امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
کهربا amber

کهربا / Amber
31-01-2014، 12:47 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 01-02-2014، 01:44 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
کهربا / Amber
اسامی عمومی:  Amber   ( کهربا )   

کلمه انگلیسی amber از واژه عربی "عنبر" ، واژه لاتین میانه "ambar" و واژه فرانسوی میانه "ambre" گرفته شده است. یونانیان به این سنگ، لقب "سنگ برق" داده اند، چرا که با عمل سایش، می توان در آن الکتریسته ساکن ایجاد کرد که باعث خاصیت مغناطیسی در سنگ می شود. به همین دلیل در زبان فارسی به آن "کهربا" می گویند به معنی رباینده کاه که این هم ناشی از همان خاصیت مغناطیسی بعد از عمل مالش سنگ است. در افسانه ها آن را "اشک وال ها" نامیده اند و همچنین دیگر لقب این سنگ "طلای دریاها" ست.  سنگ چشم، طلای بالتیک، الکترون، سنگ مایع، سنگ خورشید یا سنگ خورشیدی و سنگ شمال، دیگر اسامی این سنگ هستند.

[تصویر:  1391164958.jpg]
کهربا / Amber   (کهربای بالتیک با مورچه ای که در آن به دام افتاده است.)


منشاء: می توان این سنگ ها را در بخش های مختلف شمال اروپا در سواحل شنی و در آب های شور بصورت شناور یافت. همچنین در طبقات تشکیل شده در دوران سوم زمین شناسی (الیگوسن Oligocene) در ناحیه دریای بالتیک موسوم به زمین های آبی و در عمق 50 متری علاوه بر صمغ های فسیل شده، حتی فسیل درختان کاج مخروطی نیز فراوانند. غیر ازاین، آمریکا، رومانی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، روسیه، برمه، چین، مکزیک و جمهوری دومینیکن دارای معادن کهربا هستند. بزرگ ترین معدن کهربا در روسیه واقع شده است.

مشخصات کلی:
سنگ کهربا از عهد باستان تا کنون بخاطر زیبایی طبیعی اش مورد توجه بوده و به عنوان یک سنگ قیمتی شناخته می شده است. البته علاوه بر اینکه کهربا بعنوان جواهری زینتی مورد استفاده قرار می گیرد، از دیرباز در طب سنتی هم جایگاهی داشته و همچنین در عطرسازی هم از آن استفاده می شود. این سنگ ها بسیار سبک هستند و در آب های شور، شناور باقی می مانند. چنانچه آنها را بمالید، بوی صمغ از آنها استشمام می شود. کهربا در رنگ های مختلفی از سفید و لیمویی کمرنگ و کِرِم تا زرد و نارنجی و قرمز (معروف به کهربای گیلاسی) و قهوه ای و آبی و خاکستری و سبز و سیاه وجود دارد. کهرباهای سبز و آبی کم یاب ترند و کهرباهایی که چند رنگ هستند هم به دلیل اینکه ندرتاً یافت می شوند، ارزش بیشتری دارند. بسیاری از کهرباهای گران قیمت (برعکس کهرباهای معمولی ابری و مات) شفاف هستند.  کهرباهای مات حاوی تعداد زیادی حباب هستند و به آنها کهربای استخوانی می گویند. اما کهربای آبی که از نادرترین انواع کهرباست متعلق به جمهوری دومینیکن است. سالانه تنها حدود 100 کیلوگرم از این سنگ استخراج می شود که همین امر، آن را ارزشمند و گران بها کرده است.

ساختار:
کهربا در حقیقت صمغ فسیل شده درختان کاج مخروطی است که طی میلیون ها سال چنان سخت شده که از آن با عنوان سنگ یاد می شود و چون منشاء گیاهی دارد، در گروه سنگ های اُرگانیک قرار می گیرد. اما چگونه بوجود می آید؟ پلیمریزاسیون مولکولی ناشی از فشار بالا و دمای تولید شده از رسوبات پوشاننده، ابتدا صمغ را به کوپال تبدیل می کند و در نهایت، گرما و فشار مداوم، هیدروکربن های موجود در کوپال را بیرون می کشد و کهربا شکل می گیرد. کهربا ترکیب تامتجانسی دارد و از چندین ماده صمغی تشکیل شده که کم و بیش در الکل، اتر و کلروفرم محلول اند. درختان زیادی هستند که صمغ تولید می کنند اما ابتدا باید صمغ در برابر پوسیدگی مقاوم شود. در اکثر موارد، صمغ های خارج شده بوسیله عوامل فیزیکی و بیولوژیکی فاسد می شوند و از بین می روند. قرار گرفتن صمغ در معرض نور خورشید، باران و دمای زیاد باعث از هم پاشیدن آن می شود و البته میکروارگانیسم هایی مثل باکتری ها و قارچ ها هم به روند تخریب صمغ کمک می کنند. برای اینکه صمغ آنقدر زنده بماند تا به کهربا تبدیل شود، باید بتواند در برابر چنین نیروهایی مقاومت کند و یا تحت شرایطی بوجود آید که این عوامل در آن شرایط دخیل نباشند. اغلب سنگ های کهربا، عمری 30 تا 90 میلیون ساله دارند اما قدیمی ترین کهربای استخراج شده، متعلق به دوره کربنیفر فوقانی ( 320 میلیون سال پیش ) است. در عین حال، وفور کهربا به اوائل دوره کرتاسه (150 میلیون سال پیش) برمی گردد. از آنجایی که این سنگ در ابتدا صمغی نرم و چسبناک بوده، می توان گاهی جانوران و گیاهانی را که میلیون ها سال قبل در آن به دام افتاده اند، دید. ذکر این نکته قابل توجه است که بیش از 1000 نوع حشره منقرض شده در کهربا شناسایی شده اند. جالب است بدانید که هر چه کهربا ناپاک تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می کند. سختی کهربا در مناطق مختلف، متفاوت است. آنها که جوان ترند، نرم ترند و آنها که مدت طولانی در زیر خاک مدفون بوده اند، ساختار سخت تری دارند. اما کهربا درکل، بسیار نرم و شکننده است. اسیدها، عطرها و مواد شیمیایی از جمله صابون و مواد شوینده، کهربا را خراب می کنند. آب داغ و حرارت زیاد هم آن را از بین می برد.  

وزن مخصوص:
   بین 1.03 تا 1.10 است.   

خواص: آرامش بخش است و استفاده از آن در طول مراقبت های پس از عمل جراحی به همین علت توصیه می شود. کهربا شخص را به معرفت درونیش هدایت می کند. زمانی که با دیگر کریستال های طلایی رنگ ترکیب شود، آنقدر قدرت پیدا می کند که باعث بهبود وضعیت مالی دارنده اش می شود. این سنگ به دارنده اش کمک می کند تا از توانایی ها و استعدادهای ذاتی اش استفاده کند و باعث بهبود رفاه زندگی شخص می شود. کهربا کارکرد غدد را بهبود می بخشد. این سنگ قادر است با آزاد کردن انرژی های منفی شخص، ذهن را پاک و استرس را که یکی از مشکلات شایع جامعه امروز است، از دارنده اش دور کند و به این شکل باعث ایجاد تعادل هیجانی در شخص شود.

مشابه بدلی: به راحتی می توان با رزین طبیعی، مصنوعی و موادپلاستیکی، سنگ هایی بدلی به شکل کهربا ساخت که البته توسط گوهرشناسان حرفه ای قابل تشخیص است.


برگرفته از:

کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amber
http://www.healing-crystals-for-you.com/amber-gem-stone.html

ندا آریانیا /// 2014/01/31
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، Am!r ، MIRMOHAMADI ، behnam ، mehran ، shervin ، AlirezA M ، soheil124 ، aseman ، wrongturn ، shamim ، رعنا ملکان
31-01-2014، 01:10 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 31-01-2014، 01:15 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: کهربا / Amber
[تصویر:  1391200666.jpg]
صمغ چوب که منشاء کهرباست

[تصویر:  1391206331.jpg]
این پشه و مگس که در مهره های گردنبند کهربای بالتیک دیده می شوند، بین 40 تا 60 میلیون سال قدمت دارند.

[تصویر:  1391182703.jpg]
یک پشه به دام افتاده در کهربا

[تصویر:  1391208550.jpg]
یک نمونه کهربا با تعداد زیادی اجزای گیاهی یا جانوری نامشخص در آن

[تصویر:  1391224661.jpg]
اتاق کهربا در سنت پترزبورگ روسیه (هدیه پادشاه پروس به پطر کبیر تزار روسیه)

[تصویر:  1391249096.jpg]
صید کهربا در ساحل دریای بالتیک / لهستان
طوفان های زمستانی باعث بیرون آمدن قطعات کهربا می شوند.

[تصویر:  1391215491.jpg]
رنگ های منحصر به فرد کهربای بالتیک / سنگ های جلا خورده

[تصویر:  1391170950.jpg]
کهربای آبی متعلق به جمهوری دومینیکن
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، Am!r ، MIRMOHAMADI ، mehran ، shervin ، AlirezA M ، soheil124 ، aseman ، wrongturn ، shamim ، رعنا ملکان
18-09-2016، 11:02 AM,
#3
RE: کهربا / Amber
[تصویر:  1474276110.jpg]
کهربای سبز کارائیب Caribbean green amber
photo: commons.wikimedia.org


[تصویر:  1474210785.jpg]
کهربای سبز green amber
photo: amberpieces.com
پاسخ
 سپاس شده توسط behnam ، Neda Ariania ، mehran ، shervin ، AlirezA M ، soheil124 ، aseman ، wrongturn ، shamim ، رعنا ملکان
21-09-2019، 11:33 PM,
#4
RE: کهربا / Amber
من همیشه شنیده بودم زرد کهربایی Exclamation

واقعا نمی دونستم کهربا انقدر رنگ های مختلفی داره. سبز آبی قهوه ای و ..... Tongue Smile Smilie_heart
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، soheil124 ، wrongturn




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان