امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
حفاظت دوباره کوه گرفت بافق منطقه شده تخریب اوج

تخریب منطقه حفاظت شده کوه بافق دوباره اوج گرفت
12-02-2014، 09:32 AM,
#1
تخریب منطقه حفاظت شده کوه بافق دوباره اوج گرفت
تخریب منطقه حفاظت شده کوه بافق دوباره اوج گرفت


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: گزارش های واصله از استان یزد حاکی از آنست که طی روزهای گذشته که عملیات ساخت جاده گزو در منطقه حفاظت شده کوه بافق شدت گرفته و تلاش راهسازان برای تکمیل این جاده به اوج خود رسیده است.

جاده ای که از قلب امن ترین نقطه در منطقه حفاظت شده کوه بافق می گذرد (معروف به جاده گزو) و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان یزد متصل کند. می توان گفت که احداث این جاده یکی از بزرگترین فجایع محیط زیستی کشور را رقم خواهد زد.



جاده ای که همزمان سرمایه های مادی و طبیعی کشور را از بین می برد


جاده ای که هم اکنون در ساخت است نه تنها به علت وجود گردنه‌های متعدد و صعب العبور و خطر ریزش کوه، از لحاظ فنی گزینه مناسبی نیست، هزینه های بالایی نیز به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادی است.


[تصویر:  1392245030.jpg]


گزارش ها حاکی از آنست که با هر نوبت بارش بارن، این جاده کاملا نشست کرده و پس از بروز سرما و یخبندان، ریزش کوه منجر به مسدود شدن جاده می شود. بنابراین عملا احداث یک جاده خاکی به عنوان جاده روستایی امکانپذیر نبوده و تاکنون نیز میلیاردها تومان سرمایه را به باد فنا داده است.


همانطور که در تصاویر مشخص است پس از سرمای هوا و بارش های اخیر، بخش زیادی از شنهای تخلیه شده در سطح جاده، شسته شده و ریزش سنگ منجر به تخریب و مسدود شدن بستر جاده گردیده است.


[تصویر:  1392241356.jpg]




هدف نهایی، احداث بزرگراه در منطقه حفاظت شده



متاسفانه گزارش ها حاکی از آن است با وجود اینکه هنوز تصمیم به انجام روکش آسفالت جاده گزو از سوی مقامات استانی اعلام نشده است اما هدف اصلی از احداث این جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلکه در نهایت احداث بزرگراه بافق – کوهبنان از طریق همین جاده است.


حجم عملیات عمرانی، نوع زیرسازی جاده، اصلاح شیب و پیچ ها بسیار گسترده تر از ساخت یک جاده خاکی برای دسترسی روستایی است و نهایتا این جاده آسفالت خواهد شد.


[تصویر:  1392203028.jpg]




جاده سیروس آباد مسیری ایمن، کم هزینه و کم آسیب به عنوان مسیر جایگزین


دسترسی مناسب و داشتن جاده ای ایمن حق مردم این منطقه از کشور است. به همین دلیل مسیر جایگزین بسیار مناسبی به نام جاده سیروس آباد از سوی کارشناسان پیشنهاد شده است که علاوه بر اینکه با احداث آن آسیب بسیار کمی به منطقه وارد می شود به لحاظ فنی نیز گزینه بسیار مناسب تری نسبت به مسیر فعلی (جاده گزو) است و به دلیل مسطح بودن، ساخت مسیر جدید هزینه بسیار کمتری نیز در بر دارد.


ضمن اینکه برای احداث بزرگراه بافق- کوهبنان در آینده نیز، تعریض جاده سیروس آباد و ساخت بزرگراه در مسیر جایگزین مشکلی به وجود نخواهد آمد اما جاده گزو از منطقه حفاظت شده عبور می کند و تعریض آن برای احداث بزرگراه، مجددا مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت.


[تصویر:  1392230577.jpg]




موافقت مردم محلی و سازمان انرژی اتمی با مسیر جایگزین


تنها مانعی که برای ساخت جاده جایگزین وجود داشت این بود که جاده سیروس آباد از اراضی متعلق به سازمان انرژی اتمی عبور می کند و این سازمان با احداث جاده مخالف بود.


در جریان بازدیدی که با حضور نماینده تام الاختیار سازمان انرژی اتمی و مقامات محلی از مسیر جایگزین به عمل آمده است، نماینده تام الاختیار سازمان انرژی اتمی با اصلاحاتی جزئی با احداث جاده در مسیر سیروس آباد بصورت رسمی و کتبی موافقت نمود و این موافقت به مسئولین استانی نیز اعلام شده است.


نتیجه تحقیقاتی که با کمک دانشگاه یزد و با توزیع پرسشنامه در میان مردم محلی صورت گرفته است نشان می دهد که مردم منطقه تنها خواستار یک مسیر دسترسی مناسب بوده و نیز با احداث مسیر جایگزین (جاده سیروس آباد) موافق هستند و هیچ اصراری به احداث جاده گزو و عبور آن از منطقه حفاظت شده ندارند.


[تصویر:  1392227469.jpg]




استانداری جلوی هدر رفت سرمایه و تخریب منابع ملی را بگیرد


با وجود اعلام موافقت رسمی سازمان انرژی اتمی با مسیر جایگزین و علی رقم توافق مردم محلی، تاکنون مسئولان استانی علی الخصوص استانداری یزد اقدامی درخصوص توقف تخریب و احداث جاده پرهزینه و بیهوده گزو و انتقال تجهیزات راهسازی به مسیر جایگزین صورت نداده اند.


در صورت تکمیل و بهره برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را بطور کامل از بین خواهد برد.

_______________
برداشت از: iew.ir
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، shervin ، Am!r ، behnam
12-02-2014، 11:28 AM,
#2
RE: تخریب منطقه حفاظت شده کوه بافق دوباره اوج گرفت
(12-02-2014، 09:32 AM)Neda Ariania نوشته است: در صورت تکمیل و بهره برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را بطور کامل از بین خواهد برد.

سلام

ای کاش که بجای این کارهای نمایشی مثل انداختن عکس یوزپلنگ روی لباس بازیکنان تیم ملی، واقعا به فکر این گونه در حال انقراض بودن.

جالب اینه که الان دعوای شدیدی هست توی رسانه سر اینکه کی اولین بار ایده انداختن عکس یوزپلنگ آسیایی رو روی لباس بازیکنان ما داد؟ 

واقعاً دلم می خواد بدونم کی بوده و چه قصدی از اینکار داشته؟ وقتی خود اصل ماجرا بهش توجهی نمی شه و اصلاً براشون مهم نیست که این جانور داره نابود می شه، دیگه چه فرقی می کنه چه کسی این ایده رو داده؟ اصلاً این ایده حالا مگه چی هست؟ جز یه نمایش مسخره!!!

بابا اصل ماجرا رو بچسبید!

می خواید بگید خیلی به فکر یوز آسیایی هستید؟ خب این میدان عمل. انداختن یه طرح بی رنگ و رو روی لباس فوتبالیست ها که نشد اقدام حمایتی!

سپاس
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، Neda Ariania ، Am!r


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در منطقه حفاظت شده ارسباران تلف شد behnam 0 4,616 06-09-2014، 08:47 PM
آخرین ارسال: behnam
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,834 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
new1 مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش Neda Ariania 2 5,290 12-03-2014، 11:16 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر P@RSA 0 3,373 09-03-2014، 08:31 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  دو محیطبان منطقه «قرخود» روانه بیمارستان شدند behnam 0 3,094 04-03-2014، 08:52 PM
آخرین ارسال: behnam
  حیوانات وحشی منطقه جاسب به علوفه و کمک مردم نیازدارند P@RSA 0 3,417 08-02-2014، 10:44 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  تجمع دوستداران طبیعت در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست Neda Ariania 1 4,245 22-01-2014، 10:25 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  پلنگ زخمی با تزریق داروی بیهوشی برای همیشه آرام گرفت Neda Ariania 0 3,412 14-01-2014، 08:36 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان