امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
مشروح حفاظت وحش های چالش حیات از مناظره

مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
12-03-2014، 10:28 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-03-2014، 04:58 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
new1  مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
عصر جمعه 16 اسفند، مناظره ای با موضوع حفاظت از حیات وحش از شبکه یک سیما پخش شد که برنامه بسیار جالبی بود. حرف دل و دغدغه های خیلی از ما در این برنامه مطرح شد که شاید پیش از اینها هیچ گاه به این شکل طرح نشده بودند.

امیدوارم این برنامه را دیده باشید و در غیر اینصورت، این مطلب را بطور کامل بخوانید.
_________________________________________________________________


مشروح مناظره چالش‌های حفاظت از حیات وحش



قتل ۱۱۶ محیط‌بان توسط شکارچی‌ها

عامل نابودی حیات وحش؛ شکار غیرمجاز

۷۴ گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض



در مناظره چالش‌های حفاظت از حیات وحش به نکاتی از جمله عامل نابودی حیات وحش؛ شکار غیرمجاز، قتل ۱۱۶ محیط‌بان توسط شکارچی‌ها، ضرورت توجه به گردشگری محیط زیست و ۷۴ گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض اشاره شد.


به گزارش خبرنگار فارس، برنامه تلویزیونی مناظره امروز که درباره حفاظت از حیات وحش ایران با حضور شهرام امیری شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات، افشین دانه‌کار مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران، اسرافیل شفیع زاده ، فعال توریسم شکار، احمد علی‌کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست و مجید نوائیان فعال محیط زیست  برگزار شد در ابتدای این برنامه هر یک از مهمانان به مدت 4 دقیقه به ارائه مطالب خود پرداختند.



تفنگ‌های شکار جان 116 محیط‌بان را تاکنون گرفته‌ است/ لجبازی با محیط زیست یکی از عوامل شکار

شهرام امیری گفت: اکنون با یکی از معضلات دنیای جدید به نام شکار دست به گریبانیم و متأسفانه شکارچیان در رسانه‌ها شکار چهارپا یا شکار بزرگ را توصیه می‌کنند و شکار پرنده، صید و زنده‌‌گیری کم کم از تیغه شکار خارج می‌شود.وی افزود: ما با شکار مخالف نیستیم بلکه کاملاً موافق هستیم مشروط بر اینکه از ابزار طبیعی، نیاز طبیعی و شکارچیان آگاه استفاده شود.


رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات با تأکید بر اینکه بشر امروزی دیگر بقایش برخلاف گوشت‌خواران طبیعت به شکار وابسته نیست اذعان داشت: ارتزاق، ورزش، رفع تعارض و جدیداً لجبازی با محیط زیست در داخل شهر از دلایل شکار است. در عین حال واژگان جدیدی اختراع شده که نه در فرهنگستان لغت فارسی و نه فرهنگ دهخدا وجود دارد شکارکشی، شکارچی و جدیداً باید واژه محیط‌بان‌کش را نیز به آن اضافه کرد.



امیری شریفی تصریح کرد: طبق آمار 116 محیط‌بان را توسط شکارچی‌ها از دست داده‌ایم یا توسط کسانی که تفنگ شکار دارند.

برخلاف سایر مناظره‌ها که عدد و رقم، جمعیت و دیدگاه زیست محیطی را بر آن غالب بوده باید در این مناظره به مسائل اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی، شرعی و مسائل فرهنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم مدنظر قرار دهیم.


به گفته رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات بشر دیگر متمدن شده و نیازی به شکار ندارد و دام و دامداری، صید و زنده‌گیری برای مقاصد مختلف مهمترین موضوعاتی است که بهتر است راجع به آنها صحبت کنیم.



ممنوعیت شکار، شکارچیان آگاه را از چرخه حذف می‌کند/ فقدان مدیریت عامل آشفتگی حفاظت از حیاط وحش

در ادامه این برنامه افشین دانه‌کار گفت: موقعی که از شکار و صید صحبت می‌شود در واقع در مورد منابع زنده و تولید طبیعت صحبت می‌کنیم و اصولاً بیشتر صیدها با اسلحه گرم انجام می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در طبیعت هر منبعی یک ارزش افزوده دارد گفت: ارزش افزوده جنگل چوب و منابع گیاهی است یا در مرتع‌داری پروتئین و در اکوسیستم‌های آبی صید آبزیان ارزش افزوده آن است که نمی‌توانیم نسبت به اینها بی‌تفاوت باشیم.


مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران اذعان داشت: معتقدم در صید حیات وحش فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی باعث آشفتگی شده است و در مورد ممنوعیت شکار باید صحبت کرد چرا که این شکارچیان بودند که به دلیل شناختی که از طبیعت داشتند کانون شکار ایران را در سال 1335 شکل دادند و با حذف مجوز در واقع ممنوعیت صید را برای گروهی که آگاهی دارند رقم زده‌ایم و راه همچنان برای افراد غیرمجاز باز است.


وی تصریح کرد: ارزش حیات وحش برای مردم ما قابل فهم نیست در حالی که در دنیا شکار را به عنوان منبعی برای تولید پول می‌بینند ما باید به گونه‌ای برخورد کنیم که ارزش وجود حیات وحش را مردم بر سر سفره‌شان حفظ کنند تا به جای آنکه فقط سازمان حفاظت از محیط زیست نهاد حمایت کننده باشند مردم از آن حراست کنند.



عامل نابودی حیات وحش شکار مجاز نیست/ شکار غیرمجاز عامل اصلی است

سپس اسرافیل شفیع زاده فعال توریسم شکار گفت: در دوره قبل مدیریت سازمان فعالان توریسم شکار متهم به مافیای شکار بودند.


فعال توریسم شکار گفت: خوشحالم که پرداختن به شکار منجر به درآمد‌های ارزی شده و به عنوان سیاست قابل دفاعی تلقی می‌شود که در کشورهای جهان پیشرو به اجرا در آمده است.


شفیع زاده گفت: حقیقت امر این است که ما مخالف جنبش‌های حمایت از حیوانات نیستیم بلکه برای گسترش فرهنگ همراه آنها نیز هستیم.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: حقیقت این است که باید بین کسانی که قانون مدارند و با مجوز سازمان محیط زیست مبادرت به شکار می‌کنند با کسانی که به طور غیرمجاز شرکت می‌کنند تفکیکی قائل شود.


شفیع زاده افزود: در گزارش ابتدای برنامه نیز به تخلفات افراد غیرمجاز پرداخته شد پس بهتر است این تفکیک را بین این دو  گروه قائل شویم و نیاز به این تفکیک نیز احساس می‌شود.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: بر اساس گزارش آقای کیخاه 357 مجوز شکار در سال 92 صادر شده که این تعداد پروانه شکار صادر شده خود گویای این است که عامل نابودی حیات وحش شکار مجاز نیست بلکه شکار غیرمجاز است.


شفیع زاده افزود: با اعمال مدیریت صحیح و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی ساکنین جوامع پیرامونی می‌توان آثار زیانبار را به حداقل رساند.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: توسعه شهرنشینی، بهره‌‌برداری از معادن، سد‌سازی، لوله‌کشی‌های گاز، اجرای پروژه‌های نفت و مراتع ظرفیت محدود همه و همه در تخریب محیط زیست نقش دارند.


شفیع زاده گفت: طبق گفته خانم ابتکار 9 برابر ظرفیت مراتع به محدود به چرای دام شده و حتی در پارک‌های ملی نیز دیده شده که دام‌ها در حال تردد است و اینها مشکلاتی است که ما داریم.


شفیع زاده از خانم ابتکار درخواست کرد به گروه مشاورینی متشکل از محیط‌بانان تشکیل دهد چرا که محیط‌بانان می‌توانند عوامل تخریب را آشکار سازند.



شکار و شکار شونده رابطه مستقیم با یکدیگر دارند

مجید نواییان فعال محیط زیست اظهار داشت: مستندسازان و فیلمسازان بیشتر به حیات وحش توجه کنند. وی افزود: شکار از زمانی که حیات به وجود آ‌مده وجود داشته است و شکار و شکار شونده رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.


نواییان با اشاره به اینکه وجود شکارچی برای بقای شکار شونده مفید است گفت: از دیرباز شکار در ایران مطرح بوده است ولی نباید گذاشت محیط زیست از شکار شوندگان خالی شود در صورتی که به بنده بها بدهند شیر ایرانی را احیا می‌کنند.


این فعال محیط زیست یادآور شد: سازمان شکاربانی یک عده شکارچی تشکیل داده است و ما برای حفظ حیات وحش در کنار محیط زیست هستیم.
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، MIRMOHAMADI
12-03-2014، 10:38 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-03-2014، 05:04 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
.
شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه‌ها از جمله چالش‌های حیات وحش است

احمد‌علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با تبریک روز جهانی حیات وحش گفت: حدود 1140 گونه جانوری در ایران شناسایی شده است که از این تعداد 197 پستاندار، 535 پرنده، 227 خزنده، 21 دوزیست و 160 ماهی شناسایی شده است.


معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اظهار داشت: 74 گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض هستند و شیر ایرانی و ببر مازندرانی منقرض شده‌اند؛ همچنین 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده است. وی تعداد 116 شهید و 124 جانباز را از جمله محیط‌بانانی دانست که در عرصه حفاظت از محیط زیست تلاش داشته‌اند. معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست افزود: حدود 264 محیط‌بانی در 17 میلیون هکتار داریم.


کیخا میانگین پروانه‌های صادر شده در سال 87 تا 92 را 405 پروانه اعلام کرد و افزود: امسال 305 پروانه شکار مجوز گرفته‌اند که 157 پروانه آن به صورت ویژه و برای توریسم داخلی و خارجی و 193 پروانه به صورت عادی و در مناطق خارج تحت مدیر سازمان بوده است.


معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به چالش‌های پیش روی حیات وحش اشاره کرد و تصریح کرد: شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه‌ها، توسعه ناسازگار با محیط زیست، خشکسالی و قاچاق از جمله چالش‌های حیات وحش است.


وی ادامه داد: در سال 92 در 9 ماهه اول حدود 1215 شکار غیرمجاز پستانداران، 300 زنده‌گیری و 5129 شکار غیرمجاز پرنده داشته‌ایم که در این رابطه نیز 608 سلاح غیرمجاز و 60 مورد سلاح جنگی به دست آمد.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: سیاست‌های حفاظتی کشور نتوانسته در بلند‌مدت موفق باشد.



کیخا: 20 تا 30 برابر مجوزها شکار غیرقانونی داریم/ امیری شریفی: نباید با خون حیوانات ارزآوری کنیم

اسرافیل شفیع‌زاده گفت: ایجاد قرق‌های اقتصادی یکی از سیاست‌هایی است که می‌تواند شرایط خوبی برای مشارکت مردم و جوامع محلی و در عین حال کاهش فشار به زیستگاه‌های محیطی ما باشد.


این فعال توریسم شکار با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد محدود کردن شکار راهکار معقولی نیست افزود: با استفاده از تجربیات بین‌المللی و مشارکت مردم می‌توانیم شکار قانونی را گسترش دهیم از 16 سال پیش گردشگران خارجی در این زمینه به ایران می‌آیند و برای شکار یک گونه قوچ کرمانی 12 هزار دلار به حساب دولت می‌ریزند.


در ادامه این مناظره کیخا گفت: مطلوب سازمان حفاظت از محیط زیست این است که بتوانیم حیات وحش خود را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم که بدون مشارکت مردم این اتفاق نمی‌افتد حتی تجربه نشان داده جاهایی که با بالاترین رده حفاظتی مانند پارک ملی گلستان انجام شده موفق نبوده‌ایم.


وی تصریح کرد: برخی می‌گویند از نظر دموکراسی شکار چیز پسندیده و خوبی نیست و ما فقط این حرفها را می‌شنویم چرا که ما باید به عنوان نماینده مردم به دنبال راه چاره‌ای باشیم حتی در برخی موارد اگر بخواهیم نگاه اقتصادی داشته باشیم برخی گردشگران حاضرند برای شکار یک قوچ لارستان صد هزار دلار بدهند.


این مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما در همه استان‌ها شرایط برای شکار مهیا نیست و تنها در 16 استان مجوز داده شده است ما باید در بلندمدت به سمت این برویم که در برخی مناطق پروانه شکار ندهیم اما از آن طرف می‌بینیم که 20 تا 30 برابر شکار قانونی تخلف صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد تقاضا دراین زمینه وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد.


وی ادامه داد: برخی معتقدند حضور شکارچی قانونی در منطقه به حفاظت آن کمک می‌کند و از آن طرف برخی معتفدند این گونه نیست.
در بخش دیگری از این مناظره شهرام امیری شریفی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات گفت: در این مناظره سمت و سوی صحبت‌ها به شدت منفعت‌طلبانه است خیلی متأسفم که هنوز مردم عدد 3 هزار میلیارد تومان یا 9 هزار میلیارد تومان را از یاد نبرده‌اند اما ما صحبت از 10 هزار دلار ارزآوری برای مملکت می‌کنیم که این ارز‌آوری با خون و گلوله است اگر این طور باشد قاچاق اسلحه و فحشا در جهان بسیار درآمدزا هستند اما باید حیطه اخلاق، فلسفه و شرع را نیز در نظر گرفت.


وی اضافه کرد: آیا ما خواهیم پذیرفت که ناموس مملکت به خاطر پول برود ما یوزپلنگ ایرانی را ناموس این مرز و بوم می‌دانیم گاهی اوقات هر کدام یک میلیون تومان هزینه می‌کنیم که بتوانیم برق چشم پلنگ را از 15 متری ببینیم. کشور ایران اندازه کل قاره اروپا پرنده دارد و اگر در مملکت باز شود آنقدر گردشگر می‌آید که نیازی به گلوله نداریم.


رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات با انتقاد از اینکه چرا باید با محیط‌بان به عنوان بلد راه برخورد کنیم افزود: همین محیط‌بان حقوقش 400 هزار تومان است که ممکن است به خطا برود.


ما باید در این حوزه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشیم و اصلاً بودجه سازمان محیط زیست با 10 هزار و 12 هزار دلار قابل مقایسه نیست و در عین حال باید دید چه کسی برای بقا یا پول در آوردن به ما مجوز داده که بکشیم چرا که اکنون محیط‌بانان در مقابل صدها هزار سلاح غیرمجاز باید بایستند.


نواییان استاد محیط زیست دانشگاه تهران در پاسخ به امیری شریفی گفت: شکار یعنی چیدن میوه رسیده طبیعت و اگر هلو و گیلاس را از درخت نچینیم کرم می‌زند در عین حال اگر کل (نوعی قوچ) پیر را نکشیم کل جوان نمی‌تواند جایگزین آن شود در تهران بیش از 150 میلیون طیور در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند.


وی ادامه داد: شما نمی‌توانید خیلی شیک در تهران پشت کامپیوتر بنشینید و برای بیابان تصمیم بگیرید بهره‌برداری عاقلانه از طبیعت می‌تواند به آ‌ن کمک کند همانطور که در زین‌باوه به دلیل تنوع زیاد شکار مجوز توریسم شکار می‌دهند.



اعمال محدودیت زمانی و مکانی برای شکار در اختیار شورای عالی حفاظت محیط زیست است

مجید نواییان فعال محیط زیست در ادامه بحث مناظره روش‌های موثر حفاظت از محیط زیست گفت: قوچ پیر و ضعیف باید شکار شود چرا که شکار باعث تعادل اکولوژی می‌شود.


نواییان به مدیریت غلط در تهران اشاره کرد و گفت: یک مدت سگ‌ها را کشتند و گربه‌ها زیاد شد اما بدانید که قانون جنگل درست است چرا که نه گربه زیاد می‌شود نه مار نه موش و نه حیوانات و چون چرخه و تعادل رعایت می شود و حالا به دلیل تغییرات اکولوژی که پلنگ و گرگ کم شده باید گونه پیر را سازمان شکار کند.


شفیع زاده در ادامه به 5 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: 10 هزار دلار صرفا برای یک گونه است.


دانه‌کار نیز افزود: باید حیات وحش را برای نسل آینده حفاظت کنیم.
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران حفاظت را در سه سطح عنوان کرد و گفت: حراست، استفاده غیر مصرفی و حفاظت به معنای مدیریت مصرف انسانی سه سطح حفاظت است.


دانه‌کار افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته است توازن را بین این سه سطح برقرار سازد. وی استفاده غیر مصرفی و پرنده‌نگری را شکلی از اقتصاد از ارزش افزوده به طبیعت دانست و گفت: تقاضا در سازمان ظرفیت‌سازی نشده است.


وی گفت: ما باید به ارزش اقتصادی در حیات وحش نگاه کنیم و تصمیمی که برای منع شکار مطرح شده با توجه به شناخت و وضع سازمان و حساسیت‌های زیست‌محیطی و تصمیم راهبردی درستی نیست چرا که امروز سازمان حرکت رو به جلو دارد و زمان انجام کار انفعالی نیست و سازمان باید راهبردی برای شکار و صید تدوین کند.


دانه‌کار افزود: در خیلی از گونه‌ها امکان حفاظت داریم و گونه‌هایی نیز که در حال انقراضند باید رفتار خاص آن را داشته باشیم. امیری شریفی نیز به تحلیل رسانه‌های زرق و برق دار اشاره کرد و گفت: عنوان شده که 5 میلیارد دلار امکان درآمد ارزی داریم در حالی که 116 هزار حیوان داریم و اگر همه را هم بکشیم یک پنجم این مقدار می‌شود که شگفت‌انگیز است.


امیری شریفی افزود: در بسیاری از کشورها توریسم طبیعت از حیوانات و طبیعت لذت می‌برد و برای شناسایی آنها می‌رود مثلا در آمریکا در کنار جاده‌ها گوزن‌ها رد می‌شوند اما مردم آنجا فقط به گوزن‌ها نگاه می‌کنند و به گوزن پفک نمی‌دهند اما در گلستان ما به آنها پفک می‌دهند.


رئیس انجمن دیده‌بانی حقوق حیوانات افزود: فرهنگ، امکانات، سلاح، لباس و شرایط محیط‌بانان ما متفاوت است و محیط‌بان بنزین ندارد که در موتور بریزد و دنبال متخلف برود و در این شرایط ما مجلات پر زرق و برقی را داریم که برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کند.


کیخا نیز به نظرات متفاوت ارائه شده اشاره کرد و اظهار خوشحالی کرد و افزود: خوشحالم که نظرات متفاوتی وجود دارد.


معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست رو به آقای دانه‌کار گفت: نباید برای همه گونه‌ها یک نسخه واحد پیچید چرا که مناطق مختلف سیاست‌های مختلفی را می‌طلبد.


کیخا گفت: خوشبختانه از وقتی که بنده و دوستان مدیریت را به دست گرفته‌ایم تلاشمان این بوده که تحت تاثیر احساسات قرار نگرفته و همه حرف‌ها را بشنویم و با همه ذی‌نفعان صحبت کنیم.


معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: اعمال محدودیت زمانی و مکانی دست شورای عالی حفاظت محیط زیست است و ما باید خوراک خوب آماده کنیم تا آنها تصمیم را بگیرند و امسال سال اولی بود و خیلی تلاش کردیم و تا حدودی یک خط اعتدالی نیز رعایت شد.


کیخا افزود: اولین مصوبه ایجاد دفاتر توسعه پایدار در همه وزارتخانه‌ها اعم از وزارت خارجه بود چرا که همه ارکان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حفاظت محیط زیست توسعه پایدار وجود ندارد و تغییر رویکردها نیز شروع شده است.



صدها هزار شکارچی غیر مجاز داریم/سازمان حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی کمی دارد

در ادامه برنامه مناظره که در خصوص حفاظت از حیات وحش برگزار شد مجید نواییان فعال محیط زیست با طرح پرسشی مبنی بر اینکه شکار برای چه افرادی تا 5 سال ممنوع می‌شود و در سالیان گذشته که 300 تا 400 پروانه برای شکارچیان صادر می‌شد چه افرادی این پروانه‌ها را دریافت می‌کردند؟


وی ادامه داد: بنده معتقدم که صدها هزار شکارچی غیرمجاز در سطح کشور داریم که سازمان حفاظت از محیط زیست باید با آنها برخورد کند.
نواییان با اشاره به اینکه شکارچی موجب حفظ حیات وحش می‌شود گفت: در حال حاضر تعداد یوزپلنگ آسیایی در کشور کم شده است و گونه‌های مختلف دیگر حیوانات نیز به همین شکل تعداد آنها رو به کاهش بوده آیا با آنکه مجوزی برای شکار این گونه‌ها داده نشده است باز هم انگشت اتهام باید به سمت شکارچی باشد که این افراد علت کمبود این گونه‌ها بوده‌اند.


این فعال محیط زیست یادآور شد: مطمئناً مشکلات زیست محیطی نیز در از بین رفتن گونه‌های مختلف حیات وحش تأثیرگذار بوده است و ما باید در این برنامه بر مدیریت حیات وحش تأکید داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست قدرت اجرایی کمی دارد گفت: در حال حاضر موازی‌کاری در سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و بنده اعلام می‌کنم که غرق شدگی هموطنان در دریا به خاطر تورهای ماهی‌گیری است که در دریا گذاشته می‌شود.


در ادامه این برنامه، شهرام امیری شفیعی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات در پاسخ یکی از بینندگان مبنی بر اینکه افرادی هستند که از طریق شکار زندگی خود را می‌چرخانند و چرا شکار را فقط منفعت‌طلبی می‌دانید گفت: در حال حاضر شکارچیان ما با اسلحه‌های قدیمی نسبت به شکار اقدام می‌کنند و اینکه در ایران کسی را نداریم که برای گذران زندگی خود چه کار کنند در صورتی هم که باشد ما تعهد می‌کنیم که تفنگ آن شکارچی را بخریم و خرج ارتزاق آن را تأمین کنیم.


در ادامه افشین دانه‌کار مدیر محیط زیست دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در سازمان حفاظت محیط زیست از تحقیقات دانشگاهیان استفاده می‌شود گفت: خیر، تنها در بعضی دوره‌ها همگرایی خوبی بوده و در دوره‌های فعلی این همگرایی علمی صورت نگرفته است.


در ادامه برنامه مناظره، اسرافیل شفیع‌زاده فعال توریسم شکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شکارچیان متخلف چگونه شناسایی می‌شوند گفت: خاستگاه‌های محیط‌بانی اطلاعات خوبی از این افراد دارند ولی ابزار لازم و حمایت‌های غذایی از آنها نمی‌شود.


احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز درباره پرسش یکی از بینندگان مبنی بر عدم صدور مجوز شکار تا 5 سال آینده اظهار داشت: استراتژی سازمان در دادن مجوز شکار در مدت معینی است و مطلوب ما حفظ حیات وحش است ما باید تمامی نقطه نظرات را بشنویم و سپس نتیجه‌گیری لازم را بگیریم.


مجید نواییان فعال محیط زیست نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شیر ایرانی را چگونه احیا می‌کنید گفت: نمونه شیر ایرانی در ایران وجود ندارد ولی می‌توان با خرید آن از هندوستان و روسیه این شیر ایرانی را احیا کرد.



شفیع‌زاده: شکارچی نیستم/ تنوع محیطی ایران را همواره بازگو کرده‌ام

در ادامه برنامه مناظره روش‌های مؤثر حفاظت از محیط زیست یکی از حاضران از آقای شفیع‌زاده پرسید دوست دارم بدانم که وقتی از دوربین به حیوان نگاه می‌کنید و شلیک می‌کنید چه احساسی دارید؟

شفیع‌زاده فعال توریسم شکار اظهار داشت: من دموکرات هستم و به آزادی آرا احترام می‌گذارم.


شفیع‌زاده گفت: من به تمام فعالیت‌های حیوان دوستانه ارج می‌نهم.
فعال توریسم شکار تصریح کرد: بنده شکارچی نیستم و تا به حال اسلحه به دست نگرفته‌ام اما افتخار می‌کنم که بنده و همکارانم در طی 15 سال به عنوان سفیران ایران در دنیا حاضر شدیم و پرچم جمهوری اسلامی را بالا برده‌ایم.


شفیع‌زاده تصریح کرد: ما تاکنون راجع به ایران، تمدن ایران، فرهنگ، برجستگی جامعه، مردم و تنوع محیطی ایران صحبت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: تأکیدی که بر سیاست‌های اقتصاد محور و شکار صورت گرفته به دلیل نیاز زمانه است.


در ادامه مناظره، یکی دیگر از حاضران گفت: ما باید به این قضیه فکر کنیم که حیات وحش را توسعه دهیم چرا که وقتی به یک چوپان 50 راس گوسفند می‌دهیم توقع داریم تعدادی بر گوسفندان اضافه شود اما چه اتفاقی افتاده که حیات وحش ما به اینجا رسیده است و ما باید این مسئله را آسیب‌شناسی کنیم.


این فرد ادامه داد: دلایل مختلفی وجود دارد اما باید همه فعالان محیط زیست بیایند و راهکاری مشخص کنند که محیط زیست زیاد شود و از آقای کیخا نیز تقاضا داریم که این جلسات را برگزار کنند.



ممنوعیت شکار تیر خلاص به محیط زیست است/ ایجاد قرق‌های اختصاصی بهترین راه‌حل شکار

در بخش دیگری از مناظره چالش‌های حفاظت از حیات وحش و برخورد با شکارهای غیرقانونی خبرنگاری از احمد‌رضا کیخا پرسید: خرید و فروش غیرمجاز برخی حیوانات به ویژه حیواناتی که نسل آنها در حال انقراض است در جاده فریدون‌کنار همچنان پابرجاست و سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا چه کاری انجام داده است.


کیخا در پاسخ گفت: یکی از چالش‌های حفاظت از حیات وحش کشور در منطقه فریدون‌کنار و شمال کشور است و این مسئله به شیوه سنتی از قدیم برای امرار معاش و استفاده مردم در این منطقه ایجاد شده است.
در همین راستا امسال جلساتی را تشکیل دادیم و همکاران ما برنامه 5ساله‌ای تدوین کردند.


وی اضافه کرد: مهمترین چالش ما دام‌های هوایی است که مانند توپ والیبال آنها را صید می‌کنند. آنقدر موضوع برای ما بزرگ بود که به راحتی قابل حل نبود و در همین راستا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (معصومه ابتکار) با استاندار و وزیر برای حل آن مکاتبه کرده است.


در بخش دیگری از این مناظره خبرنگار دیگری گفت: 90 درصد حیات وحش ما در 40 سال اخیر با تشکیل انجمن شکار از دست رفته در حالی که ما برای خودروها زوج و فرد اعلام می کنیم یا کارخانه‌ها را به دلیل آلودگی تعطیل می‌کنیم چگونه است که از کسی اجازه می‌گیریم که کدام زیستگاه ظرفیت مازاد دارد تا درآمد‌زایی گردشگری کنیم.


کیخا در پاسخ گفت: سازمان حفاظت محیط زیست دنبال این نیست که حیات وحش خود را نابود کند و امسال هم با مشاوره استان‌ها مجوز داده‌ایم. حتی اگر استانی گفته است که ظرفیت شکار ندارد پروانه نداده‌ایم و در صورت صدور مجوز به آمارهای حداقلی اکتفا کرده‌ایم.


وی ادامه داد: ما با مجموعه ذی‌نفعان و مخالفان و موافقانی روبرو هستیم و نمی‌توانیم همه مسائل را نادیده بگیریم بلکه در تصمیم‌گیری‌ها باید همه ذی‌نفعان از جمله شکارچیان دخیل باشند.


در ادامه این مناظره نجم‌الدین به عنوان یکی از فعالان حوزه حیات وحش و شکار در پاسخ به این خبرنگار گفت: ما در کشورمان چیزی حدود 2 تا 3 میلیون نفر شکار‌چی قانونمند داریم و معتقدیم منابع حیات وحش مانند جنگل تهدید‌شونده هستند و باید مدیریت شوند.


وی افزود: ممنوعیت شکار تیر خلاصی است که می‌توانید به محیط زیست بزنید. ما باید با همه شکار‌چی‌ها دوست باشیم و فقط محدودیت سنی قائل شویم. ما از نظر حفاظتی نمی‌گوییم فقیر هستیم. محیط‌بان‌های ما در زمان جنگ حتی ماشین نداشتند و پیاده از مناطق حفاظت می‌کردند و به نظر می‌رسد با آموزش همگانی موضوع حل می‌شود.


در ادامه این بخش یکی از فعالان حقوق حیوانات خطاب به احمد‌رضا کیخا گفت: شکار آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی بر جامعه داشته و عملا در اجتماع و خانواده با ترویج خشونت ناشی از شکار روبرو هستیم حتی گاهی در داخل پارک‌های شهری شکار‌بانان به مردم نشانه می‌روند و ارزش حقوق انسانی در مقابل این معضل کجاست؟ کیخا در پاسخ گفت: امسال چندین جلسه با علاقمندان به شکار گذاشتیم و سعی کردیم اقدامات ما با کمترین آسیب باشد حتی بحث غرق‌های اختصاصی را مطرح کردند که گفتیم طرح‌هایشان را بیاورند تا طبق قانون عمل کنیم. در عین حال سیاستگذاری‌های کلان دست افراد بزرگی است که ممکن است به فکر ایجاد بزرگراه، ساخت فرودگاه و یا ماشین‌های گرانقیمت باشند.



پای بابک زنجانی هم به مناظره محیط زیست باز شد/ توریسم شکار درآمد 12 هزار دلاری دارد

در ادامه برنامه مناظره حفاظت از حیات وحش ایران اسرافیل شفیع‌زاده فعال توریسم شکار و شهرام امیری شریفی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات به مناظره پرداخت. در ادامه شفیع‌زاده اظهار داشت: در مسیر قانونی مبادرت به ورود شکارچیان جهان برای شکار در ایران می‌کنیم.


وی ادامه داد: اطلاق مافیای شکار که توسط معاون سابق سازمان حفاظت از محیط زیست باب شده است یک اقدام عامدانه است چرا که فعالیت ما منشأ مهمی برای ورود مبالغ ارزی به کشور است.


شریفی در پاسخ به اظهارات شفیع‌زاده اظهار داشت: در منفعت‌طلبی شکارچیان هیچ شکی نیست و این افراد به شکل ویژه‌خوارانه‌ای به سمت کشتن حیوانات و تخریب محیط زیست می‌روند.


وی ادامه داد: در کشورهای متمدنی که مثال آنها را می‌زنیم برای یک شکار غیرقانونی سه هلیکوپتر به پرواز در می‌آید ما نیز از آن حیوان و شکار سهم خود را باید داشته باشیم.


در ادامه شفیع‌زاده فعال توریسم شکار افزود: ما مبلغ شکار قانون‌مدار در کشور هستیم شکارچیان داخلی و خارجی مطابق آیین‌نامه و ضوابط قانونی فعلی کشور اقدام می‌کند.


وی ادامه داد: بنده بابک زنجانی نیستم و اهل هیچ گونه زد و بندی نمی‌باشم در دنیا بازاریابی کرده‌ایم و گونه‌های مهمی را از حیوانات ایران معرفی کرده‌ایم در حال حاضر سه گونه لارستانی در آمریکا یکصد هزار دلار فروخته شده است.


این فعال توریسم خاطرنشان کرد: منابع درآمدی بیکرانه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد که فرصت ورود ارز خارجی به داخل کشور است.


شفیع‌زاده گفت: در حال حاضر بزرگترین دغدغه کشور ایجاد فرصت‌های جدید شغلی است و ما نیز به درآمدهای ارزی نیازمندیم.


وی یادآور شد: توریسم شکار یک اقدام قانونی است و باید آن را توسعه دهیم.


در ادامه شهرام امیری شفیعی رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات خاطرنشان کرد: ویژه‌خواری شما وقتی بود که حیات وحش را قصد داریم از بین ببریم و درآمد 12 هزار دلاری کسب کنیم در صورتی که پول کسب نمی‌شود.


در پاسخ به اظهارات شریفی، شفیع‌زاده بیان داشت: این پول 12 هزار دلار یک راست به خزانه دولت می‌رود و از این طریق ارز خارجی وارد کشور می‌شود.



شفیع‌زاده: اکوتوریسم اساس توسعه اقتصاد گردشگری است/شریفی: ما با مجوز شکار توریسم می‌آوریم بدون آنکه کشته داشته باشیم


اسرافیل شفیع‌زاده در ادامه مناظره دو نفره برنامه مناظره با موضوع روش های موثر حفاظت محیط زیست خطاب به امیری شریفی گفت: شما خلط مبحث می‌کنید و یک قیاس توهین‌آمیز گفتید و شکارچیان را با تبهکاران و مفسدان مرتبط دانستید.


شفیع‌زاده گفت: شما در جایگاه اظهار‌نظر نیستید و نباید از دایره عدد و فرد خارج شوید چرا که سازمان مسئول به ما پروانه می‌دهد و ما ارز خارجی وارد می‌کنیم و منابع ارزی را در کشور توزیع می‌کنیم.


امیری شریفی گفت: شما از زنجانی نام بردید که اینجا نیستند.


شفیع‌زاده در ادامه گفت: ما مافیا نیستیم بلکه خادم مردم هستیم و پرچم ایران را در دست داریم.


امیری شریفی در پاسخ گفت: رفتار معرفی می‌کند که ما چه هستیم و ما فقط خواسته‌مان این است که می‌خواهیم مجوز شکار نیز به ما داده شود و ما با آن مجوز ارز وارد کشور کنیم.


شفیع زاده در ادامه مناظره خطاب به امیری شریفی گفت: من 9 ماه از سال را در کوه هستم و با محیط‌بانان مناطق و مردم محلی در تماسم و شما می‌توانید با تماس با این افراد از میزان کمک‌هایی که به این مناطق می‌شود مطلع شوید.


حیدری مجری برنامه مناظره جو حاکم را آرام کرد و گفت: منظور آقای امیری شریفی در این است که اینها نیز می توانند گردشگران را بیاورند و آنها حیوانات را ببینند و از آنها لذت ببرند.


امیری شریفی ادامه داد: ما هم به طبیعت می‌رویم. هیچ چیز جا نمی‌گذاریم و هیچ چیز هم همراه خود نمی‌آوریم. جز عکس‌ها و تصاویری که ثبت می‌کنیم.


شفیع‌زاده افزود: من دبیر کمیته طبیعت‌گردی هستم و مفهوم طبیعت‌گردی را می‌دانم اما حقیقت ناب این است که ما باید از فرصت‌های اقتصادی موجود در دنیا بهره ببریم و بدانیم چگونه از فرصت‌های جدید برای ایجاد شغل هرچند کوتاه استفاده کنیم.


امیری شریفی در پاسخ به شفیع‌زاده گفت: اطلاعات شما غلط است.


شفیع‌زاده گفت: شما سند مربوط به اوت سال 2002 را تکذیب می‌کنید.
امیری شریفی پاسخ داد: من این سند را تکذیب نمی‌کنم اما شما برعکس آن را می‌گویید؛ جامعه محلی از خونریزی بدش می‌آید.


شفیع‌زاده گفت: بحث خونریزی احساساتی است.


امیری شریفی پاسخ داد: شما چرا خودتان را سند مردم قرار می‌دهید.
شفیع‌زاده گفت: من با توجه به حضورم ارتباط‌های بین‌المللی، سوابق کاری صحبت می‌کنم.


امیری شریفی پاسخ داد: من هم در کیفم تمام کارت‌های عضویت در سازمان‌های حمایت از محیط زیست و ... را دارم.


امیری شریفی ادامه داد: این دوستان می‌خواهند بگویند که به ما سود برسد و به بقیه نرسد. چرا که ما می‌خواهیم سود باشد و ایران و ایرانی سربلند باشد.


شفیع‌‌زاده افزود: ما هم احترام قائل هستیم اما اشکال این است که همه را با هم مخلوط می کنیم و باید شکارچی قانونمند از متخلف را جدا کرد.


امیری شریفی پاسخ داد: باید ما نیز در مجوز کشتار سهیم شویم بدون آنکه کشته داشته باشیم توریسم می‌آوریم.


شفیع‌زاده اظهار داشت: ما صد در صد حمایت می‌کنیم و خطاب به خانم ابتکار گفت: چشم را پاک کنید، گوش را شنوا و به مشاوران پیرامونتان اعتماد صد در صد نکنید و به محیط‌بانان اعتماد کنید و با آنها کمیته مشورتی تشکیل دهید.


شفیع‌زاده تصریح کرد: اکوتوریسم اساس توسعه اقتصاد گردشگری است.


امیری شریفی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه 8 سال جایی در سازمان نداشته‌ایم و الان که راه باز شده و ما مسئول این دیدگاه را خانم ابتکار می‌دانیم امیدواریم این روشنگری باقی بماند و ما با ایده علمی و سند‌هایی که داریم بتوانیم وارد شویم.


شفیع‌زاده به اعمال ممنوعیت‌های 5 ساله و نهایتا 336 پروانه‌ای که صادر نشد اشاره کرد و گفت: وقتی ما این مطالب را جست‌وجو کردیم عنوان شد که یک جو رسانه‌ای وجود دارد که نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.


امیری شریفی در پاسخ به حیدری مجری برنامه مناظره در مورد اینکه چگونه می‌توان بدون شکار گردشگر آورد گفت: ما آدم‌های احساساتی‌ای هستیم که برنامه پلنگ صورتی را می‌بینیم. ما جای جای طبیعت می‌رویم، حیوانات را می‌بینیم و هزینه می‌کنیم و هزینه‌اش در جیب جوامع محلی می‌رود و اگر در مملکت باز شود به عنوان یک ایرانی با افتخار طبیعت و حیوانات خود را معرفی می‌کنیم.


وی افزود: اگر پول نیاز است توریسم وارد شود اما ما دو مشکل داریم چرا که شکار را کوچک می‌بینیم و تخریب محیط را زیاد و ما این دو مشکل را با هم می‌بینیم و اینجا صحبت راجع به شکار است و راجع به تخریب محیط زیست باید برنامه‌ دیگری اجرا شود.



برداشت از:
کد:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921216000687
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، MIRMOHAMADI ، mehran ، Theovihoojeta
12-03-2014، 11:16 AM,
#3
RE: مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
[تصویر:  1394683049.jpg]
شرکت کنندگان در مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش

[تصویر:  1394688448.jpg]
افشین دانه‌کار، مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران / شهرام امیری شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات

[تصویر:  1394629321.jpg]
میهمانان برنامه

[تصویر:  1394691856.jpg]
مجید نوائیان (دکترای فیزیولوژی جانوری) فعال محیط زیست

[تصویر:  1394644139.jpg]
احمد علی‌کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست / اسرافیل شفیع زاده، فعال توریسم شکار

[تصویر:  1394640259.jpg]
مجری برنامه

[تصویر:  1394616012.jpg]
مناظره دو نفره اسرافیل شفیع زاده و شهرام امیری شریفی

[تصویر:  1394662616.jpg]
اسرافیل شفیع زاده و شهرام امیری شریفی

[تصویر:  1394679596.jpg]
اسرافیل شفیع زاده و شهرام امیری شریفی

[تصویر:  1394692047.jpg]
اسرافیل شفیع زاده و شهرام امیری شریفی
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، Am!r ، MIRMOHAMADI ، mehran ، Theovihoojeta


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خانه را به تابوت حیات وحش تبدیل نکنیم mehran 0 1,667 28-09-2019، 08:26 PM
آخرین ارسال: mehran
  دشمنی با حیات وحش از کجا می‌آید؟ AlirezA M 0 1,658 21-09-2019، 07:12 PM
آخرین ارسال: AlirezA M
  عامل کشتار حیات وحش خوی از طریق یک عکس، شناسایی و بازداشت شد behnam 0 4,329 03-01-2015، 10:01 PM
آخرین ارسال: behnam
  عاملین قتل عام حیات وحش تهران دستگیر شدند behnam 0 3,481 06-09-2014، 08:56 PM
آخرین ارسال: behnam
  یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در منطقه حفاظت شده ارسباران تلف شد behnam 0 4,530 06-09-2014، 08:47 PM
آخرین ارسال: behnam
  ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت behnam 0 3,971 27-07-2014، 12:27 PM
آخرین ارسال: behnam
  عامل کشتار یک قوچ وحشی در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دستگیر شد behnam 0 4,069 20-05-2014، 01:50 PM
آخرین ارسال: behnam
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,760 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر P@RSA 0 3,307 09-03-2014، 08:31 AM
آخرین ارسال: P@RSA
new2 گزارشی نگران کننده از وضعیت تاسف بار حیات وحش در استان خراسان رضوی shervin 2 5,526 07-03-2014، 12:36 AM
آخرین ارسال: MIRMOHAMADI



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان