امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در بروز گسترده یک سلاح پارک بان و ضرب ملی محیط تخلفات خلع دز شتم

ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز
09-03-2014، 08:23 AM,
#1
ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز
ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان و بروز تخلفات گسترده در پارک ملی دز


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش منابع آگاه و فعالان محیط زیست خوزستان گروهی از متخلفین در اراضی ملی حاشیه روستای صدرالذکر برخلاف قانون اقدام به تصرف بخشی از زمین های داخل پارک ملی دز نموده اند.


در تاریخ ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ زمانیکه محیط بانان جهت خلع ید این زمین از متصرفین وارد عمل می شون، خانواده متخلف که دامدار و کشاورز می باشند با چوب و چماق به محیط بانان حمله ور می شوند. متخلفین یکی از محیط بانان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده، اسلحه کلاشینکف سازمانی وی را از او گرفته و وی را خلع سلاح می نمایند.


این خانواده متخلف چندین ساعت پس از پایان درگیری از ترس دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی به جرم خلع سلاح مامور دولت، اسلحه محیط بان را به پاسگاه محیط بانی میانرود تحویل می دهند.


با وجود جرم سنگین خلع سلاح مامور دولت و شدت جراحات وارده به محیط بان از جمله شکستگی دست وی از ناحیه انگشت و کبودی های متعدد در نقاط مختلف بدن این محیط بان، متاسفانه این موضوع از سوی اداره محیط زیست پارک ملی دز مورد پیگری قضایی قرار نگرفته است و اطلاعات دریافتی حاکیست که موضوع این درگیری و خلع سلاح محیط بان حتی به مقامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز گزارش نشده است.


بطور حتم حتی اگر این موضوع به صورت عشایری و ریش سفیدی حل و فصل شده باشد، عدم گزارش این حادثه به مقامات مافوق بسیار شبهه برانگیز بوده و همچنین عدم پیگیری حقوقی و قضایی پرونده و اهمال در تعقیب عاملین ضرب و شتم و خلع سلاح محیط بان، منجر به ضعیف شدن موضع یگان محیط زیست در برخورد با متخلفان و در آینده موجب بروز تخلفات بزرگتر و حملات شدیدتری از سوی متجاوزین به محیط بانان خواهد شد.




حصارکشی و تصرف اراضی پارک ملی دز با هماهنگی یکی از نیروهای محیط زیست


در اقدام غیرقانونی دیگری قطعه زمینی در حاشیه روستای دیلم سفلی که جزو محدوده پارک ملی دز محسوب می شود به تازگی پرچین گذاری شده و تعداد زیادی دام اهلی در آن نگهداری می شوند.


در پرس و جویی که از دامدار متخلف صورت گرفته است وی عنوان نموده است که: من با یکی از پرسنل اداره محیط زیست پارک ملی دز هماهنگ کردم و ایشان اجازه حصاربندی و نگهداری دام در این محل را صادر نموده اند.



این در حالی است که محل حصاربندی و نگهداری دام های اهلی در حاشیه نزدیکترین روستا به پاسگاه محیط بانی میانرود میباشد.



اجازه واگذاری یا تغییر کاربری اراضی ملی به هیچ عنوان جزو اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست نبوده و اقدام پرسنل اداره محیط زیست پارک ملی دز در این مورد کاملا غیرقانونی بوده است. 



بطور حتم ادامه این روند باعث ایجاد شبهه برای متصرف غیرقانونی شده و وی پس از چند سال ادعای مالکیت اراضی مذکور را نموده و خلع ید آن در آینده بسیار سخت و چه بسا همراه با ایجاد تنش و درگیری در منطقه می باشد.




احداث غیرقانونی حوضچه پرورش ماهی در اراضی ملی توسط یکی از نیروهای محیط زیست


همچنین در اقدام غیرقانونی دیگری یکی از پرسنل اداره محیط زیست پارک ملی دز بدون اخذ هرگونه مجوز و پروانه بهره برداری از مدیریت جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی استان خوزستان، در اراضی ملی حاشیه روستای بنه علوان شهر میانرود در نزدیکی سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد میانرود اقدام به احداث یک حوضچه پرورش ماهی نموده است.


مدیران اداره محیط زیست پارک ملی دز تاکنون واکنشی در مقابل این عمل خلاف قانون که توسط یکی از نیروهای اداره تحت مدیریت آنها (همان فردی که اجازه حصارکشی و نگهداری دامهای اهلی فوق الذکر را صادر نموده است) صورت گرفته، نشان نداده اند.


این درحالیست که کوچکترین اقدامات و تعرض دامداران روستاهای اطراف پارک ملی دز به حریم جنگل، به اداره محیط زیست انعکاس یافته و با برخورد قانونی این اداره مواجه میشود. جای سوال است که چرا احداث غیرقانونی این حوضچه پرورش ماهی در داخل اراضی پارک ملی آنهم توسط یکی از نیروهای اداره پارک ملی دز تاکنون با سکوت مسئولین این پارک همراه بوده است؟




برداشت غیرقانونی شن و ماسه از اراضی جنگلی پارک ملی دز


همچنین طبق گزارشات دریافتی، شهرداری میانرود اقدام به برداشت شن و کوپال از حاشیه جنگل دز نموده که ادامه این اقدام مخرب، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه وارد خواهد آورد.


گزارش ها حاکیست که حجم عظیمی شن از طبیعت جنگل دز خارج و در مسیر ورودی شهر میانرود در مکانی دپو شده است.


این اقدام نیز با سکوت کامل مسئولان اداره محیط زیست پارک ملی دز همراه بوده و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 



با توجه به بروز مواردی همچون ضرب و شتم و خلع سلاح یک محیط بان توسط متخلفین، احداث غیرقانونی حوضچه پرورش ماهی توسط یکی از پرسنل محیط زیست در اراضی ملی، حصاربندی و تصرف اراضی پارک ملی دز و برداشت غیرقانونی شن و ماسه از جنگل این پارک که تمامی این اقدامات با سکوت یا برخورد منفعلانه مسئولان پارک ملی دز همراه بوده است، از مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تقاضا داریم با ارسال هیات کارشناسی به منطقه، نسبت به بررسی تخلفات مذکور اقدام نموده و ضمن برخورد قانونی با متخلفین از وقوع یا ادامه تخریب و تصرف اراضی این پارک ملی و تعرض به محیط بانان جلوگیری نمایند.


دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
iew.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، Neda Ariania ، Am!r


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ آسیایی نر و ماده به پارک پردیسان تهران منتقل شدند behnam 0 4,177 04-12-2014، 05:49 PM
آخرین ارسال: behnam
  پس از گذشت سال ها یک یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی گلستان مشاهده شد behnam 0 4,155 14-10-2014، 09:38 AM
آخرین ارسال: behnam
  جدال 10 دقیقه‌ای محیط بان با خرس قهوه‌ای behnam 0 3,440 14-09-2014، 06:06 PM
آخرین ارسال: behnam
  از یک یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر تصویربرداری شد behnam 0 3,668 12-07-2014، 12:44 PM
آخرین ارسال: behnam
  کشف لاشه یک پلنگ ایرانی در پارک ملی گلستان behnam 0 3,863 24-04-2014، 08:26 AM
آخرین ارسال: behnam
  یک توله خرس قهوه ای پس از زنده گیری، در پاسگاه پارک ملی بمو مفقود شد! behnam 0 4,342 16-04-2014، 05:13 PM
آخرین ارسال: behnam
  « پایتخت ۳ » پای درد دل محیط بانان نشست Neda Ariania 0 3,435 06-04-2014، 06:49 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,760 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  ادای دین «پایتخت» به محیط زیست Neda Ariania 0 2,796 06-04-2014، 06:28 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  رئیس جمهور در پیام نوروزی: در سال جدید تلاش کنیم به محیط زیست‌مان توجه کنیم behnam 0 3,760 26-03-2014، 09:04 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان