اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error





 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
خرس brown ای ursus bear قهوه arctos

خرس قهوه ای / brown bear / Ursus arctos
06-09-2016، 01:06 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 07-09-2016، 05:50 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
خرس قهوه ای / brown bear / Ursus arctos
 نام علمی: Ursus arctos

نام عمومی: brown bear     (خرس قهوه ای)

خانواده: Ursidae

[تصویر:  1473222868.jpg]
 خرس قهوه ای / brown bear / Ursus arctos


زیستگاه اصلی:  یکی از گسترده ترین پراکندگی ها را دارا میباشد و در اکثر قسمت های آمریکای شمالی ، سیبری ،ارتفاعات آلپ در  اروپا ، شمال آفریقا (کوه های اطلس ) ، بیابان گوبی در مغولستان ، کوه های هیمالیا و آسیای مرکزی ، آناتولی و کوه های البرز و زاگرس در ایران و کوه های قفقاز یافت می شوند.

وضعیت بدنی:خرس قهوه ای دارای جمجمه ای بزرگ و فک بسیار قوی است ، بینایی ضعیف است ولی حس بویایی و شنوایی بسیار بالایی دارد، دارای پنجه های بلند و قوی است که در کندن زمین و شکار و بالا رفتن از درختان به کمکش می آیند.  دارای خزی ضخیم و پر تراکم است تا بتواند هوای سرد مناطق زیستش را متحمل شود . دم بسیار کوتاه است و 10 تا 12 سانتی متر طول دارد.

وزن:در برخی منابع تا 700 کیلوگرم برای برخی از زیر گونه های این گونه ذکر شده ولی به طور متوسط 300 تا 400 کیلوگرم وزن دارند.

طول بدن:  150-250 سانتی متر

ارتفاع:   70-153 سانتی متر

وضعیت زندگی: به طور کلی خرس ها را میتوان یک جانور همه فن حریف دانست ، کاملا مسلط به شنا ، صعود از درختان، فرصت طلب و حتی کوهپیماهایی بسیار مقاوم هستند و در نواحی که آرامش بر محیط ساکن است و دور از محیط های انسانی در روز فعالند ولی در مناطق با تعارض زیاد بین انسان و حیات وحش و پر خطر ، بیشتر شب ها فعالند . این گونه جانوری بسیار پرخور می باشد و در پاییز قبل از زمستان خوابی میتواند تا 40 کیلوگرم در روز غذا بخورد و در زمستانهای سخت خود را در مکانی امن به خواب عمیقی ببرد تا این دوره ی سخت طی شود . یکی از مهارتهای این گونه تخصص در ماهی گیری در فصل مهاجرت ماهی های آزاد است که به خوبی از این فرصت برای تغذیه استفاده می کند . معمولا گونه ای منفرد است و به تنهایی زندگی میکند و به جز مادر و توله ها و زمان های جفت گیری در بقیه مواقع از هم دیگر پرهیز می کنند و در صورت اختلاف بر سر قلمرو و همینطور غذا میتوانند تا سر حد مرگ بجنگند ولی بیشتر مواقع سعی در زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر با فاصله ای ایمن دارند. خرس های قهوه ای علارغم جثه ی بزرگشان میتوانند با سرعت 48 کیلومتر در ساعت بدوند و این نشان از قابلیت ها بسیار و انعطاف پذیری این گونه نسبت به شرایط دارد . در لیست سرخ iucn  وضعیت حفاظتی گونه را حداقل نگرانی ذکر کرده است ولی برای برخی زیر گونه ها این وضعیت در مرز انقراض و یا آسیب پذیر ذکر شده است .

 تغذیه: همه چیز خوار است ولی قسمت اعضم رژيم غذاییش را گیاهان و سبزیجات در طبیعت تامین می کند ولی از میوه،  عسل، حشرات، بی مهرگان، مهره داران کوچک، مردار و علفخواران بزرگ جثه مانند گوزن را نیز شکار می کند.

تولید مثل:
خرس ماده در 4 تا 8 سالگی و جنس نر در 5 تا 6 سالگی به سن بلوغ میرسد . فقط در فصل تولید مثل است که نر و ماده کنار هم قرار می گیرند و این هم فقط حداکثر 3 هفته دوام دارد . فحلی و آمادگی برای تولید مثل در ماده ها هر 3 تا 4 سال یکبار اتفاق می افتد و فقط دو تا سه هفته طول می کشد . جفت گیری در مه تا اوایل جولای اتفاق می افتد و در طول دوره ی زمستان خوابی تولد توله خرسها اتفاق می افتد . معمولا 2 توله و در موارد کمتر 3 توله به دنیا می ایند و این احتمالا به جثه و سن جنس ماده بستگی دارد ، یعنی هر چقدر جثه بزرگتر و سن بالا تر باشد تعداد توله ها بیشتر است. در هنگام تولد، توله کور ، بی دندان، بی مو و با  350-510 گرم وزن کاملا وابسته و نیازمند به مادر خود می باشد . تغذیه با شیر مادر میتواند تا اوایل تابستان ادامه داشته باشد و در این زمان وزنی معادل 7 تا 9 کیلوگرم دارند و بعد از آن شروع به تغذیه از مواد جامد مثل علف ها و سبزی های کوهستان می کنند. توله ها کاملا برای بقای در طبیعت و آموزش انواع مواردی که به زیستشان کمک می کند وابسته به مادرند ، مانند چه چیزی را کجا و چگونه میتوان یافت یا چه چیزی بیشتر ارزش خوردن دارد. توله ها تا 2.5 سال با مادر میمانند . به طور کلی مغز جنس ماده بخاطر آموزش توله ها توسعه یافته تر میباشد. جنس نر هیچ نقشی در پرورش توله ها ندارد . نرها در مواجه با توله ها ممکن است انها را بکشند و به ماده اسیب جدی بزنند.

طول عمر: به طور متوسط ​​طول عمر در طبیعت 25 سال است، پیرترین خرس قهوه ای شکار شده 37 سال سن داشت و این در حالی است که در اسارت حتی میتوانند تا 50 سال عمر کنند.


برگرفته از :

کد:
http://animals.nationalgeographic.com/animals/mammals/brown-bear/


http://wwf.panda.org/about_our_earth/species/profiles/mammals/brown_bear2/


http://www.iucnredlist.org/details/41688/0

https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_bear

photo : jpgshauntmax30.com

بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، Am!r ، shervin


پیام‌های داخل این موضوع
خرس قهوه ای / brown bear / Ursus arctos - توسط behnam - 06-09-2016، 01:06 PM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خرس سیاه آسیایی / asian black bear / Ursus thibetanus behnam 2 6,709 01-09-2019، 05:22 PM
آخرین ارسال: wrongturn



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان