امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در مشکل آبی آکواریوم های و محیط جلبک

مشکل جلبک در آکواریوم و محیط های آبی
22-06-2015، 06:40 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 22-06-2015، 07:18 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
مشکل جلبک در آکواریوم و محیط های آبی
چرا جلبک ها در آکواریوم ها، تنگ های ماهی و حوضچه ها رشد می کنند و چگونه می توان از رشدشان جلوگیری کرد یا در صورت مشاهده آنها را از بین برد؟

اگر آب تانک، تنگ یا حوضچه ماهی هایتان به رنگ سبز درآمده، بدانید که نشانه رشد جلبک در آب است. در این صورت باید نسبت به تعویض مقداری از آب، آن هم بصورت روزانه اقدام کنید تا زمانی که آب تمیز شود و رنگ اصلی اش را به دست آورد.




چه مقدار از آب باید تعویض شود؟

زیاده روی نکنید و به هیچ وجه سعی نکنید که به یکباره، مقدار زیادی از آب را تعویض کنید. هر بار فقط به تعویض 20 درصد از آب بپردازید تا زمانی که سبزی آب از بین برود. پس از آن، همین تعویض 20 درصدی را دو بار در هفته انجام دهید. هرگز بیش از 20 درصد از آب تانک را در یک روز عوض نکنید مگر اينكه تانک شما دچار فاجعه شده باشد اما جلبک یک فاجعه نیست.

نکته: در صورت داشتن یک تنگ ماهی، بین 15 تا 20 درصد از آب آن را دو بار در هفته عوض کنید. هیچ گاه آب شیر را مستقیماً وارد تنگ ماهی نکنید بلکه از آبی که 3 روز قبل کنار گذاشته اید (آب خوردن) برای این منظور استفاده کنید. ضمناً آبی که از تنگ خارج کرده اید، برای گیاهان بسیار مفید خواهد بود.
برای تعویض آب آکواریوم ها و حوض های ماهی هم باید بین 15 تا 20 درصد آب را دو بار در هفته عوض کنید. برای این مقدار آب، می توانید آب شیر را مستقیماً وارد تانک یا حوض کنید چرا که این مقدار 20 درصدی یا کمتر، صدمه ای به ماهیان نخواهد زد و نیازی هم به افزودن مواد به آب تازه اضافه شده برای بهتر کردن کیفیت آن نیست. مطمئن باشید که این مقدار آب (حتی اگر مستقیماً از شیر وارد تانک شود، هیچ خطری برای ماهی های شما نخواهد داشت. ) اما اگر مقدار تعویض شما بیش از 20 درصد باشد، در اینصورت استفاده از موادی مثل ضد کلر و مواد مشابه، لازم به نظر می رسد.

اما...

جلبک چیست؟

ممکن است شنیده باشید که جلبک یک نوع گیاه است اما یک گیاه آلی نیست بلکه تک یاخته ای است که نه ریشه دارد، نه برگ و نه ساقه و تنها در داشتن کلروفیل با گیاهان آلی اشتراک دارد.



انواع مختلفی از جلبک وجود دارد. برخی از جلبک ها شناورند و در آب تکثیر می شوند. برخی دیگر از انواع جلبک روی اشیای داخل تانک مثل صخره ها، وسایل زینتی و دکوری داخل تانک، شن ها، گیاهان و حتی شیشه تانک رشد می کنند.

تمام جلبک ها سبز نیستند. جلبک سیاه، جلبک قهوه ای، جلبک سرخ و انواع بسیار دیگری از جلبک ها هم وجود دارند اما هر آنچه که در این قسمت درباره جلبک سبز می گوییم، درباره سایر جلبک ها هم صادق است.

چرا جلبک در خانه ماهی هایمان رشد می کند؟



جلبک برای رشدش به آب، نور و غذا نیاز دارد. اگر در محل نگهداری ماهی شما، جلبک زیادی رشد کرده، مهم ترین علتش این است که هم نور زیادی به آب تانکتان می تابد و هم این آب سرشار از مواد مغذی است. اما این غذاها از کجا آمده اند؟ ماهی ها غذا را می خورند و خود، فضولاتی دفع می کنند که این مواد دفع شده، بهترین و مناسبت ترین غذا برای جلبک هاست.

چگونه می توان از شر جلبک ها خلاص شد؟

ما چهار راهکار به شما پیشنهاد می کنیم: استفاده از برخی ماهی ها که جلبک ها را می خورند، استفاده از مواد شیمیایی ضد جلبک، کم کردن شدت نور تانک یا کم کردن مقدار غذای در دسترس جلبک ها.



استفاده از ماهیان جلبک خوار:

ماهیان جلبک خوار مثل پلیکوها ( گربه ماهیان دهان مکنده ) و جلبک خوار سیامی، هر دو از ماهیان آکواریومی بسیار خوبی هستند که برخی از انواع جلبک ها را خواهند خورد اما معمولاً تمام جلبک های آکواریوم را نمی خورند و ماهی ای هم وجود ندارد که بتواند جلبک هایی را که در آب رشد كرده اند و رنگ آن را سبز نموده اند، بخورد. بیشتر آکواریست ها علاقه دارند که یکی از این دو گونه یا هر دو ماهی را داشته باشند اما با این حال این ماهی ها معمولاً نمی توانند مشکل جلبک را از آکواریوم به طور کامل حل کنند. پلیکو ها همه نوع جلبکی را نمی خورند و شما ممکن است جلبکی داشته باشید که پلیکوی شما علاقه ای به خوردنش نداشته باشد. در کل نه به پلیکوها و نه به گونه های دیگر جلبک خوار، چندان دل نبندید و تصور نکنید که با بودن آنها، دیگر جلبک به سراغ تانک شما نخواهد آمد.

استفاده از محلول ضد جلبک:

از طرف دیگر، موادی شیمایی بعنوان ضد جلبک وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها، تانکتان را جلبک زدایی کنید اما استفاد از این مواد، خود نوعی ریسک است چرا که ممکن است برخی از این مواد برای شما، ماهی هایتان و حتی محیط زیست، خطرناک باشند. همچنین دستور استفاده از این مواد گاهی سخت و پیچیده و خود این مواد هم گرانقیمت هستند.

اما شاید بهترین روش، کم کردن نور تانک و نیز غذای در دسترس جلبک ها باشد.

کم کردن شدت نور:

اگر شما تنگ ماهی دارید، آن را از منبع نور مثل پنجره ای که نور مستقیم از آن به داخل می تابد، دور کنید.
اگر
آکواریوم دارید، تا حد امکان چراغ آن را خاموش نگهدارید. حتی اگر تانک شما در کنار پنجره ای قرار دارد که نور مستقیم به آن می تابد، تانک را جابجا کنید. اگر جابجا کردن تانک مشکل است، قسمت هایی را که نور به آن تابيده می شود با فویل آلومینیومی بپوشانید.

اگر شما صاحب حوضچه یا استخری هستید باید آن را سرپوشیده کنید تا نور خورشید به آن نتابد.

کم کردن غذای در دسترس جلبک ها:

جلبک برای رشدش به غذا نیاز دارد. ماهی شما غذا می خورد و به همین دلیل دفعیاتی دارد که این دفعیات، غذای جلبک هاست. پس با تعویض روزانه آب، از غذایی که در دسترس جلبک هاست، کم کنید. (درباره چگونگی تعویض آب در ابتدای بحث، صحبت کردیم) با این کار شما به جلبک ها گرسنگی می دهید و کم کم متوجه خواهید شد که آنها در حال ناپدید شدن هستند.



برگرفته از:

کد:
http://www.aquariumfish.net/information/green_water.htm

ندا آریانیا / شنبه ۱۲ دی ۸۸
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، AlirezA M ، P@RSA ، mehran ، Am!r ، soheil124 ، سیروس پیرهادی
22-06-2015، 07:13 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 22-06-2015، 07:22 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: مشکل جلبک در آکواریوم و محیط های آبی
راه های مختلف جلوگیری از رشد جلبک در تانک و نیز مبارزه با آن در آکواریوم

جلبک حقیقتی است که دیر یا زود، هر آکواریستی با آن مواجه خواهد شد. رشد برخی از انواع جلبک ها طبیعی است و حتی می تواند نشانه سلامت تانک باشد اما حضور بیش از اندازه این گیاه می تواند ناخوشایند، بد منظره و حتی برای گیاهان و ماهی های تانک مضر باشد. در این هنگام و در مواجهه با این موجود تک یاخته ای، چه باید کرد:


[تصویر:  1434992052.jpg]
تانک جلبک زده

1) از تابش مستقیم نور خورشید به تانک ماهی هایتان بخصوص به مدت طولانی جلوگیری کنید.

2) نور دهی به تانکتان، روزانه بیشتر از 10 الی 12 ساعت نباشد.

3) مواد آلی مورد نیاز رشد جلبک ها را با تعویض مکرر آب از تانک خود خارج نمایید.

4) بیش از اندازه به ماهی هایتان غذا ندهید و هربار دقت کنید که غذاهای داده شده، خورده شوند.

5) در صورت امکان چند ماهی جلبک خوار به تانکتان معرفی کنید. ماهیان دهان مکنده مثل پلیکوها، جلبک خوار سیامی و مولی ها جزو این گروه هستند.

6) نگهداری از انواع حلزون ها در صورت امکان توصیه می شود. آنها هم می توانند قسمتی از جلبک ها را نابود کنند.

7) دقت کنید که در تانک های گیاهی ( منظور از آکواریوم های گیاهی، آکواریوم هایی نیست که فقط از تعداد کمی گیاه در آنها نگهداری می شود ) از گیاهان قوی و متعدد به لحاظ گونه نگهداری کنید تا با جلبک ها برای به دست آوردن غذا و مواد آلی محلول در آب رقابت کنند.

8) اگر تانک شما گیاهی نیست، سعی کنید در صورت امکان در تانک خود از گیاهان طبیعی نگهداری کنید چرا که مقدار زیادی از غذای مورد نیاز جلبک ها را استفاده خواهند کرد.

9) جلبک های روییده شده بر سطوح مختلف داخل تانک از گیاهان تا اشیای دکوری و حتی شیشه داخلی تانک را تمیز کنید. به هنگام زدودن جلبک ها، تمیز کردن لابلای شن ها را دز زمان تعویض آب فراموش نکنید.

10) از محلول های ضد جلبک استفاده کنید.


برگرفته از:

کد:
http://www.ehow.com
http://freshaquarium.about.com
http://www.thetropicaltank.co.uk

ندا آریانیا / پنجشنبه ۲۴ دی ۸۸
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، AlirezA M ، P@RSA ، mehran ، Am!r ، soheil124 ، سیروس پیرهادی




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان