راز بقا
کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران - نسخه‌ی قابل چاپ

+- راز بقا (http://www.raazebaghaa.org/forum)
+-- انجمن: حمایت از حیوانات (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=46)
+--- انجمن: اخبار حیات وحش و محیط زیست ایران (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=48)
+--- موضوع: کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران (/showthread.php?tid=1472)



کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران - P@RSA - 10-03-2014

کشف تعداد زیادی سمندر، لاک پشت و مار در عملیات یگان محیط زیست تهران




پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران صبح امروز (جمعه ۹۲/۱۲/۱۶) طی عملیاتی وارد بازار میوه و تره بار آزادگان شده و به بازرسی از این محل پرداختند.


محیط بانان در جریان جستجوی این مکان به تعدادی فروشنده غیرقانونی گونه های جانوری کمیاب برخورده و جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.


فروشندگان غیرقانونی پس مشاهده مامورین ضمن ایجاد سر و صدا و اغتشاش، از ازدحام جمعیت مردم سوء استفاده نموده و پس از ایجاد درگیری فیزیکی با نیروهای محیط زیست از محل گریختند.


محیط بانان کلیه گونه های جانوری موجود را توقیف و طی هماهنگی قبلی با کلینیک حیات وحش پردیسان به این مکان منتقل نمودند.
گونه های کشف و ضبط شده شامل ۳۰ عدد سمندر لرستانی (گونه نادر و در معرض انقراض)، یکصد عدد انواع مار آبی، ده عدد سوسمار، ۵ عدد لاسرتا (مارمولک) و ۱۵۰ عدد لاک پشت بوده است.


متاسفانه یک عدد سمندر لرستانی به دلیل شرایط نامناسب نگهداری توسط متخلفین تلف و یک سمندر نیز دچار پارگی از ناحیه شکم و دم شده و شرایط تعدادی از گونه ها نیز نامناسب گزارش شده است.


با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش صید و خرید و فروش غیرقانونی گونه های جانوری، کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان در اقدامی قابل تحسین مکان های ویژه ای برای گونه های کشف شده از متخلفین تعبیه نموده تا بصورت موقت از این حیوانات در شرایط مناسب نگهداری نمایند.


تمام حیوانات کشف شده از گونه های بومی کشور بوده و با توجه به اینکه شرایط فراهم شده در کلینیک حیات وحش پردیسان صرفا جهت نگهداری موقت این گونه ها تعبیه شده، ضروری است گونه های سالم بلافاصله تحت شرایط مناسب به استان های مربوطه انتقال یافته و بلافاصله در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شوند.


متاسفانه تعدادی از گونه ای کشف شده طی چند روز اخیر مثل لاک پشت گوش قرمز جزو گونه های غیربومی هستند که از خارج از کشور جهت فروش و نگهداری به عنوان حیوان خانگی به کشور وارد شده اند.


این گونه ها پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم در عرصه های طبیعی از جمله رودخانه ها و آبگیرها رها می شوند. این حیوانات گونه های مهاجم بوده و پس از سازگاری با طبیعت منطقه رهاسازی شده به رقابت با گونه های بومی پرداخته و بسیاری از آنان را ازبین می برند.


ضروری است هموطنان عزیز از خرید هرگونه حیوان وحشی و غیرخانگی از جمله سمندر، لاک پشت، مار و غیره و رهاسازی این حیوانات در طبیعت خودداری نموده و در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه ها مراتب را به ادارات محیط زیست محل زندگی خود گزارش کنند.


دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
iew.ir