راز بقا
با گیاهان دارویی به جنگ آنفلوآنزا برویم - نسخه‌ی قابل چاپ

+- راز بقا (http://www.raazebaghaa.org/forum)
+-- انجمن: گیاهان Plants (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: اخبار و مطالب جالب و خواندنی در ارتباط با گیاهان (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=273)
+--- موضوع: با گیاهان دارویی به جنگ آنفلوآنزا برویم (/showthread.php?tid=2490)



با گیاهان دارویی به جنگ آنفلوآنزا برویم - رزا - 11-12-2019

آرام آرام فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا فرارسیده است، در فصل سرما و به خصوص در شرایطی نظیر امسال که آلودگی هوا در وضعیت نامطلوبی است، آمار شیوع بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، همچنین انواع بیماری‌های ریوی و تنفسی چندین برابر یک زمستان معمولی اعلام شده است.
 
 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، این روزها بازار مصرف و استفاده از گیاهان دارویی برای برطرف نمودن سرماخوردگی ‌داغ است و این مسئله نشان می‌دهد علی‌رغم درمان کندتر این قبیل گیاهان، عده‌ای از افراد به دلیل توجه بیشتر به موضوع سلامتی، این نوع درمان را به ضررهای جانبی حاصل از داروهای شیمیایی ترجیح داده‌اند و این گامی مهم در جهت زندگی سالم محسوب می‌شود.
 
 
 
"ایرانمنش"، متخصص طب سنتی به ایسنا می‌گوید: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند.
 
 
 
وی می‌گوید: اثر بخشی گیاهان دارویی بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی دیدگاهی است که امروزه در درمان و حفظ سلامتی تاکید بسیاری بر آن است، استفاده از داروهای گیاهی به لحاظ ارزانی و در دسترس بودن و آسانی مصرف در جهان و خصوصا کشورهای در حال توسعه رو به گسترش و زیاد شدن است، از طرفی نیز عوارض جانبی بسیار زیاد داروهای شیمیایی و گرانی آن‌ها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شده است .
 
 
 
این متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی می‌افزاید: متاسفانه اغلب مردم به محض بروز علائم سرماخوردگی در بدنشان به خود درمانی می‌پردازند و با مصرف آنتی بیوتیک به سرعت بخشیدن روند بهبودی بیماریشان امیدوارند اما ای کاش استفاده از داروهای گیاهی و دم نوش‌های گیاهی را در برنامه دارویی خود قرار می‌دادند تا شاهد نقش معجزه آسای دم‌نوش‌های گیاهای در درمان بیماری‌هایشان باشند‌.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: خیلی از بیماری‌های کوچک مثل سرما‌خوردگی نیاز خاصی به درمان ندارد‌، کافی است بدن را کمک کنیم که برای مقابله با بیماری مقاوم شود‌، یکی از روش‌های خوب برای مهار سرما‌خوردگی مصرف جوشانده بابونه به همراه ویتامین C است، چرا که با مصرف ویتامین C می‌توانیم درمان سرماخوردگی را تسهیل کرده و از ایجاد مجدد آن پیشگیری کنیم، در واقع ویتامین C ویتامین جاودانگی است‌.
 
 
 
وی ادامه می‌دهد: ویتامین C بر کاهش سرفه، عطسه و دیگر علائم سرماخوردگی که در ریه وجود دارند نیز تأثیرگذار است، ویتامین C در بدن به عنوان یک رفتگر و پاک کننده مواد مضر عمل می‌کند و ویروس‌های سرماخوردگی نیز از جمله همان مواد هستند‌.
 
 
 
ایرانمنش با بیان اینکه ویتامین C به میزان حدود 10 درصد از تعداد روزهای علائم دار سرماخوردگی می‌کاهد، می‌افزاید: منظور از مصرف ویتامین C تنها استفاده از قرص‌های شیمیایی آن نیست بلکه میوه‌جات، سبزیجات و انواع مرکبات، منابع خوبی برای این ویتامین محسوب می‌شوند.
 
 
 
وی می‌گوید: انواع دم‌نوش‌ها مانند دمنوش آویشن، نعنا، پونه، شوید وعسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دمنوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.
 
 
 
این متخصص طب سنتی در مورد بُخور دادن نیز می‌گوید: از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگی و مشکلات ناشی از آن مانند گرفتگی و خشکی مخاط بینی، سرفه و بُخور دادن... است، از آنجا که منابع گرمازا به خصوص از نوع متمرکز آن مانند شومینه و بخاری، هوا را خشک می کنند، با کاربرد این لوازم، این مشکلات نیز افزایش می‌یابند، لذا همواره رطوبت مورد نیاز در اتاق را با قرار دادن کاسه یا کتری پُر از آب بر روی اجاق گاز یا بخاری، همچنین ریختن اندکی محلول اکالیپتوس در آن تامین کنید ‌یا اگر دستگاه بُخور دارید، به وسیله‌ی آن هوای موجود را مرطوب کنید.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: بهتر است بیمار با ریختن مقداری محلول اکالیپتوس در ظرف آب جوش، بُخور دهد، به این شکل که با انداختن حوله‌ای بر روی سرش، صورت خود را بالای ظرف حاوی مواد بُخور بگیرد و تا حد امکان تنفس های عمیق انجام دهد تا بخارهای آب و هوای گرم، بیشتر و به طور مستقیم وارد مجاری تنفسی او شود، سپس در پایان، حوله را بر روی صورت خود کشیده و تا پایان خشک شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش، حوله را به همان شکل نگه دارد و به فضای سرد وارد نشود.
 
 
 
وی می‌افزاید: البته علاوه بر گیاه اکالیپتوس، گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که بُخور دادن آنها نیز در روند بهبودی این بیماری بسیار تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به گیاهانی همچون ‌آویشن و گل بنفشه‌، ریحان و پونه خشک‌، مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان اشاره کرد که ‌البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراکی می‌توان استفاده کرد.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: پر سیاوشون تسکین‌دهنده دردهای سینه است، همچنین این گیاه خلط‌آور، ضدسرفه و بهبود‌دهنده علائم سرماخوردگی است که می‌توان یک تا دو گرم از این گیاه را در روز با یک لیوان آب جوش دم و همراه با کمی عسل مصرف کرد.
 
 
 
وی با بیان اینکه استفاده داروهای گیاهی با عسل تأثیر بیشتری دارد، می‌گوید: آنتی‌اکسیدان فراوانی در عسل و ‌برای کاهش سرفه و گلودرد وجود دارد، همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از گسترش سرماخوردگی، استفاده روزی چندبار یک لیوان آب جوشیده داغ و یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه توصیه می‌شود‌.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: برای از بین بردن خارش گلو، مکیدن چند عدد میخک بسیار مفید است و در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک در این فصل بسیار توصیه می‌شود.
 
 
 
وی در خصوص تاثیر گیاه و دم‌نوش گل گاوزبان در بهبود سرماخوردگی می‌گوید: گیاه گل گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است، ‌اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرام بخشی و تقویت کنندگی قلب آن می‌شناسند، حال آنکه این‌ها خواص فرعی این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه بر روی سرماخوردگی است.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: مصارف دارویی این گیاه به صورت محلی بدین صورت است که گل‌های آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد‌، این گیاه خاصیت آرام بخشی نیز دارد.
 
 
 
این متخصص طب سنتی ادامه می‌دهد: آویشن نیز ‌دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی بسیار زیادی بوده و خلط‌آور است و بابونه نیز سیستم ایمنی بدن را بشدت تقویت می‌کند، بر همین اساس مصرف این جوشانده در بهبود وضعیت بیماری سرماخوردگی بسیار موثر است‌.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: داروی گیاهی سرخارگل در طب جدید گیاه درمانی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند و دوره بیماری و شدت علایم را کاهش دهد.
 
 
 
وی با اشاره به خواص عناب موجود در داروهای گیاهی سرماخوردگی می‌گوید: عناب، ضدعفونی کننده بوده و خروج اخلاط دستگاه تنفسی را راحت تر می کند، این گیاه دارویی دارای خواص نرم کننده سینه و ضد سرفه است.
 
 
 
ایرانمنش با بیان اینکه مصرف مداوم چای پونه و چای بابونه در فصل زمستان قدرت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد، می‌افزاید: حتی برای بخور دادن می‌توانید بابونه، بومادران، آویشن و شوید را بجوشانید و استفاده کنید و چوب میخک هم یک بخور فوق‌العاده است، زیرا بسیار معطر است و باعث باز شدن مجاری تنفسی می‌شود.
 
 
 
شاید شما هم پس از بهبود سرماخوردگی همچنان از سرفه رنج می‌برید، این متخصص طب سنتی در خصوص درمان سرفه مزمن با استفاده از گیاهان دارویی به ایسنا می‌گوید:استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد ، سرفه‌های مزمن و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید‌.
 
 
 
وی می‌گوید: گل ختمی گیاهی با طبع سرد است که اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و‌ نوشیدن جوشانده گل ختمی به دلیل داشتن ترکیبات موسیلاژی و نرم کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد.
 
 
 
وی ادامه می‌دهد: علاقمندان به گیاه درمانی باید گیاهان مورد نظر را حتماً از عرضه کنندگان مطمئن تهیه و مصرف کنند، چراکه در غیر این‌صورت ممکن است گیاهان تهیه شده به طور صحیح برداشت محصول، خشک، انبار و نگهداری نشده باشد، بنابراین مصرف این نوع گیاهان به هیچ وجه اثر درمانی مطلوب حاصل نخواهد شد.
 
 
 
ایرانمنش می‌گوید: ضروری‌ترین عامل در اطمینان از کیفیت دارویی یک گیاه انتخاب صحیح گیاه مورد استفاده است، چراکه بی دقتی در جمع آوری‌، انبارداری می‌تواند منجر به جایگزینی غیر عمدی یا آلودگی یک گیاه با گیاه دیگر بشود و‌ به علت در دسترس نبودن یک گونه خاص از گیاه که به طور معمول استفاده می‌شود، این گیاه با گونه‌ای از آن گیاه جایگزین شود‌.
 
 
 
وی می‌گوید: داروی گیاهی باید به مقدار صحیح و معین مصرف شود نه زیادتر و نه کمتر، اگر بیشتر از اندازه مصرف بشود ممکن است باعث بروز عوارض جانبی بسیار جدی بشود و اگر هم کمتر از اندازه مصرف بشود ممکن است اصلا اثر نداشته باشد .
 
 
 
به گزارش ایسنا، زمانی در اکثر خانه‌ها بقچه‌ای وجود داشت که در آن انواع و اقسام گیاهان دارویی همانند بابونه‌، گل گاوزبان‌، آویشن‌، بومادران‌، ختمی‌، کلپوره و... که در درمان امراض مختلف کاربرد داشت، یافت می‌شد، این بقچه‌های دوایی هنوز هم در برخی از خانه‌ها یافت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، یاد طبابت مادربزرگ‌ها به خیر ...
 
 
 
گزارش از:
فرزانه لشکری
خبرنگار ایسنا
منطقه کویر
isna.ir