادق عابدین با شاره به اینکه ۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند گفت: به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تا شما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید.


تکثیر موفقیت آمیز ۱۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) برای نخستین بار در کشور
برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط نیمه اسارت با موفقیت انجام و هم اکنون ۱۰ نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار به سن حدود یک سالگی نزدیک شده اند.


حمله پلنگ به یک روستا در ۳ شب متوالی، دریده شدن ۷ گوسفند و ۲ سگ
اهالی روستای دردوی از توابع شهرستان خواف که به قصد چرای دام های خود در ارتفاعات مشرف به روستا بیتوته کرده بودند ۳ شب متوالی مورد حمله پلنگ قرار گرفته و در حملات پلنگ به روستائیان ۷ راس گوسفند و ۲ قلاده سگ دریده شدند.


نجات توله خرس زنده گیری شده در چهارمحال و بختیاری
نیروهای یگان حفاظت چهارمحال و بختیاری یک توله خرس دو ماهه را از منزل یک نفر متخلف، که اقدام به زنده گیری این حیوان نموده بود کشف و ضبط نمودند.


میزان اعتبارات بخش محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور نسبت به سال قبل ۱۲/۹۴ درصد کاهش یافت
بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور در بخش محیط زیست، نشان می دهد میزان اعتبارات این بخش نسبت به سال گذشته ۱۲/۹۴ درصد کاهش یافته و این در حالی است که سهم بودجه فصل محیط زیست در بین سایر فصل ها (۰/۱۴ درصد کل) علیرغم تغییر رویکردها و اهداف در این بخش، کاهش داشته است.


مرگ یک یوزپلنگ ماده نابالغ توسط سگ های گله در منطقه حفاظت شده توران
منابع محلی در شهرستان شاهرود استان سمنان از تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در قسمت جنوب غربی منطقۀ حفاظت‌ شده توران خبر دادند. این منابع، علت مرگ این یوزپلنگ را، درگیری با سگ‌های گله عنوان کردند.


تصویربرداری از یوزپلنگ ماده و ۳ توله اش در پناهگاه حیات وحش میاندشت
دوربین های تله ای موجود در پناهگاه حیات وحش میاندشت از یک قلاده یوزپلنگ و ۳ توله اش عکسبرداری نمودند.


کشف یک توله پلنگ ایرانی از قاچاقچیان حیات وحش در مشهد
یک قلاده توله پلنگ ایرانی نادر که توسط قاچاقچیان حیوانات به قصد فروش به مشهد منتقل شده بود شد توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی موفق کشف شد. در این ارتباط ۲ نفر بازداشت و نفر سوم متواری گردیده است.


یکی از محیط بانان پارک ملی کلاه قاضی در جریان درگیری با شکارچیان زخمی شد
در جریان درگیری میان نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و یک شکارچی متخلف، یکی از محیط بان از ناحیه دست و شکم زخمی شد. این متخلف پس از درگیری، دستگیر شده و پس از توقیف سلاح، تحویل محاکم قضایی داده شده است.


ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نای بندان
دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش نای بندان تصویر یک قلاده یوزپلنگ آسیایی را ثبت کردند.


ضرب و شتم نیروهای یگان محیط زیست همدان و جراحت شدید یکی از محیط بانان
برخی از اهالی یکی از روستاها پس از ایجاد درگیری با نیروهای یگان حفاظت محیط زیست پاسگاه محیط بانی ازناوله شهرستان ملایر، یک شکارچی دستگیر شده را فراری می دهند که در جریان این درگیری یکی از محیط بانان شهرستان ملایر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شدت از ناحیه سر، دست و کمر مجروح شده است.


یک گونه پرنده شکاری منقرض شده پس از ۴۰ سال مشاهده گردید
پس از حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده پرنده شکاری لاچین در ایران، به دنبال دو سال تلاش شبانه روزی کارشناسان حیات وحش، این گونه ارزشمند در منطقه هشترود در استان آذربایجان شرقی مشاهده و جوجه آوری لاچین در این منطقه به ثبت رسید.


موافقت سازمان محیط زیست با عملیات اکتشاف نفت در منطقه حفاظت شده کویر
ناصر مقدسی مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عملیات اکتشاف نفت در منطقه حفاظت شده کویر فقط با رعایت ملاحظات زیست محیطی قابل انجام است.


متجاوزین با ضرب و شتم جنگلبانان دهها هکتار از جنگل های بلوط دنا را تصرف کردند
عده ای افراد بانفوذ در دستگاه های دولتی پس از ضرب و شتم نیروهای منابع طبیعی صدها نهال سیب یکساله و گردوی ۴,۵ ساله را در میان درختان بلوط دنا جانمایی کرده و منطقه را به تصاحب خود درآورده اند.


تولد دو رأس کره گورخر ایرانی در طبیعت منطقه حفاظت شده کالمند
گورخرهای رهاسازی شده در طبیعت منطقه تنگ حنا واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران استان یزد موفق به زایمان ۲ رأس کره گورخر شدند.


صدور دستور تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر توسط استانداری مازندران
پرونده تخریب باغ گیاه شناسی برای ایجاد جاده در حالی در مرحله جدید بررسی در دادسرای نوشهر قرار گرفته که معاون استاندار مازندران فارغ از اقدامات قضایی دستور داده است جلسه تخریب باغ تشکیل شود.


تجمع فعالان محیط زیست و صدور بیانیه در حمایت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر
جمعی از طرفداران محیط زیست در حمایت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر، جلوی ورودی این باغ حاضر شدند. تجمع فعالان محیط زیست در اعتراض به دستور تخریب بخشی از باغ گیاه‌شناسی نوشهر با صدور دستور تعلیق این عملیات به پایان رسید.


شکار پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی مازندران
نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قائمشهر در یک عملیات غافلگیرانه موفق شدند یک تخته پوست پلنگ شکار شده را کشف و ضبط نمایند.


با رضایت اولیای دم مقتول، محیط بان علی جامشی از اعدام نجات یافت
مراسم اعطای رضایت نامه خانواده مرحوم اسکندری به خانواده جامشی روز سه شنبه ۱۳۹۲/۴/۱۱ در شهرستان کازرون برگزار شد و طی آن همسر و فرزندان مقتول از قصاص نفس ضارب گذشت کردند.


درگیری مسلحانه و تن به تن شکارچیان با محیط بانان در منطقه حفاظت شده دنا
مورخ ۱۳۹۲/۴/۹ رئیس اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد به همراه تعدادی از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست پس از چندین ساعت جستجو با اکیپ ۱۲ نفره از شکارچیان شرور و حرفه ای درگیر می شوند. متخلف بدون توجه به فرمان ایست محیط بانان، ضمن تیراندازی به سمت مامورین اقدام به فرار می کنند که به علت ناهمواری جاده خاکی خودروی آنها منحرف و متوقف می شود.


مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان
متاسفانه تصویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده بود در تیرماه ۱۳۹۲ منتشر گردید.


تخلف دولت در انتزاع ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با تاکید بر تخلف دولت در جدا کردن ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان و الحاق آن به شهر جدید بهارستان، تصریح کرد: گزارش این تخلف در کمیسیون اصل نود آماده و برای قرائت در صحن علنی، تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.


مرگ و میر گسترده گوزن‌های زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس‌
بر اثر حمله مگس میاز در سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه ۴۵ گوزن زرد ایرانی تلف شده اند.


برگزاری مراسم روز جهانی ببر
۲۹ جولای (۷ مرداد) به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده است.
در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند! جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.


پس از ۳۲ سال از پلنگ ایرانی در استان اصفهان تصویر برداری شد
پس از ۳۲ سال که هیچ تصویری از پلنگ ایرانی در استان اصفهان به ثبت نرسیده بود، مردادماه ۱۳۹۲ در ارتفاعات چوپانان واقع در پناهگاه حیات وحش عباس آباد از یک قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری شد.


دستگیری باند قاچاق پرندگان شکاری و کشف گونه های نادر جانوری در بهشهر
نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر طی عملیاتی ۳ نفر قاچاقچی پرندگان شکاری کمیاب را دستگیر نمودند. از این قاچاقچیان یک بهله پرنده شکاری حمایت شده و در معرض انقراض بالابان، یک شاهین تاکسیدرمی شده، یک قرقاول تاکسیدرمی شده و سر یک راس شوکا (گوزن مینیاتوری) کشف و ضبط گردید.


مشاهده و تصویربرداری از گونه در معرض انقراض خرس سیاه آسیایی در هرمزگان
در مردادماه ۱۳۹۲ از گونه به شدت در معرض خطر انقراض خرس سیاه آسیایی، در شهرستان بشاگرد توسط کارشناسان محیط زیست هرمزگان تصویربرداری شد.


به دنبال اعتراض گسترده مردم زنجان کارخانه سرب و روی این استان تعطیل شد
معاون سیاسی – امنیتی استانداری زنجان گفت: شرکت ملی سرب و روی به دلیل اجرایی نکردن مصوبات کمیته سرب و روی مبنی بر انتقال کارخانه و با توجه به درخواست شهروندان زنجانی و همچنین بنا به دستور استاندار، به طور رسمی تعطیل شد.


تصمیم گیری برای واگذاری جزیره آشوراده به یک شرکت لبنی
مشاور عالی سازمان محیط زیست: سازمان محیط زیست می خواهد تجربه موفق سایر کشورها در نگهداری از این عرصه را با همکاری بخش خصوصی اجرا کند.


ثبت تصویر پلنگ ایرانی، برای نخستین بار در تاریخ منطقه حفاظت شده هفتاد قله
در تاریخ ۱۳۹۲/۵/۲۹ دوربین های تله ای نصب شده در منطقه حفاظت شده هفتاد قله برای نخستین بار در طول تاریخ این منطقه، موفق به ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در این زیستگاه قدیمی و ارزشمند گردیدند.


دهها هکتار از جنگل های ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی برای جاده سازی ویران شد
دهها لودر و بلدوزر در منطقه گلول و سرانی درختان ارس چند صد ساله را برای احداث جاده مرزی ریشه کن نمودند.


تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق
دوربین های تله ای تصاویر کم نظیری از دو قلاده یوزپلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق را ثبت نمودند.


لاریجانی مصوبه کارگروه توسعه بخش معدن در دولت دهم را غیرقانونی اعلام کرد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به شماره ۳۱۷۵۷ مورخ ۱۳۹۲/۵/۲۶ در نامه‌های جداگانه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور،  ۷ مصوبه دولت احمدی‌نژاد در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ را مغایر قانون اعلام کرد که یکی از این مصوبات مصوبه کارگروه توسعه بخش معدن استان ها بوده است.


شکستگی مهره های کمر یک محیط بان لرستانی بر اثر سقوط از صخره ها
روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۲/۶/۱۰ گروهی از محیط بانان جهت گشت و کنترل به منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد اعزام می شوند که در شب دوم محیط بان زین العابدین سپهوند هنگام گشت زنی در ارتفاعات بالای ۲۱۰۰ متری دچار حادثه شده و از ارتفاع ۴ متری سقوط می کند.


معصومه ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
با حکم دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.


زخمی شدن یک محیط بان در جریان درگیری با شکارچیان غیرمجاز در هشتادپهلو
در شهریورماه ۱۳۹۲ محیط بان گودرز احمدی در درگیری با شکارچیان از ناحیه دست راست به شدت مجروح شده، به بیمارستان منتقل و از ناحیه مورد جراحت ۸ بخیه واقع گردید.


تصویربرداری اسثتنائی از ۳ قلاده یوزپلنگ در عرصه های طبیعی بافق
دوربین های تله ای تعبیه شده توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، تصویری استثنایی از ۳ قلاده یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در مناطق شکار ممنوع مجاور کوه بافق و در ساعت ۷٫۰۷ دقیقه صبح ثبت نمودند.


پیام تعدادی از محیط بانان کشور به مناسبت ولادت امام رضا (ع) و روز محیط بان
در آستانه ولادت امام رضا (ع) ضامن آهو، تعدادی از محیط بانان فداکار از گوشه و کنار کشور به مناسبت روز محیط بان پیامی را گوش دوستداران محیط زیست ایران رساندند.


نامه معصومه ابتکار به سردار احمدی مقدم برای توقف عملیات ساخت جاده در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با شماره ۹۲/۱۹۵۷۸ مورخ ۱۳۹۲/۶/۲۴ ، خواستار توقف عملیات ساخت جاده مرزی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در اسرع وقت شد.


آتش سوزی گسترده در پارک ملی گلستان
آتش سوزی از محدوده بعد از تونل در قلب پارک ملی گلستان شروع شده و به دلیل وزش باد شدید گسترش یافت.


ثبت تصاویر زیبا از حیات وحش در پناهگاه حیات وحش میاندشت
دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت، به تازگی تصاویر زیبایی را از حیات وحش این منطقه از جمله کفتار راه راه، گرگ، روباه، خرگوش، آهو و یوزپلنگ به ثبت رساندند.


یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان رودبار کشته شد
بعد از ظهر روز یکشنبه ۱۳۹۲/۶/۳۱ به دنبال ارائه گزارشی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار، مبنی بر شکار یک قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار، نیروهای یگان محیط زیست در منطقه حاضر و پس از بازرسی از یک منزل شخصی، پوست پلنگ شکار شده را در انبار منزل مذکور کشف نمودند.


ماجرای کاراکال مجروحی که ۴۰ روز میهمان یک محیط بان بود
محیط بان عیدی حیدری به مدت ۴۰ روز یک کاراکال زخمی را در منزل شخصی تیمار و در طبیعت رهاسازی کرد.


برای نخستین بار از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات نیکشهر تصویربرداری شد
در مهرماه ۱۳۹۲ برای نخستین بار با استفاده از دوربین تله ای از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات بخش مرکزی شهرستان نیکشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان تصویر برداری شد.


مصوبه فروش پارک پردیسان در جلسه هیات دولت لغو شد
معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌ زیست در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه دولت مصوبه اسفند ۸۹ در مورد فروش بخشی از پارک پردیسان تهران لغو شد.


کشتار و آتش زدن خرس قهوه ای در چهارمحال و بختیاری
در مهرماه ۱۳۹۲ عکسی از لاشه یک خرس در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد. آنطور که در عکس مشخص است، لاشه متعلق به خرسی بالغ است که به دلیل نامشخصی کشته شده است.


در حملات جداگانه پلنگ دو نفر از دامداران سوادکوه زخمی شدند
روز شنبه ۱۳۹۲/۷/۱۳ یکی از دامداران روستای کارمزد از توابع شهرستان سوادکوه مازندران، به منظور چرای دام وارد مناطق جنگلی حاشیه روستا شده که با حمله یک قلاده پلنگ مواجه می شود.


یک خرس قهوه ای جوان با شلیک دو گلوله کشته شد
با شلیک دو گلوله از سوی افراد ناشناس متاسفانه یک خرس قهوه ای جوان در منطقه دودانگه مازندران کشته شد و یک گونه ارزشمند دیگر از طبیعت کشور حذف گردید.


شکارچی غیرمجاز در درگیری با محیط بان فیروزکوه هدف گلوله قرار گرفت
عصر روز چهارشنبه ۱۳۹۲/۷/۲۴ یکی از محیط بانان شهرستان فیروزکوه در استان تهران حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع کاوده یک شکارچی غیرمجاز را هدف گلوله قرار می دهد.


تلاش محیط بانان برای زنده گیری پلنگ، به ثبت تصویر یک خرس قهوه ای بزرگ انجامید
پس از چندین شبانه روز انتظار محیط بانان برای زنده گیری یک پلنگ، حیوان هرگز به محل حمله به گاو اهلی بازنگشت اما یک خرس قهوه ای بزرگ برای تغذیه به سراغ لاشه گاو اهلی آمد که البته به دلیل وارد آوردن ضربه توسط خرس، درب قفس بسته شده و خرس نیز نتوانست از لاشه تغذیه کند.


تصویربرداری استثنائی از پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده توران
در رخدادی استثنائی روز ۹۲/۷/۲۷ ساعت ۱۵٫۳۰ پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در منطقه حفاظت شده توران در محدوده ای به نام کال هرب مشاهده و از آنان تصویربرداری گردید.


کشف بزرگترین محموله کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش در بابلسر
بزرگترین محموله کشتار و تاکسیدرمی حیات وحش شامل لاشه بیش از ۷۰۰ عدد انواع جانوران وحشی از جمله برخی گونه های نادر و در معرض انقراض در بابلسر کشف گردید.
امید آخرین درنای سیبری صبح امروز در فریدونکنار فرود آمد
آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری، صبح روز ۸ آبان ۹۲ حوالی ساعت ۸٫۳۰ در تالاب بین المللی فریدونکنار و در دامگاه گت آیش فرود آمد.


تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق
اوائل مهرماه سال ۱۳۹۲ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی نر در حالیکه در کمین برای شکار یک راس بز وحشی بود در منطقه حفاظت شده کوه بافق در ساعت ۶٫۳۰ صبح مشاهده و این صحنه توسط محیط بانان علی خواجه تصویربرداری شد.


از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات فیروزکوه تصویربرداری شد
در رخدادی کم نظیر، روز چهارشنبه ۱۳۹۲/۸/۸ راس ساعت ۱۳ محیط بانان شهرستان فیروزکوه مستقر در محیطبانی پشتکو موفق شدند از یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کاوده تصویربرداری کنند.


کشف پوست یک یوزپلنگ آسیایی در شهرستان چناران
در جریان بازرسی از یک منزل مسکونی در شهرستان چناران یک تخته پوست متعلق به یک قلاده یوزپلنگ آسیایی که بوسیله شلیک گلوله شکار شده است، کشف گردید.


نخستین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم پس از ۷ سال برگزار شد
اولین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت تدبیر و امید صبح روز دوشنبه ۹۲/۷/۱۳ به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.


ورود یک تمساح بزرگ به روستایی در چابهار
به دنبال گزارش مردم محلی مبنی بر حضور یک عدد تمساح پوزه کوتاه (گاندو) در روستای دک باهو که پس از خشک شدن برکه نزدیک روستا به مناطق مسکونی پناه آورده بود، نیروهای یگان اداره حفاظت محیط زیست چابهار به محل اعزام شدند.


بازدید رئیس فداراسیون جهانی فوتبال FIFA از موزه تنوع زیستی ایران
صبح روز ۶ آبان ۱۳۹۲ جوزف سپ بلاتر رئیس جهانی فدراسیون جهانی فوتبال FIFA از موزه تنوع زیستی در پارک پردیسان بازدید کرد.


ماجرای حمله پلنگ به دام های یک چوپان لرستانی و شلیک نکردن چوپان به پلنگ
یک قلاده پلنگ با حمله به یک گله دام اهلی در منطقه هشتاد پهلوی لرستان تعداد زیادی بز اهلی را درید و نوروز حیدری چوپان مسلح از شلیک به پلنگ خودداری نمود.


نخستین مجمع صندوق ملی محیط زیست با حضور مقامات دولتی تشکیل شد
نخستین مجمع صندوق ملی محیط زیست روز سه شنبه ۲۱ آبان با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارائی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوردر دفتر دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA
25-03-2014، 09:32 AM,
#2
RE: مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال 1392
تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی و سایر گونه های جانوری در میاندشت

دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت واقع در استان خراسان شمالی، در آبان ۱۳۹۲ تصاویر کم نظیر و زیبایی را از حیات وحش این منطقه از جمله یوزپلنگ آسیایی، کفتار راه راه، گرگ، تشی، گراز و آهو به ثبت رساندند.


محیط بان پارک ملی قمیشلو در جریان درگیری با شکارچیان غیرمجاز مورد اصابت گلوله ژ۳ قرار گرفت
عصر روز ۹۲/۸/۲۸ در جریان درگیری مابین محیط بانان و دو نفر شکارچی غیرمجاز در ارتفاعات پارک ملی قمیشلوی اصفهان، محیط بان حبیب اله کریمی از ناحیه پا مورد اصابت گلوله اسلحه ژ۳ قرار گرفت و به بیمارستان انتقال یافت.


تقدیر از دو دامداری که به یوزپلنگ های مهاجم آسیب نزدند
پوردل نژاد راوری از شهرستان راور کرمان و مجتبی ایلخانی از درونه خراسان رضوی طی سال های اخیر، گوسفند و شترهای خود را در اثر حمله گربه سانانی مانند یوز و پلنگ از دست داده اند. با این حال آنها هیچگاه دست به اسلحه نبرده و علی رغم خسارت جدی، این گونه های ارزشمن را از بین نبرده و به آنها آسیبی وارد نکرده اند.


بررسی طرح ویرانگر تامین مطالبات پیمانکاران با تغییر کاربری اراضی ملی در مجلس
براساس این طرح اگر پیمانکاری از شهرداری‌ها و یا وزارت راه و شهرسازی مطالباتی دارند، با تغییر کاربری و یا فروش زمین‌های متعلق به شهرداری و یا دولت، مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.


شکار ۲ میش وحشی و یک کل وحشی توسط گرگ ها در منطقه حفاظت شده هفتاد قله
یک کل وحشی در ارتفاعات دره چکاب توسط ۳ قلاده گرگ محاصره و پس از جنگ و مبارزه، گرگ ها حیوان را به سمت دشت هدایت کرده و پس از درگیری طولانی و خسته نمودن کل وحشی، نهایتا در کنار جاده چکاب آنرا زمین گیر کرده و از ناحیه پشت پا، مشغول خوردن ماهیچه و گوشت های ران شکار شدند.


مشاهده ۳ قلاده پلنگ در یک باغ شخصی در نزدیکی جاده کرج – چالوس
به دنبال ورود ۳ قلاده پلنگ شامل یک پلنگ ماده و ۲ دو توله اش به محوطه یک باغ شخصی واقع در فاصله یک کیلومتری از جاده چالوس در حاشیه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، صاحب باغ موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع می دهد.


ریزگردهای ورودی از عراق آلوده به اورانیوم ضعیف شده ناشی از حمله آمریکا است
عیسی دارایی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از کتمان واقعیت توسط رسانه ملی می گوید: خاک خوزستان به بقایای بمب های شیمیایی آلوده است و ریزگردهایی که از عراق وارد می شود، آلوده به اورانیوم ضعیف شده ناشی از حمله آمریکا به عراق است.


کشف محموله قاچاق دو تن بذر بلوط در لرستان
روز جمعه ۱۳۹۲/۸/۹ نیروهای یگان حفاظت محیط زیست لرستان در جریان گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده سفیدکوه به یک دستگاه نیسان آبی رنگ مشکوک شدند. محیط بانان پس از متوقف نمودن و بازرسی از خودرو، متوجه جمع آوری و بارگیری بیش از ۲ تن بذر بلوط توسط سرنشینان خودرو شدند.


کشف گونه نادر و در معرض انقراض گربه پالاس از شکارچیان
روز سه شنبه ۱۳۹۲/۹/۵ صبح یکی از افراد محلی طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست شهرستان بردسیر اعلام می کند ۴ فرد مشکوک در منطقه یاس چمن اقدام به صید جانوری شبیه یک توله شیر نموده اند…


یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان کشته شد
روز جمعه هشتم آذر ۹۲، یک قلاده پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس و به دلیلی نامعلوم در شهرستان استهبان استان فارس کشته شد.


تصویربرداری از خرس سیاه آسیایی در قلعه گنج کرمان
محیط بانان شهرستان کهنوج در شامگاه هفتم آذرماه ۱۳۹۲ در منطقه راسک، دهستان رمشک قلعه گنج کرمان موفق شدند از یک خرس سیاه آسیایی تصویربرداری کنند.


تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق
در آذرماه ۱۳۹۲ تصاویر به دست آمده از دوربین های تله ای نصب شده توسط انجمن حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده کوه بافق تصویری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی به ثبت رسیده است.


مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودرو در لرستان
یکشنبه ۱۳۹۲/۹/۱۷ در کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد – الشتر، محدوده گردنه ایواندر متاسفانه یک قلاده پلنگ ایرانی حین عبور از جاده بر اثر برخورد با یک خودروی سواری کشته شد.


مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در بافق و مفقود شدن لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس
به فاصله کمتر از ۱۵ روز از مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان و مرگ پلنگی دیگر بر اثر برخورد با خودرو در جاده خرم آباد – الشتر، پلنگی دیگر این بار در شهرستان بافق استان یزد از طبیعت کشور حذف گردید.


کشتار بیرحمانه یک پلنگ ماده با ضربات چوب و سنگ در شهرستان تایباد
پس از کشته شدن ۳ قلاده پلنگ ایرانی در استهبان، خرم آباد و بافق در کمتر از ۱۵ روز، در کمال ناباوری از شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی خبر می رسد یک قلاده پلنگ ماده توسط افراد محلی به طرز وحشیانه ای کشته شده است.


تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده کوه بافق
در آذرماه ۱۳۹۲ دوربین های تله ای نصب شده در منطقه حفاظت شده کوه بافق به تازگی از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی تصویر برداری نمودند.


عاملین کشتار و بریدن سر یک گرگ خاکستری در خواف دستگیر شدند
“کله گرگی” سنت ناپسندی است که در برخی از روستاهای کشور رواج دارد. در این رسم قدیمی و ناپسند اگر کسی گرگی را کشته و کله بریده شده گرگ را در آبادی بچرخاند از اهالی روستا به ویژه دامداران بابت کشتن گرگ، پول یا بره گوسفند هدیه میگیرد.


عامل کشتار بیرحمانه یک کفتار در بردسیر به ۵ ماه زندان محکوم شد
یک متهم با حکم قاضی به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از کشتار یک قلاده کفتار راه راه (گونه حمایت شده و در معرض انقراض) و تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم گردید.


انتشار گزارشی از نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار
بر اساس این گزارش بازار فروش این پرندگان واقع در فریدونکنار همه روزه در حدود یک هزار پرنده از انواع پرندگان مهاجر را چه حرام گوشت و چه حلال گوشت به شکل کاملا علنی و بدون نگرانی از هیچ ممانعتی از سوی سازمان محیط زیست عرضه می‌کند.


یک توله پلنگ ایرانی در شهرستان گچساران به دلیل برخورد با خودرو و خونریزی داخلی تلف شد
توله پلنگی که در تاریخ ۹۲/۱۰/۴ حوای ساعت ۲۲ در محور گچساران به دیل با یک خودرو برخورد کرده بود حین انتقال به یاسوج تلف شد.


یک پلنگ ایرانی در خرم آباد هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و فلج شد
پلنگ مجروح خرم آباد که مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و مجروح شده بود در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت درمان قرار گرفت اما ماده پلنگ جوان به دلیل برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضایعه نخاعی شده است.


نجات یک گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف
محیط بانان خواف حین جمع آوری تله های هوبره گیری متوجه گرفتار شدن یک قلاده گربه شنی در تله ها شده و بلافاصله جهت آزادسازی حیوان اقدام نمودند.


برای نخستین بار از ۲ قلاده پلنگ ایرانی در سرخس تصویربرداری شد
درحالیکه امیدها برای مستند سازی حضور پلنگ در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه کمرنگ شده بود، در سرکشی به دوربین ها مشخص شد در کمال عجب به فاصله حدود ۲ ساعت از ۲ قلاده پلنگ تصویربرداری شده است.


مرگ یک پژوهشگر جوان حیات وحش در اثر انفجار مین
یک گروه پژوهشگر که برای اکتشاف و فعالیت‌های تحقیقاتی به منطقه «لوت شمالی» در استان خراسان جنوبی سفر کرده بودند، دچار سانحه شدند و بر اثر انفجار مین، یکی از اعضای این گروه جان سپرد.


یک پلنگ ایرانی در تنکابن به دلیل برخورد گلوله قطع نخاع کامل شد
روز جمعه ۹۲/۱۰/۱۳ یک پلنگ نر بزرگ جثه در حاشیه رودخانه ای در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن در حالی که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و خود را روی زمین می کشید، مشاهده شد. پس از انتقال حیوان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد پلنگ به دلیل برخورد گلوله به ستون مهره ها دچار قطع نخاع کامل شده است.


عاملین قتل عام حیات وحش لرستان دستگیر و روانه زندان شدند
در جریان بازرسی از منزل این متخلف، یک قبضه اسلحه جنگی ام- یک، یک قبضه اسلحه تکلول شکاری، یک قبضه اسلحه گلوله زنی پیشرفته و هجده عدد فشنگ مربوطه، یک بهله سارگپه تاکسیدرمی شده، یک قطعه کبک تاکسیدرمی شده، تروفه کل وحشی تاکسیدرمی شده، پوست کل وحشی، سر یک کل تاکسیدرمی شده، سر کل وحشی شکار شده آماده جهت طبخ (داخل فریزر) کشف و ضبط شد.


در رخدادی کم نظیر از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان تصویربرداری شد
چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ آقای علی برگر، عکاس و علاقه مند به طبیعت موفق می شود از ۳ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه چهلمیر پارک ملی تندوره در یک قاب تصویربرداری نماید.


انتشار خبری مبنی بر دستگیری یک چهره سرشناس محیط زیست به جرم شکار غیرمجاز
در پی انتشار خبر دستگیر شدن یکی از چهره های سرشناس محیط زیست کشور به جرم شکار غیرمجاز در شهرستان شاهرود به همراه لاشه شکار، دکتر خاتمی ریاست اداره محیط زیست شاهرود گفت: سه نفر در این رابطه دستگیر شده اند که هیچیک از آنها خود این شخص نبوده بلکه یکی از افراد دستگیر شده برادر وی می باشد.


زنده گیری یک سیاهگوش در دماوند
روز جمعه ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ یک قلاده سیاه گوش که از سرمای شدید و کمبود غذا به یک خانه مسکونی در شهر بومهن پناه آورده بود توسط محیط بانان و نیروهای آتش نشانی، زنده گیری و به اداره محیط زیست شهرستان دماوند منتقل شد.


تعقیب و گریز نفس گیر برای دستگیری عامل کشتار دو قوچ وحشی در جاجرود
نیروهای یگان حفاظت محیط زیست پارک های ملی خجیر و سرحه حصار روز پنجشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ پس از تعقیب و گریز طولانی یک نفر شکارچی حرفه ای را دستگیر نمودند.


زندگی پر درد و رنج البرز (پلنگ تنکابن) پایان یافت
زندگی پلنگ مجروح تنکابن پس از مدتها تحمل درد و رنج، بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ دیماه ۹۲ با استفاده از روش مرگ بدون درد پایان یافت.


تجمع دوستداران طبیعت در مقابل سازمان محیط زیست در اعتراض به روند روزافزون کشتار حیات وحش
صبح روز چهارشنبه ۲۵ دیماه تعدادی از فعالین محیط زیست با تجمع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توجه بیشتر مسئولین سازمان محیط زیست به وضعیت حیات وحش ایران، همچنین توقف روند روز افزون شکار و کشتار گونه های جانوری شدند.


مشاهده یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در حاشیه روستای چهل دختران اسفراین
روز سه شنبه ۹۲/۱۰/۲۴ یک دامدار از اهالی روستای چهل دختران در شهرستان اسفراین خراسان شمالی یک یوزپلنگ را در حوالی روستا در نزدیکی گله شترها مشاهده کرده است.


مشاهده لاشه سوخته یک پلنگ ایرانی در شهرستان گچساران
دیماه ۱۳۹۲ لاشه یک قلاده پلنگ در محلی نزدیک به نقطه ای که اوائل ماه جاری یک توله پلنگ بر اثر برخورد با خودرو تلف شد، مشاهده شده است. لاشه این پلنگ در حالی مشاهده شده که لاشه به آتش کشیده شده و کاملا سوخته است.


یک گوزن زرد ایرانی در محوطه پارک پردیسان با شلیک گلوله کشته شد
شب ۲۸ دیماه ۱۳۹۲ در پی شلیک گلوله فرد یا افرادی ناشناس، یک گوزن زرد ایرانی که در داخل محدوده ای فنس کشیده شده در پارک پردیسان تهران و در مجاورت سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شد کشته شد.


یک شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان تندوره کشته شد
روز یکشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۹ گروهی از شکارچیان غیرمجاز وارد پارک ملی تندوره شده و در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان متاسفانه یکی از شکارچیان هدف گلوله قرار گرفته و کشته می شود.


عامل کشتار و بریدن سر یک کفتار راه راه در شهرستان کلات دستگیر شد
محیط بانان شهرستان کلات یک خودروی مشکوک را تعقیب و متوقف نموده و به بازرسی آن پرداختند. در جریان بازرسی از داخل این خودرو سر بریده شده یک قلاده کفتار راه راه کشف و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت گردید.


زنده گیری یک گربه وحشی پس از تلف نمودن یازده بوقلمون در الشتر
روز پنجشبنبه ۹۲/۱۱/۳ یکی از اهالی روستای آب باریک شهرستان الشتر طی تماس تلفنی با اداره محیط زیست این شهرستان اطلاع می دهد که یک حیوان وحشی که مستمر به حیوانات اهلی باغش حمله میکرده در تله گرفتار شده است.


ارائه طرح ویرانگر ادقام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها در مجلس
طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگل‌ها به عنوان یکی از معاونت های وزارت جهاد کشاورزی طرحی است که در صورت تصویب، با تنزل جایگاه حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست از معاونت رئیس جمهور به معاون وزیر، متاسفانه باید فاتحه محیط زیست کشور را خواند.


حمله پلنگ به دام های اهلی عشایر شهرستان چرام و تلف شده ۶ راس گوسفند
حمله پلنگ به دامهای اهلی عشایر شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب تلف شدن ۶ راس گوسفند و ناپدید شده ۲ راس گوسفند دیگر شد.


کشتار بی شرمانه و بریدن دم هفت روباه در شهرستان کمشچه
در بهمن ماه ۱۳۹۲ افرادی ناشناس ۷ قلاده روباه را با شلیک گلوله کشته و پس از بریدن دم آنها، اجساد این حیوانات را شبانه در حاشیه جاده در کنار هم ردیف کرده اند تا رهگذران، صبح روز بعد شاهد این جنایت بی شرمانه باشند.


بنیاد جهانی انرژی جایزه سال ۲۰۱۴ خود را به معصومه ابتکار اعطا کرد
شورای افتخاری بنیاد جهانی انرژی برای سال ۲۰۱۴ جایزه «یک عمر دستاورد» را به خانم معصومه ابتکار اعطا کرده است. این جایزه برای کسانی است که صدایشان در جهان شنیده می شود و در سطوح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییراتی را رقم زده اند.


مشاهده یک قلاده پلنگ پس از شکار یک گراز وحشی در ارتفاعات فیروزکوه
یکی از محیط بانان شهرستان فیروزکوه روز شنبه ۹۲/۱۱/۵ حوالی ساعت ۱۴ حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع کاوه ده بصورت ناگهانی با یک قلاده پلنگ که پس از شکار یک گراز وحشی مشغول خوردن آن بود مواجه شدند.


شکارچیان غیرمجاز دست رییس اداره محیط زیست بندر ترکمن را شکستند
در جریان عملیات یگان محیط زیست بندر ترکمن، متخلفین ضمن درگیری ایجاد درگیری با پاروی ۲ متری ضربات مرگباری را به دو نفر از مامورین وارد کرده که متاسفانه بر اثر برخورد ضربات پارو، آقای رشید آزاد از نیروهای یگان شیلات دچار شکافتگی در ناحیه سر و آقای رمضان مرتضوی رییس اداره محیط زیست بندر ترکمن از ناحیه مچ دست راست دچار شکستگی می شوند.


ورود دو توله خرس سیاه آسیایی به یک باغ مرکبات در شهرستان رودان
در بهمن ماه ۱۳۹۲ توله خرس سیاه آسیایی از گونه های نادر و بشدت در معرض انقراض، با ورود به باغی در روستای برنطین از توابع شهرستان رودان در استان هرمزگان از میوه های این باغ تغذیه می کنند.


دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه: دریاچه از نظر زمین شناسان مرده است
دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از ارائه نسخه درمان علمی این دریاچه تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: آقای روحانی اعلام کرده‌اند برای احیای دریاچه ارومیه هر چقدر هزینه کنید تامین خواهم کرد.


پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی با نماد یوزپلنگ آسیایی رونمایی شد
مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با حضور چهره های سرشناس ورزشی، سیاسی و هنرمندان، در هتل المپیک برگزار شد.


کشتار بیرحمانه یک جفت رودک عسل خوار در شهرستان بافت
دو رودک عسل خوار (گورکن) نر و ماده که جفت بوده و برای از شدت گرسنگی ناشی از برف و سرما، برای یافتن غذا به حاشیه شهرستان بافت کرمان نزدیک شده بودند توسط فردی ناشناس به طرز بی رحمانه ای کشته شدند.


بازدید علی لاریجانی از نمایشگاه عکس آسیب های تالاب های ایران
دکتر علی لاریجانی در حاشیه دیدار از نمایشگاه عکس آسیب های تالاب های ایران در جمع خبرنگاران با نامناسب دانستن وضعیت فعلی تالاب های کشور گفت: علاوه بر شرایط نامناسب دریاچه ارومیه، نحوه استفاده از آب و شرایط آب و هوایی باعث شده است که وضعیت تالاب های کشور نیز نامناسب شود.


ردپای محیط بان اخراجی در شبکه کشتار حیات وحش خراسان رضوی
دو نفر از سرنشینان یک خودروی پژو به نام های ع.م ، ق.ح و یک نفر نیز راننده خودرو بوده است. آقای ع.م محیط بان اخراجی از حوزه شهرستان سرخس بوده است که حدود دو سال قبل به جرم شکار غیرمجاز همراه با لاشه یک راس قوچ وحشی دستگیر و پس از آن از محیط زیست خراسان رضوی اخراج می شود.


تصویربرداری از چهار یوزپلنگ آسیایی پس از شکار یک میش وحشی در توران
محیط بانان ذخیره گاه زیستکره توران روز شنبه ۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۳٫۳۰ هنگام گشت زنی در منطقه حفاظت شده توران در نقطه ای نزدیکی پاسگاه دلبر، متوجه حضور ۴ قلاده یوزپلنگ آسیائی شامل یک یوز مادر و ۳ توله اش در حاشیه جاده می شوند.


تصویربرداری از پلنگ و یوزپلنگ در یک نقطه از منطقه حفاظت شده کوه بافق
یکی از دوربین های تله ای که در منطقه حفاظت شده کوه بافق نصب شده است، تصاویر شگفت انگیزی از چندین یوزپلنگ آسیایی و یک پلنگ ایرانی را ثبت نموده است. تمامی این تصاویر توسط یک دوربین و در یک نقطه مشخص ثبت شده است.


تصویربرداری استثنائی از پلنگ ایرانی در حال تعقیب شکار در پارک ملی تندوره
یکی از عکاسان خوش ذوق حیات وحش کشور در جریان سفر خود به استان خراسان رضوی موفق به ثبت تصاویری استثنائی از پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره شده است.


تخریب منطقه حفاظت شده کوه بافق دوباره اوج گرفت
گزارش های دریافتی از استان یزد حاکی از آنست که طی در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ ، عملیات ساخت جاده گزو در قلب منطقه حفاظت شده کوه بافق شدت گرفته و تلاش راهسازان برای تکمیل این جاده به اوج خود رسیده است.


استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی پلنگ خرم آباد
پس از تکثیر سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاه و رسیدن به تعداد مناسب، سلول های بنیادی به قسمت آسیب دیده نخاع پلنگ تزریق خواهد شد.


موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست و هموطنی که تمام خسارت چوپان فداکار لرستانی را پرداخت کرد
آقای سید مجتبی هاشمیان مدیر کارخانجات گلریز طی مراسمی ضمن تقدیر و تشکر از نوروز حیدری به پاس انسانیت و حرکت با ارزش این چوپان فداکار، طی یک فقره چک به ملبغ ۱۳۲ میلیون ریال تمام خسارات وارده به وی را جبران نمود.


گزارشی از گونه های جانوری آسیب دیده در کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان
کلینیک حیات وحش پردیسان مرکز تخصصی تیمار و درمان گونه های جانوری وحشی است که بسیاری از حیوانات آسیب دیده که به دلایل گوناگون از طبیعت جدا شده اند در این مرکز تحت مراقبت های دامپزشکی قرار می گیرند تا در صورت امکان پس طی مراحل درمان مجددا به زیستگاه اصلی خود بازگردند.


کشف لاشه تاکسیدرمی شده یک پلنگ ایرانی در مرز پیرانشهر
نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پیرانشهر با همکاری مامورین انتظامی مستقر در گمرک تمرچین لاشه تازه تاکسیدرمی شده یک پلنگ ایرانی را در هنگام خروج از مرز پیرانشهر کشف و ضبط نمودند.


یک پلنگ ماده و دو توله اش به دلیل حمله به دام های اهلی عشایر شهرستان چرام در خطر مرگ قرار گرفتند
حمله پلنگ به سکونتگاه زمستانی عشایر کوچ نشین و روستائیان شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال ۱۳۹۲ موجب تلف شدن تعداد زیادی از دام های اهلی از جمله بز، گوسفند و یک کره اسب شده است.


ضربات چاقو و تبر شکارچیان غیرمجاز دو محیط بان گلستانی را به شدت مجروح کرد
دو نفر از محیط بانان استان گلستان عصر روز ۲ اسفند ۱۳۹۲ مورد حمله ۸ نفر شکارچی غیرمجاز قرار گرفته و بر اثر برخورد ضربات چاقو و تبر به شدت مجروح شده اند.


عامل کشتار البرز (پلنگ تنکابن) به تحمل ۶ ماه زندان محکوم شد
پس از گذشت حدود یک ماه از شناسایی و دستگیری عاملین کشتار البرز (پلنگ تنکابن)، طی رای صادره از دادگاه عمومی بخش خرم آباد تنکابن، متهم ردیف اول پرونده به تحمل ۱۸۲ روز زندان محکوم گردید.


یک شکارچی متخلف طی درگیری مسلحانه با محیط بانان خوزستان هدف گلوله قرار گرفت
جمعه ۹۲/۱۲/۲ چهار نفر از نیروهای یگان محیط زیست تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش شادگان از ابتدای شب به کمین شکارچیان غیرمجاز نشستند. حوالی ساعت ۲٫۳۰ شب ۳ قایق که هرکدام دارای دو سرنشین بودند با ورود به محدوده تالاب قصد انجام صید و شکار غیرمجاز را داشتند که در کمین محیط بانان گرفتار شده و با صدور فرمان ایست با مامورین درگیر می شوند.


طی حکمی کم سابقه شکارچی غیرمجاز دو کل وحشی به ۴۲ ماه زندان و ۵۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد
طی حکمی قاطع و کم سابقه، یک نفر شکارچی سابقه دار به جرم شکار غیرمجاز دو راس کل وحشی در منطقه حفاظت شده خائیز، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت هجده میلیون ریال جزای نقدی و به جرم حمل سلاح غیرمجاز به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید.


دوستی ۶ ساله میش وحشی و محیط بانان جزیره کبودان
آرزو نام یک میش وحشی است که در جزیره کبودان در پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می کند. این میش وحشی با وجود اینکه در طبیعت بصورت آزاد و وحشی زندگی می کند هر روز همراه محیط بانان به ماموریت و گشت میرود، در کنار آنها در کوه استراحت می کند و بر سر سفره با آنها غذا می خورد.


تصویربرداری شگفت انگیز از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان در پارک ملی تندوره
آقای مهدی حسن زاده عکاس حیات وحش در تاریخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ موفق شده است از ۳ پلنگ ایرانی در یک قاب در پارک ملی تندوره تصویربرداری نماید.


عاملین قتل عام حیات وحش موته از اتهامات وارده تبرئه شدند
۳ نفر شکارچی شرور و سابقه دار که بوسیله موتورسیکلت های قاچاق و اسلحه غیرمجاز طی یک سال گذشته دست به کشتار صدها آهو، کل وبز، قوچ و میش، گرگ، کفتار و گراز در پناهگاه حیات وحش موته زده و با مشقت فراوان توسط محیط بانان دستگیر شده بودند، در دادگاه تجدید نظر که بهمن ماه سال جاری تشکیل شد از بسیاری از اتهامات خود تبرئه شدند.


برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه تصویربرداری شد
پس از یک سال تلاش شبانه روزی کارشناسان و محیط بانان استان ایلام برای اثبات حضور پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده دینارکوه، در نهایت در روزهای یکم، سوم و چهارم اسفندماه سال جاری تصاویر زیبایی از این گونه با ارزش در شب و روز توسط ثبت گردید.


مدیرمسئول پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در بین برگزیدگان جایزه دکتر تقی ابتکار
نهمین دوره مراسم بزرگداشت و اعطای جایزه دکتر تقی ابتکار با حضور سید محمد خاتمی، دکتر معصومه ابتکار و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد. کیوان هوشمند مدیر مسئول پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در بین برگزیدگان این مراسم بود و هیئت داوران نهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار از تلاش های وی در بخش رسانه و اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست تشکر و قدردانی نمود.


تصویربرداری جالب توجه از یک پلنگ ایرانی در حاشیه جاده آسفالته
دوربین مدار بسته ای که جهت کنترل و حفاظت بهتر در جاده ای که از قلب منطقه حفاظت شده پرور عبور می کند، نصب گردیده، از یک پلنگ ایرانی در داخل جاده تصویربرداری نموده است که در آرامش کامل و در روی جاده آسفالته در حال حرکت می باشد.


دو محیط بان خراسان شمالی بر اثر حمله شکارچیان غیرمجاز روانه بیمارستان شدند
دو نفر از محیط بانان منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی مورد ضرب و شتم از سوی شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و به شدت مجروح شده شدند.


گزارشی نگران کننده از وضعیت تاسف بار حیات وحش در استان خراسان رضوی
گزارشات موثق حاکی از آن است که نه تنها جمعیت حیات وحش در خراسان رضوی افزایش نیافته بلکه وضعیت حیات وحش در این استان اسف بار و آمار گونه های شاخص جانوری در بسیاری از زیستگاه های این استان به شدت کاهش یافته است.


عامل قتل عام حیات وحش گلستان شناسایی و دستگیر شد
نیروهای یگان محیط زیست و پلیس آگاهی استان گلستان در جریان بازرسی از مخفیگاه یک شکارچی متخلف پوست تازه یک توله پلنگ ایرانی، لاشه تاکسیدرمی شده یک مرال ماده (گوزن قرمز)، یک قوچ اوریال و … کشف و ضبط و متهم نیز بازداشت شد.


کشتار و بریدن سر یک پلنگ ایرانی در شیروان
یکی از همیاران محیط زیست شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی تصاویر و گزارش موثقی از کشتار یک پلنگ ایرانی و بریدن سر و دم یک پلنگ ایرانی توسط افراد ناشناس در اختیار دیده بان محیط زیست قرار داد.


تخریب ساخت و سازهای غیرقانونی و رفع تصرف اراضی پارک ملی سرخه حصار
۲۵۰۰ مترمربع از اراضی پارک ملی سرخه حصار تهران که با دیوارکشی و احداث ساختمان، باغ و مغازه به تصرف زمین خواران درآمده بود، با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست تهران روز گذشته و با حضور نیروهای یگان ویژه از متصرفین خلع ید و کلیه سازه های مربوطه تخریب گردید.


کشف بزرگترین محموله سمندر لرستانی شامل ۲۲۰ سمندر زنده و مرده در تهران
نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ظهر روز دوشنبه ۹۲/۱۲/۲۶ طی عملیاتی با ورود به یک انبار مخفی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به بازرسی و تفتیش این مکان پرداختند. در جریان بازرسی از این انبار تعداد ۲۲۰ عدد سمندر لرستانی (گونه نادر و در معرض انقراض) کشف و ضبط نمودند.


عملیات احداث جاده گزوئیه متوقف و ماشین آلات راهسازی از منطقه خارج شدند
در پی مکاتبات رئیس سازمان محیط زیست با استاندار یزد نهایتا در اسفندماه ۱۳۹۲ ساخت جاده گزوئیه در منطقه حفاظت شده کوه بافق متوقف و ماشین آلات راه سازی از منطقه خارج شدند اما مسئولان استان یزد همچنان بر تکمیل این جاده به عنوان یک جاده دسترسی روستایی تاکید دارند و مدیران راه و شهرسازی استان نیز یزد تمایلی به بررسی و امکان سنجی احداث جاده در مسیر سیروس آباد ندارند.


لاشه یک پلنگ ایرانی در پارک ملی گلستان کشف شد
روز یکشنبه ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ لاشه یک پلنگ ایرانی در محدوده پارک ملی گلستان کشف و به این ترتیب پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف گردید. بر اساس بررسی های اولیه این پلنگ حدود دو ماه پیش در جاده جنگل گلستان بر اثر برخورد با یکی از خودروهای عبوری زخمی شده اما تلف نمیشود و به جنگل پناه می برد ولی متاسفانه پس از مدتی بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست می دهد.


توله خرس سرگردان در جاده پارک ملی گلستان در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد
توله خرس قهوه ای گلستان عصر روز ۹۲/۱۲/۲۷ در ارتفاعات آلمه واقع در پارک ملی گلستان به آغوش طبیعت بازگشت. این توله خرس روز یکشنبه در جاده آسیایی پارک ملی گلستان درحالیکه بدون مادر در جاده سرگردان بوده زنده گیری و پس از معاینات اولیه در اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان جهت مراحل تکمیلی تشخیص و درمان به تهران منتقل گردید. پس از انجام مراحل مختلف درمانی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با تایید سلامت توسط تیم معالج بلافاصله جهت رهاسازی در زیستگاه اصلی به استان گلستان بازگردانده شد.



از:
کد:
http://www.iew.ir/1393/01/01/23371
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فقط دو یوزپلنگ ماده در ایران باقی مانده است behnam 0 3,015 29-08-2016، 10:28 PM
آخرین ارسال: behnam
  جدال 10 دقیقه‌ای محیط بان با خرس قهوه‌ای behnam 0 3,440 14-09-2014، 06:06 PM
آخرین ارسال: behnam
  « پایتخت ۳ » پای درد دل محیط بانان نشست Neda Ariania 0 3,434 06-04-2014، 06:49 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,757 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  ادای دین «پایتخت» به محیط زیست Neda Ariania 0 2,796 06-04-2014، 06:28 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  رئیس جمهور در پیام نوروزی: در سال جدید تلاش کنیم به محیط زیست‌مان توجه کنیم behnam 0 3,760 26-03-2014، 09:04 PM
آخرین ارسال: behnam
new6 رکاب زنی قطر کویری ایران در حمایت از حیوانات Neda Ariania 0 3,792 13-03-2014، 07:20 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
new11 کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران P@RSA 0 3,713 10-03-2014، 11:11 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر P@RSA 0 3,307 09-03-2014، 08:31 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز P@RSA 0 3,790 09-03-2014، 08:23 AM
آخرین ارسال: P@RSA



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان