اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error





 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
مشروح حفاظت وحش های چالش حیات از مناظره

مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
12-03-2014، 10:28 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-03-2014، 04:58 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
new1  مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش
عصر جمعه 16 اسفند، مناظره ای با موضوع حفاظت از حیات وحش از شبکه یک سیما پخش شد که برنامه بسیار جالبی بود. حرف دل و دغدغه های خیلی از ما در این برنامه مطرح شد که شاید پیش از اینها هیچ گاه به این شکل طرح نشده بودند.

امیدوارم این برنامه را دیده باشید و در غیر اینصورت، این مطلب را بطور کامل بخوانید.
_________________________________________________________________


مشروح مناظره چالش‌های حفاظت از حیات وحش



قتل ۱۱۶ محیط‌بان توسط شکارچی‌ها

عامل نابودی حیات وحش؛ شکار غیرمجاز

۷۴ گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض



در مناظره چالش‌های حفاظت از حیات وحش به نکاتی از جمله عامل نابودی حیات وحش؛ شکار غیرمجاز، قتل ۱۱۶ محیط‌بان توسط شکارچی‌ها، ضرورت توجه به گردشگری محیط زیست و ۷۴ گونه در معرض تهدید یا خطر انقراض اشاره شد.


به گزارش خبرنگار فارس، برنامه تلویزیونی مناظره امروز که درباره حفاظت از حیات وحش ایران با حضور شهرام امیری شریفی، رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات، افشین دانه‌کار مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران، اسرافیل شفیع زاده ، فعال توریسم شکار، احمد علی‌کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست و مجید نوائیان فعال محیط زیست  برگزار شد در ابتدای این برنامه هر یک از مهمانان به مدت 4 دقیقه به ارائه مطالب خود پرداختند.



تفنگ‌های شکار جان 116 محیط‌بان را تاکنون گرفته‌ است/ لجبازی با محیط زیست یکی از عوامل شکار

شهرام امیری گفت: اکنون با یکی از معضلات دنیای جدید به نام شکار دست به گریبانیم و متأسفانه شکارچیان در رسانه‌ها شکار چهارپا یا شکار بزرگ را توصیه می‌کنند و شکار پرنده، صید و زنده‌‌گیری کم کم از تیغه شکار خارج می‌شود.وی افزود: ما با شکار مخالف نیستیم بلکه کاملاً موافق هستیم مشروط بر اینکه از ابزار طبیعی، نیاز طبیعی و شکارچیان آگاه استفاده شود.


رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات با تأکید بر اینکه بشر امروزی دیگر بقایش برخلاف گوشت‌خواران طبیعت به شکار وابسته نیست اذعان داشت: ارتزاق، ورزش، رفع تعارض و جدیداً لجبازی با محیط زیست در داخل شهر از دلایل شکار است. در عین حال واژگان جدیدی اختراع شده که نه در فرهنگستان لغت فارسی و نه فرهنگ دهخدا وجود دارد شکارکشی، شکارچی و جدیداً باید واژه محیط‌بان‌کش را نیز به آن اضافه کرد.



امیری شریفی تصریح کرد: طبق آمار 116 محیط‌بان را توسط شکارچی‌ها از دست داده‌ایم یا توسط کسانی که تفنگ شکار دارند.

برخلاف سایر مناظره‌ها که عدد و رقم، جمعیت و دیدگاه زیست محیطی را بر آن غالب بوده باید در این مناظره به مسائل اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی، شرعی و مسائل فرهنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم مدنظر قرار دهیم.


به گفته رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات بشر دیگر متمدن شده و نیازی به شکار ندارد و دام و دامداری، صید و زنده‌گیری برای مقاصد مختلف مهمترین موضوعاتی است که بهتر است راجع به آنها صحبت کنیم.



ممنوعیت شکار، شکارچیان آگاه را از چرخه حذف می‌کند/ فقدان مدیریت عامل آشفتگی حفاظت از حیاط وحش

در ادامه این برنامه افشین دانه‌کار گفت: موقعی که از شکار و صید صحبت می‌شود در واقع در مورد منابع زنده و تولید طبیعت صحبت می‌کنیم و اصولاً بیشتر صیدها با اسلحه گرم انجام می‌شود.


وی با اشاره به اینکه در طبیعت هر منبعی یک ارزش افزوده دارد گفت: ارزش افزوده جنگل چوب و منابع گیاهی است یا در مرتع‌داری پروتئین و در اکوسیستم‌های آبی صید آبزیان ارزش افزوده آن است که نمی‌توانیم نسبت به اینها بی‌تفاوت باشیم.


مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران اذعان داشت: معتقدم در صید حیات وحش فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی باعث آشفتگی شده است و در مورد ممنوعیت شکار باید صحبت کرد چرا که این شکارچیان بودند که به دلیل شناختی که از طبیعت داشتند کانون شکار ایران را در سال 1335 شکل دادند و با حذف مجوز در واقع ممنوعیت صید را برای گروهی که آگاهی دارند رقم زده‌ایم و راه همچنان برای افراد غیرمجاز باز است.


وی تصریح کرد: ارزش حیات وحش برای مردم ما قابل فهم نیست در حالی که در دنیا شکار را به عنوان منبعی برای تولید پول می‌بینند ما باید به گونه‌ای برخورد کنیم که ارزش وجود حیات وحش را مردم بر سر سفره‌شان حفظ کنند تا به جای آنکه فقط سازمان حفاظت از محیط زیست نهاد حمایت کننده باشند مردم از آن حراست کنند.



عامل نابودی حیات وحش شکار مجاز نیست/ شکار غیرمجاز عامل اصلی است

سپس اسرافیل شفیع زاده فعال توریسم شکار گفت: در دوره قبل مدیریت سازمان فعالان توریسم شکار متهم به مافیای شکار بودند.


فعال توریسم شکار گفت: خوشحالم که پرداختن به شکار منجر به درآمد‌های ارزی شده و به عنوان سیاست قابل دفاعی تلقی می‌شود که در کشورهای جهان پیشرو به اجرا در آمده است.


شفیع زاده گفت: حقیقت امر این است که ما مخالف جنبش‌های حمایت از حیوانات نیستیم بلکه برای گسترش فرهنگ همراه آنها نیز هستیم.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: حقیقت این است که باید بین کسانی که قانون مدارند و با مجوز سازمان محیط زیست مبادرت به شکار می‌کنند با کسانی که به طور غیرمجاز شرکت می‌کنند تفکیکی قائل شود.


شفیع زاده افزود: در گزارش ابتدای برنامه نیز به تخلفات افراد غیرمجاز پرداخته شد پس بهتر است این تفکیک را بین این دو  گروه قائل شویم و نیاز به این تفکیک نیز احساس می‌شود.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: بر اساس گزارش آقای کیخاه 357 مجوز شکار در سال 92 صادر شده که این تعداد پروانه شکار صادر شده خود گویای این است که عامل نابودی حیات وحش شکار مجاز نیست بلکه شکار غیرمجاز است.


شفیع زاده افزود: با اعمال مدیریت صحیح و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی ساکنین جوامع پیرامونی می‌توان آثار زیانبار را به حداقل رساند.


فعال توریسم شکار تصریح کرد: توسعه شهرنشینی، بهره‌‌برداری از معادن، سد‌سازی، لوله‌کشی‌های گاز، اجرای پروژه‌های نفت و مراتع ظرفیت محدود همه و همه در تخریب محیط زیست نقش دارند.


شفیع زاده گفت: طبق گفته خانم ابتکار 9 برابر ظرفیت مراتع به محدود به چرای دام شده و حتی در پارک‌های ملی نیز دیده شده که دام‌ها در حال تردد است و اینها مشکلاتی است که ما داریم.


شفیع زاده از خانم ابتکار درخواست کرد به گروه مشاورینی متشکل از محیط‌بانان تشکیل دهد چرا که محیط‌بانان می‌توانند عوامل تخریب را آشکار سازند.



شکار و شکار شونده رابطه مستقیم با یکدیگر دارند

مجید نواییان فعال محیط زیست اظهار داشت: مستندسازان و فیلمسازان بیشتر به حیات وحش توجه کنند. وی افزود: شکار از زمانی که حیات به وجود آ‌مده وجود داشته است و شکار و شکار شونده رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.


نواییان با اشاره به اینکه وجود شکارچی برای بقای شکار شونده مفید است گفت: از دیرباز شکار در ایران مطرح بوده است ولی نباید گذاشت محیط زیست از شکار شوندگان خالی شود در صورتی که به بنده بها بدهند شیر ایرانی را احیا می‌کنند.


این فعال محیط زیست یادآور شد: سازمان شکاربانی یک عده شکارچی تشکیل داده است و ما برای حفظ حیات وحش در کنار محیط زیست هستیم.
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، MIRMOHAMADI


پیام‌های داخل این موضوع
مشروح مناظره چالش های حفاظت از حیات وحش - توسط Neda Ariania - 12-03-2014، 10:28 AM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خانه را به تابوت حیات وحش تبدیل نکنیم mehran 0 1,728 28-09-2019، 08:26 PM
آخرین ارسال: mehran
  دشمنی با حیات وحش از کجا می‌آید؟ AlirezA M 0 1,710 21-09-2019، 07:12 PM
آخرین ارسال: AlirezA M
  عامل کشتار حیات وحش خوی از طریق یک عکس، شناسایی و بازداشت شد behnam 0 4,414 03-01-2015، 10:01 PM
آخرین ارسال: behnam
  عاملین قتل عام حیات وحش تهران دستگیر شدند behnam 0 3,538 06-09-2014، 08:56 PM
آخرین ارسال: behnam
  یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در منطقه حفاظت شده ارسباران تلف شد behnam 0 4,621 06-09-2014، 08:47 PM
آخرین ارسال: behnam
  ۸۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در آتش سوخت behnam 0 4,048 27-07-2014، 12:27 PM
آخرین ارسال: behnam
  عامل کشتار یک قوچ وحشی در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دستگیر شد behnam 0 4,144 20-05-2014، 01:50 PM
آخرین ارسال: behnam
  قدردانی ابتکار از رسانه ملی به پاس توجه به حفاظت از محیط زیست در پایتخت 3 Neda Ariania 0 3,841 06-04-2014، 06:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  جوابیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به یک خبر P@RSA 0 3,376 09-03-2014، 08:31 AM
آخرین ارسال: P@RSA
new2 گزارشی نگران کننده از وضعیت تاسف بار حیات وحش در استان خراسان رضوی shervin 2 5,620 07-03-2014، 12:36 AM
آخرین ارسال: MIRMOHAMADI



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان