راز بقا
تفریح و شوخی حیوانات - نسخه‌ی قابل چاپ

+- راز بقا (http://www.raazebaghaa.org/forum)
+-- انجمن: مطالب عمومی در ارتباط با جانوران، گیاهان، طبیعت و محیط زیست (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=382)
+--- انجمن: نطق و شعور جانوران (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=395)
+--- موضوع: تفریح و شوخی حیوانات (/showthread.php?tid=1622)



تفریح و شوخی حیوانات - Neda Ariania - 15-05-2014

.
حیوانات نیز مانند انسان، تفریح و شوخی می کنند و با خوشمزگی هایی که نشانه هوش و فراست آنهاست، خود را مشغول می کنند که به پاره ای از اینگونه تفریحات اشاره می کنیم.

_____________________
کتاب نطق و شعور جانوران
تألیف عباسعلی محمودی


عروسک بازی بچه میمون - Neda Ariania - 15-05-2014

بچه میمون ها عروسک بازی می کنند. بچه های کوچکتر، چیزهایی شبیه بچه را در آغوش می فشارند و ساعت ها در گوشه ای با آنها سرگرم می شوند و اغلب میمون های بزرگ، بچه های سگ، گربه یا پرندگان را به عنوان اسباب بازی در اختیار بچه های خود می گذارند و آنها با دلسوزی عجیبی، از آن حیوانات مراقبت می کنند و برای کسانی که این مناظر را ندیده اند، شاید باور کردنی نباشد که بچه میمون ها گاهی که این اسباب بازی جاندار را از دست می دهند، از مادرشان مشابه آن را می خواهند و مادر باید روزها معطل شود تا آن را فراهم آورد.


تفریح خرس ها - Neda Ariania - 15-05-2014

یکی از جهانگردان طی خاطرات خود می نویسد: مرصد بودم که یکی از صدها خرس قهوه ای رنگ را به تله بیندازم و در تمام آن مدت، خرس ها یکی بعد از دیگری از یک تپه برفی بالا رفته و به پایین غلت می خوردند و این کار را ده ها بار با شوق و شعف انجام می دادند و من دور از انصاف دانستم با گلوله های خود عیش آنان را منقص گردانم.


شادمانی کلاغ - Neda Ariania - 15-05-2014

کلاغ ها به هنگام شادمانی، پنیر و گردو و چیزهای دیگر را در اوج هوا به پایین رها ساخته و بعد با یک فرود ماهرانه دنبال آن رفته در هوا بازش می گیرند. این بازی تقریباً مخصوص و منحصر به دسته کلاغان است و کمتر پرنده ای دل و جرأت چنین کاری را دارد.


مسابقه فیل ها - Neda Ariania - 15-05-2014

فیل ها هرگز به تنهایی تفریح و تفنن نمی کنند و اغلب بازی های آنها بطور دسته جمعی انجام می شود. فیل ها برای تحصیل مایحتاج خود مسابقه نیز ترتیب می دهند. مثلاً برای رسیدن به لب رودخانه ها و چشمه سارها، همه در یک لحظه شروع به دویدن می کنند تا جایی که "قهرمان" تعیین گردد.


بازی گوزن ها - Neda Ariania - 15-05-2014

گوزن ها نیز بطور دسته جمعی بازی می کنند. بازی آنها کم و بیش شبیه بازی های کودکان انسان هاست. به این ترتیب که نخست در مکانی جمع شده، آنگاه بطور ناگهانی پراکنده می شوند و همدیگر را تعقیب می کنند ولی سعی می کنند با پای خود رقیب را سرنگون سازند و هرگاه گوزنی بخواهد از خود دفاع کند، عقب عقب حرکت می کند.


تفریح ابابیل - Neda Ariania - 15-05-2014

ابابیل یا سقاهک به طور دسته جمعی تا فاصله معینی اوج می گیرند و بعد ناگهان سقوط می کنند. هنگام سقوط، بال های آنان کاملاً بسته می شود و به سرعت سرسام آوری رو به زمین می آیند ولی در چند متری زمین، بار دیگر بال های خود را گشوده، اوج می گیرند و این سقوط و صعود را چند بار با قیل و قال انجام می دهند. آنگاه به سوی افق بال زده، پراکنده می شوند.


تفریح دارکوب - Neda Ariania - 15-05-2014

نوعی دارکوب در جزیره "گالاپاگوس" به سر می برد که از کرم های زیر پوست درختان یا تنه آنها تغذیه می کند. منقارش به قدری قوی است که سخت ترین چوب ها را سوراخ می کند. گاهی که منقارش به کرم نرسد، از وسایل و ابزار مختلفه مانند خارهای بلند یا اگر بیابد، میخ و سوزن، طعمه را خارج می سازد.
خوشمزه اینجاست که پس از یافتن صعمه و بی حس کردن آن، مجدداً چند بار کرم را به داخل سوراخ فرو برده و بلافاصله با ابزار کارش، آن را خارج می کند و با این عمل، هم تفریح کرده و مهارتش را می آزماید و هم سد جوع می کند.


تفریح بچه گربه - Neda Ariania - 15-05-2014

[تصویر:  1400235438.jpg]
تفریح بچه گربه

بچه گربه، حیوان زیبا و باهوشی است که گاهی ساعت ها خود را با چیزهایی بی ارزش سرگرم می سازد. مخصوصاً اگر گلوله نخی بدستش افتد، چنان منظره جالبی به وجود می آورد که بیننده از تماشایش سیر نمی شود.
وقتی بچه گربه دست روی گلوله نخ می گذارد، گوئی بر روی دُم شیر خطرناکی دست نهاده، یکباره به هوا می پرد و موهای دمش راست شده و بدنش پُف کرده، برای لحظه ای قوز در می آورد. از چرخانیدن گلوله و باز کردن نخ ها هم مناظر جالبی بوجود می آید.